Pluimveehouderij

Nieuws 1488 x bekeken 14 reacties

'ESBL's raken we niet meer kwijt'

Utrecht - De resistente ESBL producerende bacteriën zijn een blijvertje. Door vermindering van antibiotica en infectiecontrole zijn ze wel controleerbaar. Dat zei Dik Mevius, werkzaam bij de Universiteit Utrecht en het Centraal Veterinair Instituut donderdag op een ESBL-symposium in Utrecht.

Volgens Mevius zijn de ESBL producerende bacteriën (bacteriën die resistent zijn tegen de antibioticagroep beta-lactamasen) in de jaren 80 ontstaan door de constante selectiedruk die bacteriën ondergaan door bloot te staan aan veel verschillende typen antibiotica (met name de groep beta-lactamasen) en zijn ze daardoor steeds vaker aanwezig in landbouwhuisdieren.

Volgens onderzoeker Cindy Dierikx van het Centraal Veterinair Instituut is het ESBL-probleem niet zozeer enkel een pluimveeprobleem, al ziet ze uit haar eigen onderzoek wel dat alle onderzochte pluimveebedrijven ESBL-positief waren. Bij 85 procent van de bedrijven was er zelfs een aanwezigheid van de bacterie in meer dan 80 procent van de dieren. De bacterie komt beduidend minder voor in de varkenshouderij, zo blijkt uit onderzoek van Wietske Dohmen van het Institute for Risk Assesment Sciences (Iras). Ze ontdekte de bacterie bij 17 van de 40 onderzochte bedrijven (43 procent). Zes procent van de pluimveehouders was drager van de bacterie. Zes maanden daarna bleek het aantal positieve bedrijven te zijn verminderd naar 15 (38 procent).

Volgens Mevius is het moeilijk om de ESBL's kwijt te raken bij de kippen, varkens en bij mensen, ook al zou er acuut gestopt worden met alle gebruik van antibiotica in de veehouderij. Hij pleit voor risicobeheersing en meer onderzoek naar onder andere de risicofactoren en de relatie van de aanwezigheid bij dieren op de besmetting van mensen. Hiertoe heeft hij samen met Arie Havelaar van het RIVM een onderzoeksvoorstel voor vier jaar ingediend binnen de Topsector Food en Agri. Een dezer maanden hopen ze te horen of het project gefinancierd gaat worden. Als dat zo is, gaat het project begin 2013 van start.

• voer

Esbl is toch een enzym dat geproduceert wordt door bacterien zoals E-coli en Klebsiella. en niet een bacterie zelf ?

• bankivahoen

Dat klopt daan980@,onbegrijpelijk dat men dat hier niet weet!

• bankivahoen

Redactie ,bedankt voor de correctie!

• red

Men vergeet voor het gemak altijd weer naar de riool overstorten en gezuiverd rioolwater te kijken, want er wordt door de mens veel medicatie via urine en ontlasting in het riool gedeponeerd.
    Dit kan niet goed worden gezuiverd.
    Dus het waterleidingbedrijf pompt dit weer op en zuiverd dit zo goed mogelijk maar krijgt ook niet alles eruit. Zo krijgt men dus al medicatie tijdens water drinken.Zo is de circel rond.

• mtsheijs

De weerstand van de dieren blijkt van esentieel belang te zijn.
    We hebben op ons bedrijf zeer geode resultaten met produkten van VitaDos, waarmee het dier in een stuk meer natuurlijk evenwicht komt, gedrag etc behoorlijk verbetert, maar ook ziekteverwerkers behoorlijk hun grip verliezen op het dier.
    Alles blijkt inderdaad een rondpomp verhaal te zijn.
    Schoonmaak middelen worden gebruikt, zuren, chloren, waterstofperoxide etc.
    Dit wordt volop verkocht.
    Maar juist daarmee worden oook goede bacterieen kapot gemaakt.
    Gaat er nog meer fout, is er weer antibiotica nodig. Dieren raken beschadigd op organen, etc, etc.
    Dus de toekomst zal zijn het meer en meer opzoek van een bacterieel evenwicht.

• joannes

Hoe wil je het bacterie leven in de stal gaan managen? Zijn er bedrijven die hier ervaring mee hebben? Het lijkt een beetje op ongedierte bestrijding met natuurlijke vijanden!

• B bob

Joannes, google Effectieve microorganisme of download de stalboekjes van de wur voor meer informatie over hulpmiddelen uit de Natuur die het mogelijk maken om de strijd tegen pathogenen in de stal op een Natuurlijk manier aan te gaan. Met een mircobiologische balans tussen de juiste nuttige schimmels en bacterieen laat je gewoon geen ruimte voor de woekering van schadelijke microben. Ik heb nog nooit een chemisch ontsmettingmiddel gebruikt in Onze stallen maar zorg altijd voor een Biologische 'vervuiling 'met onder andere melkzuurbacterieen en bij de controle's vanuit de overheid is nog nooit een ernstige besmetting naar voren gekomen.

• politiek

@ red. # 4 . Opvallend is dat vaak veehouders maar naar de humane sector wijzen als een soort excuus voor de eigen praktijken. Juist MRSA en ESBL zijn vaak gevolgen van overmatig antibioticagebruik in de veehouderij. Gevolg is dat antibioticagebruik in de humane sector steeds moeilijker wordt. Uiteraard heeft de humane sector ook een verantwording , maar dat is geen excuus voor de praktijken in de veehouderij. Dit juist om de humane sector te beschermen ! .

• Ross

Politiek je draait de boel om. Samen hebben we een verantwoordelijkheid.
    Maar in de humane sector wordt toch welerg rijkelijk met antibiotica gestrooit zeker buiten NL.

• B bob

ross kan niet goed omgaan met de harde Waarheid . Als hij al een ondernemer is zou het kunnen zijn dat hij op een erg onmenselijke manier werkt en dat is voor veel personen helemaal geen probleem . De ene gooit in argentinie een aantal opstandige mensen uit een vliegtuig boven de oceaan en de ander gooit overvloedig illegale middelen in het veevoer om op die manier een beetje meer te kunnen verdienen. De Fatsoenlijke wereldburger is uiteindelijk de pisang!

• Ross

Met de waarheid heb ik geen enkel probleem Bobke wel dat gelieg van jou.
    Je haalt er nu ook weer dingen bij wat nergens op slaat(mensen uit een vliegtuig gooien) is wellicht jou bizarre fantasie. Geeft aan jou ziek jou brein is.

• Mozes

Ik begrijp uit de reactie van politiek dat hij een hogere deskundigheid heeft dan Dik Mevius van Universiteit Utrecht.

• B bob

Buitenland.nieuws.nl/673767 voor meer informatie over de Dodenvluchten ross. Dat jij gewoon met gemak je kop in het zand steekt wil nog niet zeggen dat er geen gruwelijkheden en misstanden zijn .
    Mozes, aan de reactie's van politiek zie je dat hij/zij veel deskundigheid in huis heeft maar vooral door onmacht gedreven wordt . Waren er maar meer mensen zoals Hem/Haar aangezien de vasthoudendheid lovenswaardig is . Hoeveel 'wetenschappers zijn er in het verleden niet betrapt op corruptie ? De manier van ''onderzoeken'van de WUR momenteel is zelfs ronduit schandalig te noemen aangezien je elk mogelijke onderzoeksuitslag daar gewoon kan kopen .

• Ross

Bizarre fantasie hou je er op na Bobke eng mannetje met een zieke geest.
    Ziet overal spoken op de weg en maar negatief doen. Je vertrouwt jezelf nog niet en loopt weg voor de waarheid(vluchten kan niet meer LOL).