PluimveeOpinie

Nieuwe kansen voor de plofkip

Op 3 juni was het Grote Duurzaam Vleesdebat van Foodlog. Dat moet bruikbare inzichten hebben opgeleverd. Of toch niet?

‘Nieuwe kansen voor de plofkip’. Deze vette kop in De Telegraaf van vrijdag 5 juni moest de lezer voor het Grote Duurzaam Vleesdebat van Foodlog interesseren. Foodlog is een internetforum dat over alles wat met voedselproductie te maken heeft rapporteert. Foodlog hield op 3 juni het Grote Duurzaam Vleesdebat in Wageningen. De schrijver van het artikeltje in de krant begrijpt weinig van de kipdiscussie en heeft verder ook geen moeite gedaan om zich in te lezen. Prima hoor, de kop is mooi, maar mist de inhoud. De nieuwe standaard Jumbo-kip wordt in De Telegraaf neergezet als de plofkip en Jumbo als een supermarkt die alleen het beste voor mens en dier wenst.

Wakker Dier verruild voor Foodwatch

Vorig jaar kreeg supermarktketen Jumbo nog de zegen van Wakker Dier voor haar initiatieven om aan het dierenleed in de vleeskuikenhouderij een einde te maken. Deze alliantie tussen Wakker Dier en Jumbo is geen lang leven beschoren nu Sjoerd van de Wouw zijn Wakker Dier heeft verruild voor Foodwatch, niet te verwarren met Foodlog. Foodwatch is die organisatie die over alles wat met voedsel te maken heeft een opdringerige mening heeft en het ook nog eens met de waarheid niet zo nauw neemt. Sjoerd en Foodwatch passen daarom goed bij elkaar. Zo produceerde Foodwatch een rapport in Duitsland over leghennen. Volgens het rapport gunt geen enkele manier van leghennen houden de kippen een dierwaardig bestaan. Ziektes, sterfte,verenpikken, kannibalisme, afmaken van de haantjes, niets deugt er. Daar sta je dan mooi op met je nieuwe Freiland- of biokippenschuur.

Bij Jumbo geen gangbaar vleeskuiken, maar wel ongezond eten

Een van de sprekers in Wageningen was Ed van de Weerd, directeur Jumbo Supermarkten. Een golf van ontroering ging door de zaal toen hij vertelde over wat hem had gemotiveerd om de gangbare kip in de ban te doen. Hij was eens, o wat erg, op een vleeskuikenbedrijf een dag voor de slachtdatum wezen kijken. Wat een vol hok, dat moest anders, vond Ed. En kijk, ook de nieuwe Jumbo-boeren zijn nu, net als de kippen, tevreden.

Toen werd Ed van de Weerd even heel erg eerlijk. Wij als Jumbo hebben eigenlijk niets met de boeren en ook niet met de productiemethoden te maken. Wij kopen en verkopen gewoon calorieën . Kopen de mensen geen kip dan misschien wel een kwarktaart, maakt ons eigenlijk niets uit. Dat zei Ed. En daarom is de innige liefde tussen Sjoerd van de Wouw en Ed van de Weerd binnenkort voorbij. Sjoerd gaat zich voor Foodwatch bezighouden met kindermarketing en misleidende reclame. Inderdaad: met plofkinderen. En laat nou net Ed zijn halve winkel vol hebben liggen met te vette, te zoete en te zoute etenswaar, soms voorzien van een vaag keurmerk.

Hennie de Haan helpt kortzichtige mening uit de wereld

Het Grote Duurzaam Vleesdebat was eigenlijk niet meer dan een opsomming van bekende standpunten. Dat kon ook niet anders gegeven het format. Een stuk of 20 sprekers, die allemaal wat moeten zeggen laat geen tijd over voor een inhoudelijke discussie. Even tegen het eind van de avond, leek het ei van Columbus gevonden. We produceren gewoon minder maar beter en dan gaat de prijs vanzelf omhoog. Onze eigen Hennie de Haan (Nederlandse Vakbond van Pluimveehouders) – ik heb haar één keer gezien en ik hou nu al van haar – had niet veel woorden nodig om deze kortzichtige redenering uit de wereld te helpen.

U begrijpt wel, over echt duurzaam en waarom het niks lijkt te worden, werd die avond in Wageningen niet gesproken.

Beheer
WP Admin