PluimveeOpinie

Verlos ons van onze pluimveebestuurders

Verlos ons van de Kip van Morgen, van hen die dit onzalige plan bedacht hebben en van alle pluimveebestuurders, supermarkten en slachterijen die nu hete tranen schreien omdat hun feestje niet door gaat.

Wat een klucht, de ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft een rood kruis gezet door de snode plannen van supermarkten, dierenbeschermers en een enkele pluimveeslachterij om de consument, ongevraagd, meer te laten betalen voor zijn pluimveeboodschappen. Staatssecretaris Dijksma moet de zaak gaan redden, maar dat gaat ze niet doen. Ze is al veel te druk met het promoten van de biologische sector. Ze huppelt samen met onze bestuurders vrolijk van Biomeerwaarde Ei naar de Biofach in Neurenberg (D.), de grootste internationale vakbeurs voor de biologische landbouw ter wereld. Volgens onze staatssecretaris – zij is beter van bio op de hoogte dan van de echte landbouw – is de biologische markt aan een opmars bezig. Zou ze wel weten dat al die Nederlandse biobedrijven nog nooit een cent aan ons nationaal product hebben toegevoegd, en dat waarschijnlijk ook nooit gaan doen? Ze zal het wel weten, maar biologisch staat electoraal zo leuk.

Te lage prijzen dwingen ondernemer tot stoppen

Vorige week was uw nijvere verslaggever op de Agrivaknet in Den Bosch. In het ZLTO-gebouw mocht ik een aantal adviseurs in de landbouw toespreken. De centrale vraag was die dag; waar kan een adviseur de ondernemer verder helpen, en vooral hoe. Ik probeerde mijn toehoorders ervan te overtuigen dat je tegenwoordig op alle gebieden de juiste hulp kunt krijgen, als je weet waar je die zoeken moet. In feite zijn alle problemen op te lossen. Er is echter een probleem waar wij niet mee kunnen omgaan: lage prijzen. Te lage prijzen dwingen uiteindelijk elke ondernemer tot stoppen. Wat gebeurt er met de prijs van de gewone kip als de duurdere onderdelen niet meer in Nederlandse supermarkten mogen worden verkocht? Die prijs gaat voor onze producenten naar beneden vanzelfsprekend.

Onze vijanden, in het bijzonder de falangistische veganisten in hun Amsterdams kantoortje aan een gracht, weten dat heel goed. Het is een onderdeel van hun strategie; dwing te kleine marges bij de producenten af. Supermarktkoepel CBL weet het ook en wil graag de concurrentie tussen de nieuwe kipconcepten stimuleren. Alleen onze pluimveebestuurders weten het niet. Ook de op handen zijnde kostprijsverhogende non-GMO-voercampagne gaan ze van harte ondersteunen.

Pluimveehouder heeft sterkste troef in handen

Het is niet dat pluimveehouders geen boodschap hebben. Die hebben we wel: er is geen duurzamer vlees dan pluimveevlees. Maar die boodschap wordt niet gehoord. Wij hebben het sterkste argument in handen, maar onze bestuurders weten niet wat te doen. Ze zeggen slechts: jullie, consumenten, gaan vanaf nu ons dure kippenvlees kopen, de goedkope krijg je niet meer. We zouden de consument de keuze moeten laten en tegelijkertijd met een gelikte campagne laten zien dat niet de biologische houderij maar wij de duurzame kip produceren. We hebben echt een adviseur nodig die deze boodschap helder voor het voor het voetlicht weet te brengen.

Beheer
WP Admin