Pluimveehouderij

Nieuws 108 x bekeken

Aandacht voor dierenwelzijn neemt toe

Den Haag – Twee derde van de Nederlandse consumenten houdt in meer of mindere mate rekening met dierenwelzijn bij de aankoop van vlees, kip of eieren.

Dat blijkt uit een zogenoemde barbecue-enquête van Maurice de Hond in opdracht van het Convenant Martkontwikkeling Verduurzaming Dierlijke producten.

Twee derde van Nederland geeft aan meer te willen betalen voor diervriendelijker geproduceerd vlees. Als rekening gehouden wordt met dierenwelzijn doet 57 procent van de consumenten dat door te kijken naar een keurmerk of logo in de winkel. Bijna twee derde van de mensen geeft aan het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming te kennen. Bij vlees geproduceerd met extra aandacht voor dierenwelzijn zijn de leefomstandigheden voor de dieren verbeterd bovenop de wettelijke norm. ”We zien dat Nederlanders steeds meer aandacht hebben voor dierenwelzijn”, zegt ketenmanager bij het convenant Maurits Steverink.  ”Supermarkten, bedrijfskantines en restaurants spelen hier op in door vaker producten met extra aandacht voor dierenwelzijn in hun aanbod op te nemen. De consument kan tegenwoordig een keuze maken.”

Differentiatie in het vleesschap is volgens Steverink momenteel de grootste winst. Volgende week dinsdag worden de omzetcijfers wat betreft de verkoop van diervriendelijker geproduceerd vlees door het Landbouw Economisch Instituut LEI bekend gemaakt. Uit deze cijfers moet blijken of de consument werkelijk bereid is de portemonnee te trekken voor meer aandacht betreffende dierwelzijn. Steverink is positief over de trend die de afgelopen periode is ontstaan. ”We zien dat de aandacht in het vleesschap aan het verschuiven is van volumes naar meerwaarde.”



Of registreer je om te kunnen reageren.