Pluimveehouderij

Nieuws 804 x bekeken

Coop op vingers getikt vanwege reclame Weelder kip

Amsterdam – Supermarktketen Coop prijst ten onrechte het product Weelder kip aan als diervriendelijk. Dat heeft de reclamecodecommissie (RCC) beslist in een zaak die was aangespannen door Wakker Dier tegen deze supermarkt.

De Weelder kip ligt behalve bij Coop ook in de supermarkten van Dirk van den Broek en C1000 onder de naam ’Onze kip’.

Wakker dier claimt dat Weelder Kip nauwelijks diervriendelijker wordt geproduceerd dan gangbare kip. De Weelder kip leeft zeven weken; iets langer dan gangbare kip. Hij wordt gehouden in een dichte stal met vijftien kippen per vierkante meter, wat betekent dat er 30 tot 37,5 kilo per vierkante meter wordt gehouden. De Weelder kip heeft geen ster van de Dierenbescherming.

Coop stelt in zijn verweer dat de kip zich bevindt in het tussensegment, tussen regulier en scharrel. Coop stelt verder dat er geen wettelijke criteria zijn voor het begrip ’diervriendelijk’. Ook stelt Coop dat het Beter Leven systeem van de Dierenbescherming geen wettelijke status heeft en niet bindend is voor de partijen. Coop maakt geen gebruik van het logo en vermeldt ook niet het Beter Leven kenmerk, maar het Benelux kenmerk Bewust & Lekker van de leverancier.

De RCC erkent in zijn uitspraak dat de Weelder kip een iets beter leven heeft dan de gangbare kip. Maar de RCC stelt ook dat de uitingen van Coop zodanig zijn dat de consument de indruk heeft dat deze denkt dat de leefomstandigheden en productiemethoden aanmerkelijk beter zijn dan die van de gangbare vleeskuikens. Belangrijk hierbij is ook de bezettingsnorm van 25 kilo per vierkante meter die door de Europese Commissie als minimum norm voor diervriendelijk is neergelegd.

De RCC vindt daarom dat Coop de juistheid van de claim ”diervriendelijk product” niet waar maakt.

Of registreer je om te kunnen reageren.