PluimveeOpinie

Nederlands pluimveebedrijf test nieuwe kippenkratten

De kratten die nu gebruikt worden bij het transport van vleeskuikens naar de slachterij zijn niet diervriendelijk. Maar er is verbetering op komst!

Haantje de voorste in de pluimveesector: daar was ik twee jaar geleden naar op zoek. Ik heb zelfs meerdere haantjes gevonden; mensen uit de pluimvee-industrie die samen met Eyes on Animals luid willen kraaien voor verbetering. Ze willen verbetering van de manier waarop kippen worden gevangen en geladen en daarna naar het slachthuis vervoerd. Trucks vol kippen: u heeft ze vast wel eens voorbij zien rijden. Maar heeft u echt naar binnen gekeken?  Heeft u gezien hoe de dieren in de kratten zitten?

Vleeskuikens zitten klem in volgeladen kratten

Ik heb er heel wat voorbij zien komen en in bijna alle trucks kom ik hetzelfde tegen. Een vleeskuiken ligt hulpeloos op zijn rug, ingeklemd tussen soortgenoten die hem dreigen te pletten in een volgeladen krat. Ik steek mijn hand in het krat om hem te helpen, maar ik kan er niet bij. Ik zie in een ander krat nog een kip die op de rug ligt: te vetgemest om zelf overeind te kunnen komen. In hetzelfde krat zie ik een kip van wie een vleugel klem is komen te zitten tussen de opening van het krat. Ook deze lijdensweg kan ik niet beëindigen, want ik kan er niet bij. In de truck zitten tientallen dieren die hulp nodig hebben, maar er is geen toegang. Voor mij was iedere keer dat ik dit zag duidelijk: er moeten andere kratten komen. Kippen hebben recht op hulp wanneer ze op hun rug liggen, geplet worden of klem zitten.

Toegangsdeur en ventilatievloer in nieuw kippenkrat

Kakelen over dit probleem moest ik tegen de juiste mensen doen. Mensen die echt iets kunnen veranderen. Ik nodigde daarom mensen van Nederlandse en Belgische pluimveebedrijven en slachthuizen uit om met ons in gesprek te gaan bij kunststofbedrijf Coevorden, waar kippenkratten worden gemaakt. Tot onze verrassing gingen vijf mensen uit België en Nederland op de uitnodiging in. Genoeg voor een nieuw begin. We analyseerden de mogelijkheid om toegangsdeuren in de kratten te maken en we bespraken wat voor vloer het best zou zijn als het gaat om ventilatie, het verminderen van risico op uitglijden, hygiëne en het tegenhouden van uitwerpselen die nu nog door de kratten heen vallen.

Een brainstormsessie leidde tot een idee voor een nieuw krat. Tot mijn verrassing bood een van de aanwezigen van een Nederlands pluimveebedrijf aan om de nieuwe kratten te testen en zijn oude kratten vervolgens te vervangen. Dit was het haantje de voorste waar ik naar op zoek was geweest! Een Belgisch slachthuis was ook geïnteresseerd in de nieuwe kratten, mits die zouden passen in hun lopendebandsysteem. Ondertussen willen ze al beginnen met het vervangen van oude kratten voor kratten met grotere laaddeuren aan de bovenkant, zodat de dieren minder risico lopen op het verwonden van ledematen en vleugels tijdens het laden.

Vijf innovatieve pluimveemannen werken aan dierenwelzijn tijdens transport

Lente 2014: op de VIV Expo in Utrecht werd het gloednieuwe kippenkrat met zijdeuren gepresenteerd. Het krat moet nog iets stabieler. Dit wordt momenteel getest bij het Nederlandse bedrijf dat haantje de voorste wilde zijn. Het definitieve ontwerp is bijna klaar. En als er vraag is, komen er in de nabije toekomst nog meer modellen. Het ontwikkelproces gaat door, net zolang tot het krat perfect is. Dankzij vijf innovatieve kippenmannen gebeurt er iets goeds voor het welzijn van pluimvee tijdens transport. Ik hoop dat de hele pluimvee-industrie er als de kippen bij is om de nieuwe kratten in gebruik te nemen.

Beheer
WP Admin