Pluimveehouderij

Nieuws 1696 x bekeken 6 reacties

Reeks van bedrijven kiest voor duurzamere kip

Amsterdam - Toyota, Unilever, ABN AMRO, Struik en Siemens weren de snelgroeiende kip uit de bedrijfskantine. Dat meldt Wakker Dier.

De organisatie schreef ruim dertig toonaangevende Nederlandse ondernemingen aan, met de vraag de traditionele snelgroeiende kip in de kantine te vervangen door kip met minimaal één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming. Siemens, Randstad en Unilever gaven direct gehoor aan de oproep. Zij serveren hun werknemers inmiddels geen snelgroeiende kip meer als vers vlees en zijn ook bezig met omschakeling van de laatste producten, zoals soepen en salades. ABN AMRO en Struik zullen per 1 januari 2013 geheel omschakelen naar kip met 1 Ster.

KPMG, Akzo Nobel en Toyota haalden al na een eerdere brief van Wakker Dier de snelgroeiende kip uit de vitrine. Ook in cateringland worden diervriendelijke stappen gemaakt: Prorest zal in 2013 voor alle verse kip zijn omgeschakeld naar éénsterkip. Cateraar Sodexo belooft in 2015 voor 80 procent van haar producten om te zijn naar kip met een ster, en pas in 2018 volledig.

Met deze actie wil Wakker Dier dat dierenwelzijn een belangrijker onderdeel gaat uitmaken van de maatschappelijk-verantwoord-ondernemen-plannen van bedrijven. Wakker Dier voerde eerder ook actie tegen supermarkten met 'plofkippen' in de schappen.

Laatste reacties

  • John*

    ik hoop dat iedereen die 1 sterren kip zo lekker vind dat de vleescomsumptie goed aangewakker wordt :-)

  • bankivahoen

    Hadden deze bedrijven werkelijk een keuze of ze 'duurzamere'kip in de kantine's gingen serveren ,of zijn ze onder druk overstag gegaan. Je weet als de aangeschreven bedrijven niet meewerken ze via de media aan de schandpaal genageld worden.De 'groene 'mafia doet weer van zich spreken!
    Het was democratischer geweest als ze de kantine gebruikers de keuze zouden laten tussen traditionele- en 1 sterrenkip. Waarom in deze economisch lastige tijd de consument verplicht opzadelen met hogere kosten?

  • joannes

    Natuurlijk hebben die bedrijven geen keus! Welk bedrijf wil geassocieëerd worden met dieronvriendelijke ethiek? Dat is de kaart die ze handig spelen! En..... ze hebben de wind in de rug omdat, met de procentueel relatief lage kosten voor voedsel in de westerse economieën, niemand, en zeker in bedrijfskantine´s zich tegenover zijn familie, vrienden of collega´s onverschillig presenteerd tegenover dit ¨probleem¨. Het blijft gewoon een slimme aggressieve marketing campagne voor vegetarische producten, door ¨donateurs¨!

  • W Geverink

    Kwalijke zaak als een boeren vakblad meedoet aan deze stemmingmakerij. De titel zou moeten luiden: Reeks van bedrijven kiest voor politiek correcte kip of een ster kip. De experts van een vakblad als Boerderij weten als geen ander dat als het op duurzaamheid aankomt, het reguliere braadkuiken helemaal eenzaam en alleen bovenaan op de eerste plaats staat.

  • crisismanager

    wanneer komt er nou eens een groot bedrijf met ballen op tegen wakker dier.dit gebeurt gewoon onder dwang en afpersing.er moet een manier zijn om dit voor de rechtbank te slepen.deze bedrijven worden eenzijdig geinformeerd net zoals de burgers .ga eens een keer de boer op en kijk rond in de stal stel vragen aan de boer.die bn.ertjes zijn ook zulke zielepootjes.roepen op tv maar dat ze enkel biologisch eten of vegetarisch zijn om sympathiek over te komen.dit moet eens een keer doorbroken worden.burgers gaan hier maar in mee en zijn tegen megastallen,plofkippen noem maar op en ze hebben er geen flauw benul van hoe het in werkelijkheid is.leden maken er enkel het bestuur van wakker dier er gigantisch rijk mee en dat is hun enige bedoeling geldgewin.bij de definitie van duurzaam en rendabel kom je echt niet bij biologisch of traaggroeiend uit.op geen enkele wijze

  • joannes

    Nu buffalo harrie, je zou mogen verwachten dat Plukon, FC en VION daar een tegenwicht aan zouden geven maar die houden zich afzijdig of buigen mee. Wie heeft de middelen en het belang om een tegenwicht te bieden? Je zou gewoon eens aan moeten tonen hoe veel tijd en verzorging een gemiddeld bedrijf steekt in de verzorging en gezondheid van zijn dieren en .......daarbij eens al die gruwelijke beelden moeten weerleggen als uitzonderingen die in elke aktiviteit voorkomen maar door Wakker Dier misbruikt worden als een representatie van de totale sector. Boeren zijn populair in Boer zoekt Vrouw dus krediet is er!

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.