Redactieblog

4032 x bekeken 25 reacties

Nederlands pluimveebedrijf test nieuwe kippenkratten

De kratten die nu gebruikt worden bij het transport van vleeskuikens naar de slachterij zijn niet diervriendelijk. Maar er is verbetering op komst!

Haantje de voorste in de pluimveesector: daar was ik twee jaar geleden naar op zoek. Ik heb zelfs meerdere haantjes gevonden; mensen uit de pluimvee-industrie die samen met Eyes on Animals luid willen kraaien voor verbetering. Ze willen verbetering van de manier waarop kippen worden gevangen en geladen en daarna naar het slachthuis vervoerd. Trucks vol kippen: u heeft ze vast wel eens voorbij zien rijden. Maar heeft u echt naar binnen gekeken?  Heeft u gezien hoe de dieren in de kratten zitten?

Vleeskuikens zitten klem in volgeladen kratten
Ik heb er heel wat voorbij zien komen en in bijna alle trucks kom ik hetzelfde tegen. Een vleeskuiken ligt hulpeloos op zijn rug, ingeklemd tussen soortgenoten die hem dreigen te pletten in een volgeladen krat. Ik steek mijn hand in het krat om hem te helpen, maar ik kan er niet bij. Ik zie in een ander krat nog een kip die op de rug ligt: te vetgemest om zelf overeind te kunnen komen. In hetzelfde krat zie ik een kip van wie een vleugel klem is komen te zitten tussen de opening van het krat. Ook deze lijdensweg kan ik niet beëindigen, want ik kan er niet bij. In de truck zitten tientallen dieren die hulp nodig hebben, maar er is geen toegang. Voor mij was iedere keer dat ik dit zag duidelijk: er moeten andere kratten komen. Kippen hebben recht op hulp wanneer ze op hun rug liggen, geplet worden of klem zitten.

Toegangsdeur en ventilatievloer in nieuw kippenkrat
Kakelen over dit probleem moest ik tegen de juiste mensen doen. Mensen die echt iets kunnen veranderen. Ik nodigde daarom mensen van Nederlandse en Belgische pluimveebedrijven en slachthuizen uit om met ons in gesprek te gaan bij kunststofbedrijf Coevorden, waar kippenkratten worden gemaakt. Tot onze verrassing gingen vijf mensen uit België en Nederland op de uitnodiging in. Genoeg voor een nieuw begin. We analyseerden de mogelijkheid om toegangsdeuren in de kratten te maken en we bespraken wat voor vloer het best zou zijn als het gaat om ventilatie, het verminderen van risico op uitglijden, hygiëne en het tegenhouden van uitwerpselen die nu nog door de kratten heen vallen.
Een brainstormsessie leidde tot een idee voor een nieuw krat. Tot mijn verrassing bood een van de aanwezigen van een Nederlands pluimveebedrijf aan om de nieuwe kratten te testen en zijn oude kratten vervolgens te vervangen. Dit was het haantje de voorste waar ik naar op zoek was geweest! Een Belgisch slachthuis was ook geïnteresseerd in de nieuwe kratten, mits die zouden passen in hun lopendebandsysteem. Ondertussen willen ze al beginnen met het vervangen van oude kratten voor kratten met grotere laaddeuren aan de bovenkant, zodat de dieren minder risico lopen op het verwonden van ledematen en vleugels tijdens het laden.

Vijf innovatieve pluimveemannen werken aan dierenwelzijn tijdens transport
Lente 2014: op de VIV Expo in Utrecht werd het gloednieuwe kippenkrat met zijdeuren gepresenteerd. Het krat moet nog iets stabieler. Dit wordt momenteel getest bij het Nederlandse bedrijf dat haantje de voorste wilde zijn. Het definitieve ontwerp is bijna klaar. En als er vraag is, komen er in de nabije toekomst nog meer modellen. Het ontwikkelproces gaat door, net zolang tot het krat perfect is. Dankzij vijf innovatieve kippenmannen gebeurt er iets goeds voor het welzijn van pluimvee tijdens transport. Ik hoop dat de hele pluimvee-industrie er als de kippen bij is om de nieuwe kratten in gebruik te nemen.

Foto

  • Nederlands pluimveebedrijf test nieuwe kippenkratten
    Foto: Eyes on Animals
  • Nederlands pluimveebedrijf test nieuwe kippenkratten
    Foto: Kunstoffabriek.nl

Laatste reacties

  • wilhelmus01

    diervriendelijker kost geld

  • wilhelmus01

    tenminste als je er veel werk van maakt

  • niek brabant

    vleeskuikens gaan niet in kratten maar in containers met grote openingen om de kuikens netjes in te doen!

  • ruben1979


    Ik ben een groot voorstander van het verbeteren van het dierenwelzijn, ook tijdens het transport, maar zoals Niek terecht opmerkt worden vleeskuikens al jaren niet meer in kratten geladen zoals ze hier op de foto te zien zijn. Ook kratten met aan de zijkant een opening is niet nieuw, in de opfok worden deze volgens mij al jaren gebruikt.

  • T@deler

    Mevrouw Moffat, heeft u de (grote)foto 180° graden gedraaid voor het dramatische effect?
    Ze zitten zo inderdaad op de kop maar de blauwe hemel is ook onder.

  • banpluim1


    Heren slachters en vleeskuikenhouders nodig deze mevrouw eens uit om te laten zien hoe het transport bij de hoofdmoot van de bedrijven tegenwoordig al geregeld is, dan zal ze zien dat de sector al een heel aantal stappen verder is dan zij denkt.

  • boerkebrabant

    t@deler, goed opgelet, de foto omdraaien om de kippen op de kop te laten zitten. deze gasten zijn levensgevaarlijk, ze praten heel mooi, maar ondertussen proberen ze je zo snel mogelijk de nek om te draaien

  • flyinghollander

    Zo werken ze altijd, gemanipuleerd met foto's.vdeo's.

  • l coumans

    ja en de boerderij neemt dit zomaar over kippen zitten allemaal tegen de bovenkant geplakt

  • pantass

    Die vrouw loopt achter, joh. als er bij mij een vrachtwagen het erf op draait met zulke kratten ( oud of nieuw),kan ie meteen weer omdraaien. We zijn er niet eens meer op toe gerust. Die kar die 10 JAAR geleden altijd voor de vrachtwagen stond, staat al 10 JAAR weg te roesten. Snap niet dat ze dit artikel serieus plaatsen. Dat vrouwtje kan haar tijd beter ergens anders aan besteden. 

  • jan007

    Goed opgemerkt pantass echt te zot dat ze dit artikel plaatsen!Ik kan mij niet voorstellen dat er nog een nd slachterij is die in zulke kratten gaat inversteren.

  • j swennen

    Je kan de kippen ook omdraaien met een stok

  • Limo is in

    Deze kratten zijn inderdaad niet meer van deze tijd. Toen ik 20 jaar geleden kippenlader was werden ze al bijna niet meer gebruikt maar werd al voornamelijk met containers gewerkt. De foto's staan nu overigens wel goed.
    Wat Eyes on Animals siert, in tegenstelling tot bijv. Wakker Dier, dat ze een oplossing zoekt met de sector en niet tegen de sector.

  • flyinghollander

    @Limo dus @Lesley loopt dus 20 jaar maar achter

  • Eyes on Animals

    Inderdaad worden vleeskuikens getransporteerd in 'containers' binnen Nederland (maar trouwens dat is in andere landen niet altijd het geval). Jammer dat er waren subtitles bijgevoegd met alleen ' vleeskuikens' geschrijven, was niet de bedoeling, want mijn blog gaat over transport van alle pluimvee, en kratten zijn toch goed in gebruik nog in NL voor leegkipen, slachtmoerderhennen etc...! De foto's van de nieuwe kratten zijn voor legkippen.
    Maar het artikel gaat zo wie zoe over toegang. Zelfs de 'containers' die in Nederland gebruikt worden voor vleeskuikens zijn dan ook bijna altijd zodanig ontworpen dat ze niet voorzien in een gemakkelijke toegankelijkheid tot de vleeskuikens <em>tijdens </em>transport. Er is fast altijd geen mogelijkheid om de zijkanten van de containers te openen tijdens het transport. Meer komt nog... Lesley Moffat

  • Eyes on Animals

    We proberen samen te werken met de pluimveeindustrie, zowel de legkippen- als de vleeskuikenindustrie om te zien of er toegang is tot de pluimvee gedurende het transport. De leghennenindustrie reageert sneller en samen met Coevorden Kunststoff en vervoerers van legkippen is er een krat gemaakt met deurtjes die aan de zijkant open kunnen. Wij vinden dit geweldig!
    Het kan het welzijn verbeteren van duizenden kippen. Dit is belangrijk want legkippen en broedhennen kunnen op lange transporten gaan. Wist u dat uitgelegde hennen en slachtkuikenouderdieren regelmatig vanuit Nederland naar slachthuizen in Polen gestuurd worden, zeker 17 uur verder? Leghennen voor productie gaan ook zelfs vanuit Nederland naar Portugal.

  • Eyes on Animals

    Ik ben verbaasd door alle negatieve reacties, waarom niet positief zijn over wat enkele best-practiceleden van de industrie aan het doen zijn? Als u niet openstaat voor dierenwelzijn NGO's dan is dat wel jammer maar in het begin toch ook wel verwacht maar in dit geval beledigt u ook goede leden van de veetransportindustrie. Waarom?
    We hopen dat de vleeskuikensector nu ook een stap in de goede richting wil maken en alleen ' containers' ontwikkelt en gebruikt die ook voorzien in een snelle toegankelijkheid tot de pluimvee tijdens transport.
    Trouwens, inderdaad zijn er al eerder kratten met zijdeurtjes uitgevonden maar niet in de afmetingen die nodig zijn om op een trailer te laden zodat de toegangsdeurtjes naar buiten zijn gericht! Deze nieuwe kratten hebben de afmetingen zodanig dat de kratten die geladen worden in de buitenste rijen, de toegangsdeurtjes naar buiten gericht hebben zodat tenminste deze kippen bereikt kunnen worden.

  • Eyes on Animals

    Om meer te lezen over wat we hebben vastgelegd gedurende inspecties van pluimveetransporten en onze gedachten over nieuwe ontwerpen van kratten en containers, kunt u ons eerste rapport lezen dat gepubliceerd is al in 2012 (sinds zijn wij nog steeds regelmatig op pad...): http://www.eyesonanimals.com/wp-content/uploads/2011/12/Downloads_Cracks_in_the_Crate_EonA_22-05-2012.pdf

    De beste pluimveewagen die we gezien hebben was in Turkije. Er was een lege rij in het midden om te voorzien in een adequate ventilatie voor ALLE kippen en toegangsdeurtjes tot elke kooi!

    Elk dier was bereikbaar, had genoeg lucht en kon makkelijk geïnspecteerd worden. Zie deze link. http://www.eyesonanimals.com/13062013-observation-of-a-good-poultry-truck-in-turkey
    I am sorry if some of you are angry, but please I ask that the conversations remain diplomatic and respectful. It was not the purpose of having subtitles only mentioning 'vleeskuikens', the blog is about transport of <em>all</em> poultry needing to provide access to all birds. Basically almost all forms of ' transport cages' we see on the road in Europe, regardless for what type of bird, do not allow one to access the poultry during transport.We are all just people trying to make the world a bit better, and we really try to influence industry in a respectful way. I am not looking for a fight, but a positive samenwerking. It has to go both ways. 

  • somporn

    It has to go both ways. <em>Not like it is nowdays,only oneway.</em>
    Alle verbeteringen zijn welkom,alleen moet het niet zo zijn dat de boer voor alles en overal de rekening van krijgt.Pak de tussenhandel maar eens aan,daar zijn de marges het grootst en risico`s miniem.

  • info335


    Krijgen de PvdD en WD hier straks ook een blog?? De 'boerderij'  is toch voor de Boeren?? 

  • flyinghollander


    Ik ben verbaasd door alle negatieve reacties



    Hoop dt jij hier een grap maakt. Er word normaal alleen maar getrapt tegen de agriers en illegaal film gemaakt en dan geknipt en geplakt met een dramatisch muziekje erbij om zo meer effect te brengen bij de gemiddelde burger die niet verder dan zijn neus lang is kijkt.
    In Dronrijp worden veel uitleg kippen geslacht, waarom naar polen vind ik wel vaag.

  • pantass

    Mits er geen water en voer aan de getransporteerde dieren word gegeven, mogen de transporten niet langer duren dan 4 uur.

  • pantass

    Lesley: het siert je om te reageren. Zouden meer mensen moeten doen, waar wij over zitten te klagen op dit forum. Dan zouden we ook eens een keer het gevoel hebben dat onze mening word gehoord. 

    Maar toch moeten je ideeën  wel praktisch  blijven.  Als er een kuiken op de rug ligt, is het wel wat ovverdreven om de vrachtwagen stil te zetten, zeilen los te maken, dak op te krikken, kuiken recht leggen, dak zakken, zeil dicht te doen....... snap je?  Zo kom je inderdaad wel aan die 4 uur transport tijd. Chauffeurs worden gek... moet ze nu is horen klagen als ze te zwaar zijn..

  • ongedierte

    ik kan niet heugen wanneer ik mestkuikens in kratten gedaan heb is al meer dan 10 jaar of verder geleden .en ook steeds meer moederdieren worden met containers vervoert omdat de constructie van de nieuwe stallen hier helemaal op ingericht worden dat je er met een verrijker in kunt

  • tuig

    Kippen gaan naar polen omdat er hier te weinig slachtcapaciteit is. Belgie heeft wel enkele grote slachterijen voor leghennen
    Eyes On animals is toch een verademing vergeleken met wat we gewend zijn hier. Negatieve reacties begrijp ik dan ook niet.
    Neem aan dat Lesley niet zelf reageert maar iemand hier u it Nederlland. 

Laad alle reacties (21)

Of registreer je om te kunnen reageren.