Pluimveehouderij

Nieuws 240 x bekeken

DSM wil waarde eieren beter vermarkten

Den Haag – Chemiebedrijf DSM wil met de ontwikkeling van nieuwe technologie een meerwaarde creëren aan eieren. Dat zegt marketingmanager Wouter Smits van DSM tijdens een bijeenkomst in het kader van de Wereld Eidagen.

DSM heeft onder andere enzymen ontwikkeld waardoor eigeel makkelijker toepasbaar is in de keuken. ”In Nederland wordt 35 procent van de geproduceerde eieren gebruikt voor de industrie. Door eieren via speciale technieken op te waarderen, kan hiervoor een hogere prijs worden gevraagd”, legt Smits uit.

Dit lan leiden tot meer vraag naar eieren. ”Je ziet dat de consument steeds kritischer wordt op wat ze eet. Door bijvoorbeeld aan eigeel een bepaald enzym toe te voegen, zijn er voor de productie van mayonaise minder bindmiddelen nodig”, aldus Smits. Hierdoor kan in de keuken meer gebruik worden gemaakt van basisgrondstoffen en minder kunstmatige toevoegmiddelen. De enzymen die worden toegevoegd aan het eigeel worden niet gezien als toevoegmiddel, maar wordt gewoon gelabeld als ei.

DSM heeft ook een product ontwikkeld waardoor eieren tot zeven weken houdbaar zijn. Ook kunnen de voedingswaarden van het ei zelf versterkt worden door toevoeging van bijvoorbeeld enzymen.

”Eieren zijn een hoogwaardige basisgrondstof met een herberg aan componenten. DSM probeert dit beter te vermarkten”, aldus Smits.

Of registreer je om te kunnen reageren.