Boerenblog

4749 x bekeken 22 reacties

Verlos ons van onze pluimveebestuurders

Verlos ons van de Kip van Morgen, van hen die dit onzalige plan bedacht hebben en van alle pluimveebestuurders, supermarkten en slachterijen die nu hete tranen schreien omdat hun feestje niet door gaat.

Wat een klucht, de ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft een rood kruis gezet door de snode plannen van supermarkten, dierenbeschermers en een enkele pluimveeslachterij om de consument, ongevraagd, meer te laten betalen voor zijn pluimveeboodschappen. Staatssecretaris Dijksma moet de zaak gaan redden, maar dat gaat ze niet doen. Ze is al veel te druk met het promoten van de biologische sector. Ze huppelt samen met onze bestuurders vrolijk van Biomeerwaarde Ei naar de Biofach in Neurenberg (D.), de grootste internationale vakbeurs voor de biologische landbouw ter wereld. Volgens onze staatssecretaris - zij is beter van bio op de hoogte dan van de echte landbouw - is de biologische markt aan een opmars bezig. Zou ze wel weten dat al die Nederlandse biobedrijven nog nooit een cent aan ons nationaal product hebben toegevoegd, en dat waarschijnlijk ook nooit gaan doen? Ze zal het wel weten, maar biologisch staat electoraal zo leuk.

Te lage prijzen dwingen ondernemer tot stoppen
Vorige week was uw nijvere verslaggever op de Agrivaknet in Den Bosch. In het ZLTO-gebouw mocht ik een aantal adviseurs in de landbouw toespreken. De centrale vraag was die dag; waar kan een adviseur de ondernemer verder helpen, en vooral hoe. Ik probeerde mijn toehoorders ervan te overtuigen dat je tegenwoordig op alle gebieden de juiste hulp kunt krijgen, als je weet waar je die zoeken moet. In feite zijn alle problemen op te lossen. Er is echter een probleem waar wij niet mee kunnen omgaan: lage prijzen. Te lage prijzen dwingen uiteindelijk elke ondernemer tot stoppen. Wat gebeurt er met de prijs van de gewone kip als de duurdere onderdelen niet meer in Nederlandse supermarkten mogen worden verkocht? Die prijs gaat voor onze producenten naar beneden vanzelfsprekend.

Onze vijanden, in het bijzonder de falangistische veganisten in hun Amsterdams kantoortje aan een gracht, weten dat heel goed. Het is een onderdeel van hun strategie; dwing te kleine marges bij de producenten af. Supermarktkoepel CBL weet het ook en wil graag de concurrentie tussen de nieuwe kipconcepten stimuleren. Alleen onze pluimveebestuurders weten het niet. Ook de op handen zijnde kostprijsverhogende non-GMO-voercampagne gaan ze van harte ondersteunen.

Pluimveehouder heeft sterkste troef in handen
Het is niet dat pluimveehouders geen boodschap hebben. Die hebben we wel: er is geen duurzamer vlees dan pluimveevlees. Maar die boodschap wordt niet gehoord. Wij hebben het sterkste argument in handen, maar onze bestuurders weten niet wat te doen. Ze zeggen slechts: jullie, consumenten, gaan vanaf nu ons dure kippenvlees kopen, de goedkope krijg je niet meer. We zouden de consument de keuze moeten laten en tegelijkertijd met een gelikte campagne laten zien dat niet de biologische houderij maar wij de duurzame kip produceren. We hebben echt een adviseur nodig die deze boodschap helder voor het voor het voetlicht weet te brengen.

Laatste reacties

  • Burnetti

    Sterke laatste zin!

  • joannes

    De trends in de gaten houden Bert! Consumenten willen producten met een positief verhaal. Dus geen negatieve verhalen. En.....die lage prijzen worden vooral door overproductie veroorzaakt. Ook bij die zogenaamde biologische! Er is voor een grotere marge bij de producenten minder productie nodig. Nu dat laatste zal niet snel gebeuren. Met goedkoop geld en subsidies voor energiearm, omgevingsvriendelijk bouwen zijn er altijd bedrijven die nieuw bouwen en daarmee de veroudere (hopelijk) afgeschreven bedrijven er uitconcurreren op de kostprijs. Een kostprijs die daarmee voordurend verlaagd wordt en de prijsdruk in de markt houdt. De grootste last wordt veroorzaakt door die individuele betweter uit eigen kring van kippenhouder/mester die denkt de markt te kunnen verslaan met zijn geïnnoveerde opgeschaalde nieuwbouw! Incidentele tegenslagen als die Russiche boycot daargelaten! Die vergroten alleen het probleem van te schrale marges.

  • bertes

    erger is. de jumbo zit niet alleen mee op de stoel om de kip van morgen te bedenken. maar ze zitten er ook bij, om zich er ook mee te bemoeien wat de kostprijs is. ze eisen de boekhouding en de saldo berekeningen.
    en zo hebben ze al bepaalt dat bij vleeskuikenouderdieren met het ras HUBBARD.
    dat ze twee maanden langer liggen. dus meer eieren, minder uitval, minder medicijnen. dus ruim 2 cent minder per bevrucht ei.
    en zo begint het al. de consument is bereid meer te betalen voor dierwelzijn. het mes snijd aan twee kanten. bij de boer 2 cent zakken, en in de winkel met het vlees stijgen.
    wedden dat er boeren toch instappen. van wegen IMAGO.
    scheiters.

  • EKOZ

    Bert, in het verleden zijn je columns wel eens scherper geweest, de laatste tijd wordt deze ruimte gebruikt voor promotie van jouw manier van vleeskuikens houden. Op zich vind ik dat niet erg, het is door te weinig promotie, uitleg en openheid in het verleden dat de sector zich in deze positie bevindt. Maar doe het nou niet door te schoppen naar ondernemers die er anders over denken. Het is in de ei-sector al hetzelfde. Eerst: batterij vs scharrel, nu scharrel vs bio & uitloop. Als we binnen de sector elkaar al niets gunnen staan we nooit sterk.

  • Schaapje

    Als je doelgroep wilt vergroten met je boodschap kun je misschien ook een column wekelijks schrijven in een dagblad. Dit geldt overigens voor alle agrarische sectoren.

  • Burnetti

    @schaapje: prima advies aan de sector.

  • MVonk

    Prima column Bert !

  • de Vries

    Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom biologische bedrijven nog nooit een cent aan het nationaal product hebben toegevoegd, zoals meneer Vogel dat verwoord?

  • ep

    Als de consument paardenbloemen wil verbouwen we ze. Willen ze de zgn. kip van morgen kan ze die krijgen. Als ze ervoor willen betalen, geen enkel probleem. Maar laat het wel over aan de consument wat hij wil/kan kopen.

  • ep

    Als de consument paardenbloemen wil verbouwen we ze. Willen ze de zgn. kip van morgen kan ze die krijgen. Als ze ervoor willen betalen, geen enkel probleem. Maar laat het wel over aan de consument wat hij wil/kan kopen.

  • Conrad

    Volgens mij kan je aan lage prijzen prima iets doen. Minder klagen over een ander helpt ook. Daar wordt je ook een stuk rustiger en blijer van. Die uitleg over toevoeging BNP ben ik ook benieuwd naar... Dat gaat toch over marges in combinatie met de omzet?? Kom maar eens langs Bert, dat wordt een interessant gesprek! koffie staat klaar. ☕️

  • HesselBouma

    Voor twee jaar was het niet goed voor de vleeskuiken houder door de hoge voerprijs. Maar het is niet altijd kommer en kwel. Afgelopen jaar hebben we goed verdiend met het gangbaar en milieu vriendelijk vleeskuiken. Ondanks de plofkippen reclame, ofwel dankzij het plofkippen verhaal. Het milieu verhaal [ CO2 ]hoor je niet op de media. Daar zullen we op moeten inzetten. Nu weer een halve kilo voor 2,49 bij Coop. Prima, zo gaat er meer kg. doorheen.
    Niemand was eigenlijk gelukkig met de Kip van Morgen.

  • MVonk

    Van uit de sector mag het milieu/foodprint, productveiligheid en dierziekte verhaal wel meer onder de aandacht gebracht worden. Er is meer in de wereld dan alleen maar zogenaamde dierwelzijn die de consument meestal ongevraagd door de strot geduwd wordt.

  • w v gemert

    Uitstekende blog, raakt de juiste snaar, en voor bestuurders: wie de schoen past trekt hem aan.

  • Probe

    Consument boeit allemaal niks. Supermarkt is bang voor stelletje idioten die via massamedia en voor de winkel met paar malloten hun (schijn)heilige naam bezoedelen. En daar gaan inderdaad de bestuurders achteraan. Door paar slachters geïnitieerd. Rechte rug en eerlijk verhaal moet toch van de ondernemer afkomen. Uiteraard iedereen vrij wat hij/zij produceert in de stal maar nier zeggen dat de grote massa en samenleving aan toe is. En daar sectorale afspraken over maken. Dat is essentie van deze column en m.i. helemaal terecht.

  • Burnetti

    Wanneer de veehouder een goed product aan een goed imago wil koppelen is een imagoplan onontbeerlijk. Dit mis ik al jaren. De internet discussie in 2011 heeft hele mooie praktische voorbeelden beschreven uit discussies van veehouders met consumenten.
    M. Nooijen en haar man laten zien dat je een zeer tevreden veehouder kunt zijn met een ander product en een goed imagoplan.

    Deze aanpak is voor een pluimveehouder vanwege aantallen en hygiene-eisen lastiger maar het kan wel.

    Marijke laat zien dat voor imagoverbetering niet afhankelijk bent van Jumbo, slachters en anderen maar dat je zelf vandaag aan de slag kunt.

  • Ross

    Prima verhaal Bert.
    Toen de ACM met zijn rapport kwam werd er direct minder geslacht door de grootste slachterij in Nederland. AH voelde nattigheid.
    7 jaar geleden in de UK nogal wat moederdieren opgezet(ruim 100.000) voor het langzaamgroeiende vleeskuiken segment. Zijn niet of amper in productie geweest omdat de crisis toesloeg en de consument niet meer wilde betalen. Retailers hebben toen massaal bedankt voor dit product en wilde de gewone vleeskuikens weer hebben. Moederdieren toen afgeslacht. Kostenpost volledig bij de voorschakel, slachterij/retail niet thus.
    Zou erg voorzichtig zijn om je oor naar enkele partijen in de markt te laten hangen het kan snel veranderen met grote gevolgen.

  • Ross

    Prima verhaal Bert.
    Toen de ACM met zijn rapport kwam werd er direct minder geslacht door de grootste slachterij in Nederland. AH voelde nattigheid.
    7 jaar geleden in de UK nogal wat moederdieren opgezet(ruim 100.000) voor het langzaamgroeiende vleeskuiken segment. Zijn niet of amper in productie geweest omdat de crisis toesloeg en de consument niet meer wilde betalen. Retailers hebben toen massaal bedankt voor dit product en wilde de gewone vleeskuikens weer hebben. Moederdieren toen afgeslacht. Kostenpost volledig bij de voorschakel, slachterij/retail niet thus.
    Zou erg voorzichtig zijn om je oor naar enkele partijen in de markt te laten hangen het kan snel veranderen met grote gevolgen.

  • vaneschemiel@gmail.com

    Inderdaad, de traag groeiende kip is hier in Belgie ook al geweest. Zijn ze 15 jaar mee bezig geweest, om die afzet
    en consumptie te promoten. Productie gestopt wegens te hoge kosten en steeds verminderde afname.
    Traditioneel is duurzamer. Wij kijken mee wat er in Nederland de komende jaren gaat gebeuren.
    Consumenten , waar ook ter wereld vertonen op lange termijn hetzelfde gedrag, mijn inziens.

  • hongarije

    Ben blij dat ik in Hongarije kippen mag houden.
    Hier staan ze nog met beide voeten op de grond, er wordt geproduceerd wat de consument vraagt. Gangbaar en daardoor betaalbaar.

  • Kuykenhouder

    1/2
    Als gangbare vleeskuikenhouders in Nederland hebben we een fantastische positie die we graag willen behouden, we produceren het gezondste en milieuvriendelijkste vlees voor een prijs die zelfs een bijstand moeder zich kan veroorloven, daarnaast zal het in de toekomst een onmisbaar voedingsmiddel blijken te zijn voor grote delen van de bevolking om voldoende eiwit tot zich te nemen in grote delen van de wereld, dankzij onze innovatieve productie methodes verder te ontwikkelen en te vermarkten door tal van in Nederlandse bedrijven zoals o.a. Marel, Vencomatic en Trouw Nutrition leveren wij daar een enorme bijdrage aan.

  • Kuykenhouder

    2/2
    Andere zijde is dat we niet hoeven te stoppen met de Kip Van Morgen zolang dit op vrijwillige basis kan, iedere ondernemer die deze kip wil produceren en vermarkten en daar een koper/consument voor kan vinden moet die ruimte krijgen. Maar óók voor Jan modaal moeten er kip producten beschikbaar blijven nu en in de toekomst en dat kan best onze gangbare kip zijn.
    Gangbare vleeskuikens zijn al niet meer te vergelijken met 10/15 jaar geleden, we produceren een product die enorm schoon gezond en milieuvriendelijk is, en bij elke daling van de voerconversie en bij elke verbetering van de gezondheid van onze dieren beter word. Wat wij moeten leren is om dat uit te dragen naar politiek en consument.

    Het zal Je verbazen hoeveel bestuurders er op een bepaalde lijn zitten, alleen we moeten wel schaken met de pionnen die er zijn, en is er een scheidsrechter om spel te beoordelen.

    Bart Janssen

Laad alle reacties (18)

Of registreer je om te kunnen reageren.