Redactieblog

1441 x bekeken 1 reactie

‘Wereld makkelijk door roze bril te zien in media’

In reportage over vlees en vegetarisch vlees zijn een paar essentiële vragen en antwoorden weggelaten.

Onlangs werd ik benaderd via LTO/ZLTO om medewerking te verlenen aan het programma Brandpunt+ met een reportage over vegetarisch vlees versus traditioneel vlees. Wetende dat De Vegetarische Slager het podium zou krijgen en niet wetende wat de journalisten zouden uitzenden, toch deze uitdaging aangegaan.

Aantal kuikens in verhouding tot wereldbevolking

Ik miste in de uitzending essentiële vragen met mijn antwoorden in het interview zoals: Hoeveel kuikens heeft u op dit bedrijf? Zo’n 200.000. Dat zijn er veel, was de reactie. Echter, 9 miljard mensen zijn er ook veel en die moeten allemaal eten. Daar gaan wij als landbouw mede voor zorgen. Daarmee ontkrachtte ik meteen het getal van 200.000.

Klopt het dat De Vegetarische Slager de soja op een veel efficiëntere manier gebruikt voor vegetarisch vlees dan voor het traditionele vlees? De veehouderij weet als enige de reststromen van soja, zoals schroot en schilfers, om te zetten naar hoogwaardige eiwitten met daarin essentiële aminozuren en maakt zich daarmee onmisbaar.

Crowdfunding of enkele grote geldschieters?

De fabriek van De Vegetarische Slager is door middel van crowdfunding in de benen gebracht. Ik heb de journalist laten weten dat er maar enkele (grote) geldschieters in zitten, zoals Unilever, terwijl in de uitzending de indruk gewekt werd dat een breed maatschappelijk gedragen crowdfundingproject aan ten grondslag ligt.

Frappant was dan wel weer de vraag of De Vegetarische Slager een idealist of een slimme zakenman is. Pas na enige twijfel kwam hij met een antwoord, waaruit bleek dat hij gewoon business ziet in zijn product.

Wederzijds respect

Ook werd uitgezonden dat ik vind dat de consument moet kunnen kiezen voor vegetarisch of traditioneel vlees. En waarom zou vegetarisch niet naast traditioneel kunnen bestaan, met wederzijds respect. Ik kan respect opbrengen voor een onderbouwd businessmodel voor vegetarisch vlees, maar niet over de rug van de veehouderij.

Mijn algehele conclusie is dat de interviewer van Brandpunt+ niet uitsluitend maar één zijde van de medaille heeft laten zien. Dat is positief. Echter, mij is ook duidelijk geworden hoe makkelijk het is om de wereld door een te roze bril voor te stellen in de media. We zullen er vooralsnog mee moeten dealen.

Eén reactie

  • Zuperboer

    Respect dat je de uitdaging toch hebt durven aangaan.

Of registreer je om te kunnen reageren.