Pluimveehouderij

Nieuws 2954 x bekeken 21 reacties

Wakker Dier richt pijlen op AH

Amsterdam – Wakker Dier richt zijn pijlen weer op Albert Heijn (AH). De actiegroep waarschuwt in de nieuwste campagne in de dagbladen de klanten van de grootste supermarktonderneming van Nederland voor de langlopende bonusaanbieding van AH waarbij een hele kip tegen verlaagde prijs wordt aangeboden.

Wakker Dier noemt het cynisch dat de kip in de langloopbonus vaak alleen maar kort en kreupel door het leven heeft kunnen gaan. Wakker Dier roept Albert Heijn op te komen met een ambitieuze einddatum waarop de gangbare kip (‘plofkip’) in het assortiment zal zijn vervangen door een kip met één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming. Tot nu toe hebben de ketens Coop en Deen aangekondigd over te schakelen op vlees met één ster van de Dierenbescherming.

Albert Heijn meldt in een reactie dat het vasthoudt aan het huidige beleid. “We oriënteren ons op het verder verduurzamen van het basisassortiment. We zijn bijvoorbeeld ook in Roemenië geweest op de bedrijven van Interchicken”, meldt de woordvoerster van het supermarktbedrijf. Eerder heeft Albert Heijn al aangegeven dat wat haar betreft één ster als basis niet heilig is. Het bedrijf ziet ook mogelijkheden om de productie binnen bestaande stallen te verduurzamen.

Verder wijst de woordvoerster erop dat Albert Heijn behalve de gangbare langlopende bonusaanbieding ook voor de scharrelkip met één ster en de biologische kip (drie sterren) soortgelijke aanbiedingen heeft.

Laatste reacties

  • mazzel1

    Bij Albert Heijn ligt toch al 1 ster in het rek. De klanten kunnen dan toch gewoon kiezen of ben ik nou gek?

  • hb56

    Aan die lekkere pootjes te zien zijn die kippen niet kreupel geweest.
    Als ze in Roemenie, waar een deel van de zogenaamde sterkip vandaan komt eens wisten waar de wakker-dier mensen zich druk om maken lachen ze zich kapot.
    Maar ja wij deskundige beste jongetjes van de klas weten precies welke kip het beter naar zijn zin heeft in het leven. Nederland lijd aan verveling citeerde iemand deze week.
    Volgens mij heeft de kip met de beste technische resultaten de minste stress gehad in het leven, maar ik heb pas 25 jaar ervaring in het vak.

  • pietoostvogels

    Wakker dier is 'goed bezig' met het verkopen van onzin

  • Mels

    Appie steekt dus zijn middelvinger op naar Wakker Dier,heerlijk zoiets,ben geen AH fan maar dit keur ik goed met een grote G

  • bankivahoen

    Een kleine minderheid wil weer de meerderheid hun wil op leggen! Hier zou men tegen moeten optreden door er gewoon om te lachen dat helpt het beste!
    Negeren die paar veganisten die de maatschappij willen ontwrichten,ga maar occupyen,o nee dat zijn ze al!!!!

  • joannes

    Wakker Dier een dependance van de PvdD, of andersom, die het vegetarisme verkondigen als een civilisatie plicht met hun slimme marketing oorlog met de retail marketing specialisten, denken dat de gewone burger/consumenten te manipuleren zijn voor een schuldgevoel. Juist de veronderstelling van een civilisatie plicht, medeleven met slacht dieren, is een absolute drogreden waar vele luie consumenten en nb retail marketiers in mee gaan. Vegetarisme is één van de regels/geboden van het Boedisme en daarmee meer een geloof dan een noodzaak. Het is zelfs andersom: de mens is van nature een omnivoor en heeft een behoefte aan vlees. Maar geen mens of organisatie die dat propagandeerd, waarschijnlijk omdat het zo vanzelfsprekend is dat we eraan gaan twijffelen bij herinnering.Overigens maar 4% van de Nederlandse bevolking is vegetarisch: Ter info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme

  • iptho1

    Wedden dat AH weer garen spint bij deze uitspraken van WD?
    Vorige keer hadden ze immers ook een top-omzet voor kip dankzij de extra (reclame) aandacht van WD. Bij WD hebben ze er dus niets van geleerd, weer een extra schijnwerper bij AH erbij!
    enne..... AH, wat doen de kippen hier dan eigenlijk in Nederland..... geldt nu altijd en overal ..... 'Wat je ver haalt is lekker'
    't is eerder Wat je ver haalt valt niet te controleren!

    Biedt de ondernemers in Nederland eens eerlijke prijzen, knijp ze niet uit en betaal voor eerlijke producten die de consument zegt te willen...... De consument wordt nu immers ook beso-de-je-weet-wel. Denkt een eerlijk product te kopen en koopt dan iets uit Roemenië????

  • aldo

    iptho1, je stimuleert zo wel de economie in Roemenie. Bij de articulieren lopen de kipjes allemaal buiten. Hoe het in de pluimveeindustrie is weet ik niet. Is het daar zo slecht voor de kippen??

  • Nines

    Wellicht zouden we als veehouders eens bij Wakker Dier in de leer moeten gaan. Zij weten in ieder geval te zorgen voor Marketing. Al is deze marketing dan niet naar onze zin. Wat mij deze week verbaasde is de ophef bij KFC. Wakker Dier heeft haar achterban gevraagd een oproep te doen op de KFC facebook om te stoppen met 'plofkip'. Hoeveel mensen hier blind achter de verhalen van Wakker Dier aan gaan is onvoorstelbaar. Alleen kunnen wij dat de stedelingen niet kwalijk nemen. Wij als veehouders weten hoe de werkelijkheid is, maar niemand vertelt deze werkelijkheid aan de stedelingen. Zij zijn dus niet in staat een bewuste eigen keuze te maken. Wellicht moeten we daar iets aan veranderen.

  • joannes

    Nines, daarin heb je helemaal gelijk! Het agressieve offensief van Wakker Dier staan niet in verhouding met de marketing van de productie. De pluimveehouders en boeren in het algemeen hebben dit veel te passief altijd door de productschappen laten uitvoeren en die zitten zelf al jaren in een overlevingsstrijd voor hun bestaansrecht. Dus hier zit een niet een scheurtje in de marketing aktie verhouding maar een diep ravijn! Je zou mogen verwachten dat de verwerkers eea oppakken maar zij blijven muisstil of wandelen zelfs mee met de beweging zoals Plukon die zich premies laat uitreiken door een organisatie die zich groter maakt dan ze zijn. http://www.boerderij.nl/Pluimveehouderij/Nieuws/2012/10/Volwaard-en-Plukon-vallen-in-de-prijzen-1093757W/
    Het wordt tijd om de tegenaanval in te zetten, maar wie ..... met welke organisatie? Daar ligt het probleem men is niet eensgezind en hinkt op twee strategiën zoals Plukon duidelijk laat zien. Meeheulen door bedrijfs overnames en de boeren zelf in imago peultjes laten doppen! http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2012/10/Plukon-neemt-Interchicken-over-1092105W/

  • Nines

    Joannes, het lijkt mij al zaak om organisaties als Plukon(Interchicken) te overtuigen van waar ze mee bezig zijn. Vaak zijn de marketingmensen in dergelijke bedrijven ook mensen zonder enige affiniteit met het platteland. Een medewerker van FrieslandCampina vertelde me ooit dat hij naar een welkomstbijeenkomst van FC was geweest en dat daar iemand van marketing had gevraagd of een koe maar één keer in haar leven een kalf kreeg. Dat soort mensen bepaalt voor ons veehouders de strategie en wij gaan daar niet tegen in. Dat vind ik énorm zorgelijk. Die mensen moeten aan hun haren de stallen ingetrokken worden en verplicht een maand stage lopen op een veehouderijbedrijf.
    En inderdaad, wie! gaat die tegenaanval inzetten? Welke organisatie? Als je bij de pluimveehouders kijkt heb je al de NVP en de NOP. Maar kijk je op vlak van veehouderij dan is er ook onderscheid in reguliere veehouderij en alternatieve veehouderijvormen. Doordat wij als veehouders al verdeeld zijn, kun je ook niet een op een een verhaal verkondigen naar de afnemers. We moeten eerst eens de vrede met elkaar sluiten alvorens wij een goede achterban achter ons kunnen scharen.

  • l coumans

    ja beste nines daar heb een punt , daar gaan we met zn alle nog een flinke kluif aan hebben .

  • joannes

    Nu Nines voor vrede in de landbouw kringen moet je lang leven denk ik want die saamhorigheid die er ooit was in de kleine coöperaties, zijn de huidige véél te groot. En dat blijkt maar weer eens met het VION die eigendom is van een coöperatie die zichzelf nu vergiftigd met het streven naar prijsdominatie en zich verslikt in dat Schotse verhaal: http://www.vionfoodgroup.com/en/news-press/news/post/vion-uk-announces-phased-closure-of-halls-of-broxburn/show.html Nee dan geloof ik meer in een aktiegroep die met weinig geld via donateurs onafhankelijk de tegenaanval inzet met populaire marketing verhalen die de liefde voor het vak, zorgzaamheid voor de dieren en zorgzaamheid voor de omgeving weergeeft en al die onzin van bewust slechte behandeling ontcijfert tot een verkapte pseudo geloof /overtuigings aktie van vegetarisme nb slechts 4,5% van de Nederlandse bevolking! http://www.vegetariers.nl/waarom-vegetarisch
    Daar 95,5 % van de bevolking vlees eet, moet je die een bewuste goede reden geven waarom vlees vooral gezond is en een van de belangrijkste bouwstenen van een goede gezonde uitgebalanceerde maaltijd voor jong en oud. Dat schuldcomplexen aanpraten moet een keer weersproken worden.

  • Nines

    Wellicht moeten we ons dan maar eens samen gaan bundelen en wat gaan doen met de ideeën die iedereen heeft. Voor wat betreft vrede, dat is inderdaad wat vergezocht.Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn, want er is een goede discussie nodig. Dé waarheid bestaat niet, maar een eerlijk verhaal bestaat er wel. Toch vind ik dat je als één blok naar buiten moet komen en de huidige verdeeldheid binnen de sector stuurt daar wat mij betreft nog niet echt op aan. Als belangenbehartiger moet je het met iedereen in je sector goed voor hebben. Je leert van elkaar dus je moet elkaar niet uit gaan sluiten. Was er niemand geweest die biologisch ging boeren kenden we nu de voor- en nadelen niet. Wakker Dier kan met haar lulverhaal 4,5% achter zich scharen, dan moet je met de waarheid toch minstens 45% achter je kunnen scharen?

  • joannes

    Je zou met een business model als Wakker Dier een aktiegroep moeten opzetten die maar één focus heeft, precies zoals zij. En met een doordachte lobby en marketing aktie het tegenwicht moeten bieden. Vergeet niet dat er nu niet één professioneel gezicht is voor de agro belangen terwijl die vegetarische groep 2 actieve groepen hebben waarvan er één zelfs nog betaald wordt door de overheid: De PvdD. Kortom maximaal rendement voor een relatief kleine groep die eigenlijk een geloof verkondigen! Maar ....... het zo verpakken dat de luie consument en marketier het als een soort modernisme begrijpen en het als een leefstijl overnemen. Het is niet voor niets dat artiesten en schrijvers, mensen die hun beroep vinden in het verleiden, vermaken, verdiepen van denken enz .. deze propaganda steunen. Zij leven bij de gratie van de nieuwsgierigheid en communicatie behoefte van de bevolking en hebben nooit een kalf afgetrokken of een trap van een koe gehad. Hoe kunnen die nu de normen en waarden zetten?

  • Nines

    maar ondanks de verbitterdheid jegens wakker dier moet je er scherp op blijven dat je niet net als hun wordt. Een aanval naar wakker dier is moddergooien. Nu zijn wij boeren niet vies van een beetje drek, maar de stedelingen zien je aankomen. Nu gaan protesteren met de hooivork in de hand wekt enorme hilariteit op. Je bent in 1x bekend, maar hoe serieus word je nog genomen? We kunnen de kunst afkijken bij Wakker Dier, maar we moeten ons er op een fatsoenlijke manier van distantiëren. In tegenstelling tot het stel activisten moet je juist nadenken over je strategie. Voldoende bekende nederlanders scharen zich achter de 4,5%, maar dan hebben we nog steeds 95,5% over waar ook veel bekende Nederlanders bij zitten. De strijd is nog niet gestreden, hij moet nog beginnen ;-)

  • joannes

    Juist niet verbitterd maar wel verbeterd. Laten we het goede uitfocussen en het gewoon als een leefstijl presenteren. Kijk naar Marqt en zijn website: alleen al de foto´s en de manier van communiceren is verfrissend en komt daarmee eerlijk over. Zoiets zou een groep boeren ook moeten doen voor de Agro. Boer zoekt Vrouw is populair en daarop zou je een actie met meer directe communicatie tussen boeren/producenten met consumenten moeten organiseren. En dan is een kleine groep gefocussed zoals Wakker Dier een business model om dat te realiseren.

  • Nines

    Mee eens :) Maar zie maar eens zo'n groep bij elkaar te krijgen. Een verdeling van jong & oud. Van alle soorten veehouderij in een.

  • l coumans

    het beste idee nu nog in daden omzetten , niet geschoten is altijd mis aan de slag

  • degoosen

    Vanavond in KASSA in onderwerp over de VLEESKUIKENS waar slagers werden beschuldigd van leugens over de kuikens, maar zat ook iemand van wakker dier die beweerde dat kuikens vol antibiotica zitten. iedere houder weet wat een wachttermijn is voor dit spul .

  • Nines

    het mooie van de aflevering in Kassa was dat Wakker Dier iedereen beschuldigt van leugens, maar zelf de meeste leugens verkondigen. Vragen ze de consumenten op straat wat een plofkip is en het valt op dat niemand dat eigenlijk echt weet. Overigens beginnen er steeds meer een hekel te krijgen aan wakker dier. Zo gaat dat met iedere parasiet; als je moet gaan krabben heb je er genoeg van.

Laad alle reacties (17)

Of registreer je om te kunnen reageren.