Boerenblog

3209 x bekeken 19 reacties

De kleine jihad van Wakker Dier

De strijders van Wakker Dier gaan door met hun hardnekkige heilige oorlog tegen het eten van vlees.

En weer wordt het Nederlandse publiek gegeseld met irritante radio- en tv-spotjes. Rechtstreeks richten de strijders van Wakker Dier zich tot de supermarkten en indirect tot eenieder die nog niet hun veganistische levenswijze heeft omarmd.

Met een onvoorstelbare hardnekkigheid worden de reclameboodschappen de ether ingestuurd. Welk subsidiepotje ze nu weer kunnen aanspreken is niet duidelijk, maar kennelijk heeft de organisatie geld genoeg voor al die onzinboodschappen.

Moraalridder Volkert van der Graaf
In ons tijdsgewricht is hardnekkigheid niet onbekend. We zien het overal waar moraalridders van hun wil een wet proberen te maken. Volkert van der Graaf is zo'n dolgedraaide en ontspoorde moraalridder. Het leven van een ander die zijn wereldbeeld in de weg staat, heeft geen waarde meer. Berouw kent de man niet, slechts zijn eigen gelijk. Het verbaast mij niets dat hij vindt dat de straf is uitgezeten en dat hij weer verder kan gaan waar hij voor de moord is gebleven, met het meedogenloos dwarszitten van boeren. Een moord zal er wel niet meer in zitten, maar juridische obstakels kan hij wel opwerpen, daar was hij al goed in, samen met zijn kameraden van weleer. Waarschijnlijk is hij allang weer bij Wakker Dier als juridisch adviseur aan de gang.

Terreur van reclame-ellende
Wakker Dier voert een jihad tegen de ongelovigen die nog steeds vlees eten van mishandelde varkens en kippen en melk drinken van kreupele koeien. De jihad wordt gevoerd met een niet-aflatende terreur van reclame-ellende. In hun grote gelijk zijn ze onverdraagzaam jegens alle andersdenkenden. Omdat Wakker Dier waarschijnlijk nog niet overgaat tot het massaal afslachten van onschuldige vleeseters zullen we de strijd maar de kleine jihad noemen. Vroeger kwamen de wasmiddelenreclames je de neus uit, nu zijn het de Wakker Dier-reclamespotjes, die je niet meer wilt horen of zien.

Wat willen ze toch? De bezettingsdichtheid bij vleeskuikens is teruggenomen, de voetzoollaesies zijn veel minder geworden, het antibioticagebruik is gehalveerd. Het is nooit genoeg.

Voor overleg geven ze niet thuis
Grote jihadisten krijg je niet aan een onderhandelingstafel en onze kleine jihadisten schuiven ook niet aan. Voor overleg geven ze niet thuis. Komen ze min of meer bij toeval toch in een discussie terecht dan zullen ze uiterst onbetrouwbaar blijken, vraag het Albert Heijn maar. Toch is dat ook opzet: Wakker Dier verliest zijn bestaansrecht naast de Dierenbescherming als het hetzelfde spoor kiest als deze gewone dierenvrienden. Hard schreeuwen en schoppen maakt veel bekender en levert meer donateurs op.

Blind voor de werkelijkheid
Waarom blijven onze jonge vrinden doorsarren? Het kan verklaard worden vanuit het romantisch idealistisch wereldbeeld van de dierenterreurorganisatie waar mens en dier dezelfde rechten en plichten hebben. Te overtuigd zijn van je eigen gelijk maakt blind voor de werkelijkheid en dom in de strategie. De Kip van Morgen komt er niet en de Hollandse kip van Albert Heijn verdwijnt sneller dan dat ze kwam. Wij knielen niet voor Wakker Dier.

Lees ook: Rupsje-nooitgenoeg, Elsevier 26/7/2014

Laatste reacties

  • farmerbn

    Goed gedaan.

  • ikkethuis

    Beetje weerstand houd je scherp, maar als deze mensen het echt op zouden nemen voor de dieren, zouden ze beter naar de moslim landen moeten gaan. Daar is mijn vakantie bedorven, toen ik zag hoe daar met dieren werd omgegaan. Ik begrijp niet wat deze mensen dan in nederland aan het doen zijn.

  • vandenbrandcv1

    welzijn van dieren moeten gelijk of hoger zijn dan van mensen, volgens dierenbescherming en de andere clubs. (de wereld staat al lang op zijn kop)

  • massy

    Er zijn hier in nederland meer dieren als mensen goed gehuisvest.

  • geen boer

    zoals meestal weer een leuke column, prikkelend en met treffende brugjes naar andere actualiteiten. Bij de laatste zin zie ik Hans Huijbers geknield in oranje gewaad voor me....

  • boerke brabant

    mag toch verwachten dat op het kantoor van wakker dier deze column ook gelezen wordt (ze hoeven maar te googlen op hun eigen naam)
    benieuwd hoe dit ontvangen wordt.

    ga zo door bert !

  • varkensdierenartsen.com

    Het gaat hen alleen maar over de beeldvorming en het is reclame dus enig waarheidsgehalte is niet belangrijk. Als je leugens maar vaak genoeg herhaalt lijkt het toch een beetje waar. Je kan dan twee dingen doen :
    1. je eigen, correcte verhaal blijven vertellen (en dat je geïrriteerd bent hoort daar ook bij). Zoveel mogelijk mensen die nog wel zelf nadenken eerlijk informeren, op alle fronten.
    2. blijven zoeken naar de motivatie van de fanatici. Dan merk je dat je de ergste gevallen niet meer bereikt . De top verdient er gewoon te veel aan en de voorhoede denkt religieus . De overige sympathisanten hebben zeer uiteenlopende ideëen . Van NIMBY :'prima ondernemingen maar ik hoef ze niet te ruiken', over jaloers :'zie je wel met welke auto's ze rijden', tot onbenullig : 'dieren zijn zielig' , 'waarom moet het altijd maar meer' en 'ik eet nooit vlees, alleen gehakt en worst'

  • Fermer

    Toch zal het steeds moeilijker worden om dit soort bewegingen en opvattingen te weerleggen. Agrarische ondernemingen worden steeds groter, dat wil men zelf ook, dus hun aantal zal afnemen. Steeds meer gebeurt ook uit het gezichtsveld van de burger. Minder boeren betekent minder mensen die directe relaties met boeren hebben. Onbekent maakt nog steeds onbemind. Onze overheid plukt wel de vruchten van onze productie, maar zet ons qua imago ook steeds in het verdachtenbankje. Op scholen heb ik niet de indruk dat men positief tov. onze moderne bedrijfstak staat, iets wat toch grote impact heeft op het beeld heeft wat men later van de sector zal houden. En inderdaad, anti reclames met uitwassen maken grote indruk bij het publiek, terwijl leuke beelden over nostalgische boerderijen met grazende koeien en scharrellende kippen het wel goed doen, maar in de praktijk dit door de burger maar weinig meer aangetroffen wordt. Slechts reclame, geen werkelijkheid zal men denken. WD, met hun campagne-teams en ingangen in Hilversum, heeft dus reeel gezien een makkelijke prooi in de boerenstand, zonder invloedrijk imagoteam.

  • alco1

    Er moeten mensen als Bert blijven herhalen. Ook moet het LTO zijn tanden eens laten zien. Het is zo gemakkelijk de anti-reclame als kinderlijk af te doen, spreektijd krijgt een individueel niet, maar zo'n organisatie toch wel. Ook is de pro-reclame van kippenvlees een blamage. Al jaren steeds hetzelfde. Durf hierin ook eens de confrontatie aan te gaan.

  • agratax2

    De grootte vraag is wie betaalt al hun activiteiten en hun niet geringe salarissen? Zijn het alleen donatie gelden van idealistische mMedelanders of doet onze overheid ook mee aan deze Werkgelegenheid omdat alle politieke partijen bang zijn voor de stemmen als ze dit soort van -diervriendelijke- acties niet met een subsidie belonen? Kopen zij zo hun stemmen met Boerengeld?

  • veldzicht

    Het is jammer dat de artikelen van Bert Vogel\alleen op deze boerderijblog is te lezen,nu lezen alleen boeren het en die weten toch wel wat een huichelaars het zijn,het zou ook in de Telegraaf en A.D.moeten
    staan om ook niet boeren te bereiken,moet wel zeggen W.D.schreeuwt wel hard maar ik kan niet merken dat het zoveel indruk maakt bij de gewone burger.

  • veldzicht

    agratax #10,W.D. krijgt €500.000 van de postcode loterij,dus als je geen vriend bent van w.d. niet mee doen en koop een staatslot heb je nog meer kans op prijzen ook .

  • wbakker

    Ik stuur deze blogs altijd door naar familie en vrienden om wat evenwicht in hun meningen te brengen. Dit lukt normaal gesproken vrij goed.
    Wie doet dit nog meer!

  • farmerbn

    Je kunt de boerderij of een ander vakblad in een wachtkamer achterlaten.

  • trijnie

    Dat klopt Bakker, als je het ook van de kant van de boeren bekijkt en wat op de hoogte bent van het reilen en zeilen in het boerengebeuren ga je evenwichtiger over deze zaken denken.
    Neemt niet weg dat ik nog wel moeite heb met sommige dingen maar er is meer begrip voor de boer achter het bedrijf.

  • joker

    mede dank zij organisaties als wakker dier is. de legbatterij verdwenen. en zeg nou zelf dat kon toch ook niet. als de boeren het voor het zeggen hadden gehad was die batterij er nog steeds geweest. 1 ding valt me op boeren klagen dat ze niets verdienen maar ik zie wel de 1 na andere nieuwe stal verschijnen. dat kan toch niet als je geen munten hebt. een dier heeft toch ook recht op een voor het dier normaal leven. en dat is toch niet opgepropt met behulp van veel medicijnen in een donker hok zitten ,om met 6 weken geslacht te worden.(ik heb het hier over het vleeskuiken) ook zielig om die gek v van der G er steeds bij te halen.

  • zon

    #joker.
    Legbatterij is niet verdwenen.
    Zijn er in de EU nog heel veel.
    Slechts enkele landen hebben streng gehandhaaft op het EU verbod.
    En die zijn nu het slechtste af.

  • yongone

    Sinds de batterij is verdwenen is er per saldo veel meer dierenleed in deze sector. Maar ze lopen los.

  • varkenshouder1

    Zelf continu uitdragen richting de maatschappij dat je goed bezig bent en laten zien wat je doet is het meest effectieve middel. Nodig de burger maar uit en Wakker Dier is zijn bestaansrecht kwijt. Dat is mijn stellige overtuiging. Boeren die niet goed bezig zijn moeten we zelf als sector aanspreken op hun werkwijze..

Laad alle reacties (15)

Of registreer je om te kunnen reageren.