Redactieblog

5795 x bekeken 7 reacties

Effect Wakker Dier nihil

In de jaren negentig is al gesproken over een tussensegment in de Nederlandse vleeskuikenproductie, ter vervanging van het reguliere en efficiënte vleeskuiken.

Destijds zijn afspraken gemaakt over een langzamer groeiende vleeskip die op termijn ingevoerd zou gaan worden. Onder het NOP-voorzitterschap van Jan Wolleswinkel is besloten dat er een andere kip zou komen voor de Nederlandse retail.

Nu, in 2015, is die kip er dan en volop beschikbaar voor onze consument. Natuurlijk, je kunt er kritiek op hebben. Dat is er ook: van links tot rechts, van Den Haag tot aan onze wakkere vrienden uit Amsterdam....zoveel mensen zoveel meningen. Feit is dat deze nieuwe kip er is en ik hoop dat het uiteindelijk iedereen tevreden zal stellen, voor zover dat mogelijk is.

Noorwegen

Om terug te komen op de titel van dit blog wil ik u meenemen naar Noorwegen. Daar is de consumptie van kip sinds een tijdje met 20 tot 30 procent ingestort. Een ware ramp voor onze collega's daar, die produceren op kleine bedrijven zonder noemenswaardig gebruik van medicatie. De oorzaak? Ook in Noorwegen is ESBL aangetroffen op kip. Maar de Noorse kip is nog steeds minimaal tien keer minder besmet met deze bacterie dan onze kip. En toch heeft de media een hype rond dit item veroorzaakt bij de Noorse consument.

Wakker Dier heeft niets bereikt

Leg dit nu eens naast het effect van alle bekroonde campagnes van Wakker Dier. Wat moet je dan concluderen? Ik was ook vertrokken, net als Sjoerd! Er is feitelijk niks bereikt ten aanzien van de werkelijke doelstelling van Wakker Dier, behalve dat de diversificatie van ons productieprogramma is enigszins versneld is. Er is een grote vraag vanuit onze slachterijen naar alle soorten vleeskuikens, van sterrenkip tot regulier geproduceerd en de vooruitzichten zijn goed.

Goede positie

Dit geeft ons als dierhouders de positie waar wij recht op hebben, namelijk een goede onderhandelingspositie ten opzichte van onze afnemers. Er is balans en de haken moeten vol blijven. Dit heeft geleid tot een snellere stijging van toeslagen bovenop basisprijzen dan men gewend is in onze sector.

Nieuwe kip in nieuw jasje

Een nieuwe kip in een nieuw jasje blijkt ons in combinatie met het hebben van een productieplafond in Nederland een gewenste marktpositie in de keten te geven die wij lang niet hebben gekend. Om dit te verzilveren, zult u zelf met uw afnemers aan de slag moeten. Daarvoor bent u ondernemer en zij ook.

Laatste reacties

  • Mozes

    Bert Vogel is zich in iedere column aan het opwinden over WakkerDier terwijl Bart Janssen constateert dat ze er eerder voordeel dan nadeel van hebben gehad. Het heeft gezorgd voor meer diversiteit en daardoor betere onderhandelingspositie naar de afnemers. Minder afhankelijk van internationale bulk maar meer onderscheidend. 

    De les die wij hieruit kunnen leren is dat je niet teveel moet reageren vanuit gekwetste gevoelens maar meer naar het zakelijke resultaat moet kijken. 

  • j.verstraten1

    Sommigen noemen Wakker Dier onze nieuwe vrienden, maar het ergste wat je kunt doen is je vijand onderschatten. Ik denk dat je wd onderschat door te stellen dat ze hoogheid voor versnelling hebben gezorgd.
    Kijk naar het IKB varken in de jaren 90 waar AH de stekker uittrok en veel varkenshoduers met een kater achterlieten. Ik denk dat de volwaard kip nog een niche was geweest zonder WD.
    Door WD acties durft men dat nu niet meer en dan nóg is de retail de traagste schakel in de keten.
    Het grootste effect van WD en cs. is de dalende vleesconsumptie waardoor we met een volume probleem zitten wat de verwaarding in de wielen rijdt.Tegelijkertijd zorgt oa. WD voor een nieuwe standaard waardoor het aanlokkelijke van een niche verloren raakt tot nieuwe basis.

  • alco1

    Zo zo mozes en verstraten tegenover elkaar.
    Trouwens. We hadden nog iets leuks vandaag. We reden door de Flevopolder en ik zag daar waar de koeien buiten liepen ze allemaal op een kluitje met holle ruggen staan. Dus bij de AH in Dronten gevraagd naar stalkaas, omdat ik het toch maar sneu vondt voor die koeien. Verbaast dat men was van de reactie, ook gezien de anti reclame van  wd..Na de uitleg er gezamelijk toch maar even smadelijk gelachen om de sterspot van wd.

  • A1967

    Alco1, dan heeft u dus besloten om zelf ook maar voortaan het hele jaar binnen te blijven ,omdat het zaterdag zulk slecht weer was.....

  • shovel-joopie

    Tijd dus om die nutteloze rad draaiersclub op te doeken en geen cent meer aan te besteden.

  • alco1

    Nee, A1967. Ik ben voor weidegang, maar zonder allerlei verplichtingen en kontroles en zeg nou zelf. De wd campagne valt toch deze dagen zeer slecht.

  • HesselBouma


    Ieder zijn keus, verscheidenheid is goed. Wel of niet door WD. Verwacht er geen wonderen van. De maiskip van V.D. Bor is er al vele jaren, zonder noemenswaardig gegroeid te zijn. Ook de Label Rouge in Frankrijk is er al heel lang, zonder gegroeid te zijn. Erger, de Franse vleeskuiken industrie ligt op zijn gat. Hoop dat de vierkants verwaarding van de Kip van Morgen zal slagen, want dat moet nog.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.