Boerenblog

6005 x bekeken 8 reacties

'Kipconcepten zijn onhoudbaar'

De Goed Nest Kip is volgens Plukon een succesverhaal. Maar vierkantsverwaarding is onmogelijk, dus moet de reguliere kip de verliezen dekken. Dat kan geen stand houden. Zodra de consument weer kan kiezen, neemt ze de goedkopere kip die ook nog eens veel duurzamer is.

In Pluconnect, het contactorgaan van pluimveeintegratie Plukon, wordt geschreven dat de omschakeling van regulier gehouden vleeskuikens naar de Goed Nest Kip het eindstadium nadert. Ook Pluimveehouderij schrijft in zijn novembernummer over deze conceptkippen. Alle retailers die de Wezepenaren beleveren, verkopen nog uitsluitend de traag groeiende Goed Nest Kip. Een succesverhaal, en een bijzonder positieve ontwikkeling, vertelt de van trots glimmende Plukon-directeur Peter Poortinga. Ik ken wel een paar vermeerderaars die het hier met hem oneens zijn, maar laat dat even in het midden.

'Alleen concepten in de supermarkten'

De snelheid waarmee de Goed Nest Kip de weg naar de consument heeft gevonden heeft Poortinga verrast. Ik geloof daar helemaal niets van. Vanaf het eerste begin was klip en klaar duidelijk dat een duurdere kip slechts kans zou maken als er geen andere keuze voor de consument was. Maak alle kipproducten een beetje duurder en niemand die het merkt. Maar laat de consument de keus en hij of zij kiest voor de goedkoopste variant. De kipconcepten hebben alleen hun plaatsje kunnen veroveren door de concurrentie in de supermarkt uit te schakelen. Peter Poortinga heeft dat als ondernemer met visie al vroeg in de gaten gehad.

Goed Nest Kippen hebben tijdens hun leven afleidingsmateriaal in de vorm van strobalen in de stal. De dieren zijn van een trager groeiend ras dan gangbare vleeskuikens. Foto: Bert Jansen
Goed Nest Kippen hebben tijdens hun leven afleidingsmateriaal in de vorm van strobalen in de stal. De dieren zijn van een trager groeiend ras dan gangbare vleeskuikens. Foto: Bert Jansen

We begrijpen nu wel waarom er zo weinig weerstand kwam vanuit Wezep, toen duidelijk werd dat de reguliere kip moest verdwijnen uit de supermarkten. De afzet moest gegarandeerd zijn en een flink volume hebben, anders is het logistiek niet te doen. Dus alleen de concepten en niets anders in de supermarkten. Hier werd een verbond met de duivel gesmeed. Wakker Dier en de pluimveeslachterij op weg naar een nieuwe toekomst voor de kip. Plukon doet wat Wakker Dier dicteert en Wakker Dier laat Plukon voorlopig met rust. Ondertussen kan Plukon met de reguliere kip gewoon doorgroeien, in Polen bijvoorbeeld. Daar hebben ze ook nog eens veel subsidie en geen Wakker Dier.

'Een slachter die met dierenwelzijn de publiciteit zoekt'

Dierenwelzijn is een belangrijke pijler onder het Goed Nest Kip-concept. Wie denkt Plukon te foppen? Een slachter die met dierenwelzijn de publiciteit zoekt is zo iets als diervriendelijk vlees promoten. Bestaat per definitie niet. Zelfs met Kerst gaan de kippen niet vrijwillig het schap in, ook de conceptkippen niet.

En er is meer natuurlijk. De conceptkippen zijn niet vierkant te verwaarden zoals dat tegenwoordig heet. Alleen de duurdere delen zoals de filet brengen het extra geld op, de goedkopere delen moeten hun weg vinden tussen het gewone niet-conceptkippenvlees, en dat lukt natuurlijk niet, te duur. Dat betekent in de praktijk dat de verliezen die op de concepten geleden worden, gedragen worden door de reguliere kuikens. Dat houdt geen stand. Voor een tijdje kunnen prijzen kunstmatig hoog gehouden worden, maar niet voor lang. Zodra de consument weer kan kiezen zal ze de goedkopere kip kiezen, die ook nog eens veel duurzamer is. Dan nadert de omschakeling van gewone kippen naar conceptkippen niet het eindstadium, maar de eindfase. Het wachten is op de eerste supermarktketen die weer de gewone duurzame kip naast de conceptkip gaat verkopen.

Verbond tussen Plukon en Wakker Dier

Volgens Poortinga kan de Goed Nest Kip een dankbaar exportartikel gaan worden. Hij denkt dan aan de KLM en ook aan internationale restaurants op de Veluwe. Ook een vorm van export natuurlijk, maar die gaat de Goed Nest Kip niet overeind houden.

Het was allemaal niet nodig geweest, het verbond tussen Wakker Dier en Plukon had er niet hoeven zijn. Als iedereen in onze sector de poot stijf had gehouden, dan waren er ook genoeg conceptkippen geweest voor onze flexitariërs in Amsterdam, dan was het antibioticagebruik ook gedaald en wie weet hadden we onze kippen ook iets langzamer laten groeien, met behoud van saldo. Maar dan hadden we nog steeds de meest competitieve en duurzaamste pluimveesector van West-Europa gehad. Nu zijn we goed op weg om een tweederangs producent te worden. Het gaat met ons dezelfde kant op als met varkenssector. Te veel de oren laten hangen naar de hardste schreeuwers, met als resultaat een onmogelijk hoge kostprijs.

Laatste reacties

  • John*

    volgens mij draai je de zaak nu een beetje om.. conceptkip heeft vraag en aanbod prima in balans. de groep die de duurzame kip produceert is volledig afhankelijk van de markt en mag alle klappen opvangen wat natuurlijk 2 kanten op kan bewegen, in tijden van krapte mega saldo's en in tijden van overschot die rode cijfers.. Het is toch eng om iets te produceren wat je in eigen land niet verkocht krijgt..

  • jp.bierema

    Ik vind het erg moeilijk een mening te vormen over dit onderwerp Bert. De eerste reactie van John vind ik een logische reactie.
    De klant vraagt en Plukon draait, op zich kun je ze dan niet van verkeerd ondernemerschap betichten.
    Ik had liever gezien dat je een instantie als Avined met zijn IKB regeltjes eens tegen het licht had gehouden. Want dat is zo langzamerhand een kliekje wat van vervelens niet weet wat ze moet bedenken om zichzelf aan het werk te houden. Vooral nu NVWA veel controles zelf weer gaat uitvoeren kan er wel een bom onder Avined en IKB.

  • vannoord

    In het daglicht gesteld dat we in 2050 naar 9 miljard mensen gaan op deze aarde en CO2 footprint kunnen we niet zonder de traditionele snelgroeier.

  • mr X

    Het is en blijft een kwestie van vraag en aanbod. Waarbij goed communiceren met de supermarkten belangrijk is. Marketing is in deze bijzonder belangrijk. Emoties van consumenten zijn heel belangrijk. Misschien moeten producenten daar maar eens over na gaan denken. Grote hopen produceren en dan maar afwachten wat ze krijgen, werkt ook niet meer. Dat geldt ook voor varkenshouders, melkproducenten, enz. Wat de producent het belangrijkste vindt, die tijd is voorbij. Dus ga overleggen en aanpassen.

  • ep

    Zie wat voor ontwikkeling de eiersector heeft doorgemaakt de laatste 20 jaar.
    Je kunt er alles van vinden maar het gebeurd gewoon. Ook daar is/was met het meest duurzame ei geen toekomst. Waarbij ikzelf denk dat de reguliere vleeskuikens gewoon blijven bestaan in tegenstelling tot het batterij ei.

  • varkenshaasje

    feit blijft dat de conclusie van bert klopt als de consument kon kiezen , maar ja daar zorgt de dierenbescherming wel voor dat dat niet meer kan.

  • fietskip

    MrX, de producent heeft altijd gemaakt wat de consument wilde, goed en goedkoop. Een markt die gedicteerd word door een paar procent van de bevolking( wakker dier die je naam door het slijk haalt als je niet doet wat ze zeggen) dat is zeker luisteren. De retailers hadden heel goed in de gaten dat als er een keuze zou zijn de concepten nooit zouden werken en ze nooit van het gezeur van wakker dier af zouden zijn. Als dat de zogenaamde markt zou moeten zijn dan vind ik DAT pas eng. Als je volledig afhankelijk bent van de Nederlandse markt, dan weet je dat je op den duur helemaal uitgeknepen word want je kunt je product tenslotte nergens anders kwijt. Dat is pas eng!!! Uitgeknepen word je omdat conceptkippen ook in het buitenland geproduceerd kunnen worden.

  • John Claessens

    Men haalt markt en consument vaak door elkaar . Marktgericht produceren is wat de consument wil . De keuzevrijheid is een groot goed . We laten ons ook niet de vakantiebestemming voorschrijven !

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.