Commentaar

1220 x bekeken 4 reacties

Reclame Code Commissie voor kar actiegroep

Albert Heijn mag naar het oordeel van de Reclame Code Commissie zijn Hollandse Kip niet '100 procent verantwoord' noemen.

De grootgrutter verstrekt met de mededelingen 'verantwoorde kip' en 'goede leefomstandigheden' onjuiste informatie, vindt de commissie. Deze kwalificaties zijn 'misleidend en daardoor oneerlijk'.

De Reclame Code Commissie oordeelt over een klacht van Wakker Dier. De actiegroep vindt dat de leefomstandigheden van dieren onder het concept Kip van Morgen zich nauwelijks onderscheiden van de gangbare kip. Het concept Kip van Morgen is in 2013 overeengekomen tussen supermarktkoepel CBL, pluimveesector en Natuur en Milieu. De dieren hebben iets meer ruimte en groeien trager, maar onvoldoende voor een ster in het Beter Leven-keurmerk. Vooral aan dit laatste tilt de commissie zwaar. De commissie schaart zich achter de kritiek van Wakker Dier. De verbetering van de leefomstandigheden ten opzichte van de reguliere kip is te beperkt.

De Reclame Code Commissie laat zich hiermee voor het karretje van Wakker Dier spannen. Het onafhankelijk Wagenings onderzoek waarin wordt gesteld dat de Hollandse Kip qua welzijnsniveau dichter tegen de scharrelkip aanleunt en ook de steun van de Dierenbescherming voor introductie van het concept worden naar de prullenbak verwezen. Het is bijzonder betreurenswaardig dat de Reclame Code Commissie in een technisch inhoudelijk discussie over dierenwelzijnsnormen partij kiest. Wakker Dier schreeuwt in media weer volop over 'plofkip'en 'flopkip in flauwekulsaus'. Dat mag kennelijk wel.

Laatste reacties

  • koestal

    Een boer doet het toch nooit goed genoeg,de honden blaffen,de karavaan gaat verder

  • koestal

    ze hebben geen hongersnood meegemaakt ,anders was de discussie wel anders,iedereen moet of wil wel eten ,ook de actiegroepen

  • red

    Italie wordt bestuurd door de mafia. Nog even en Nederland wordt bestuurd door de jihadisten van wakkerdier.
    Zo zie je maar weer hun tentakels zitten nu al in de reclamecode comissie.
    Waar luchen ze nog meer mee op kosten van de postcodelotterij.

  • pinkeltje

    Nou ja, Wakker Dier heeft natuurlijk wel een beetje gelijk. Verantwoorde kip en goede leefomstandigheden zijn inderdaad bedenkelijke kwalificaties. En supermarkten verkopen inderdaad veel producten in flauwekulsaus. Wanneer het verantwoord is daar zullen we wel nooit over uitgepraat raken net zo min als dat we het allemaal eens worden over wat goede leefomstandigheden zijn. De consument moet er op kunnen vertrouwen dat het product dat in de supermarkt ligt voldoet aan de eisen die er aan worden gesteld. Dat hoeft er dus niet apart op te staan. Voor de supermarkten is het alleen een kwestie van marketing. Behoud en uitbreiding van marktaandeel. Reclamemakers studeren de hele dag op aandachttrekkers en als je weet dat consumenten gevoelig zijn voor de leefomstandigheden van de dieren die ze opeten dan zet je op de verpakking dat ze echt een heel goed leven hebben gehad. Maar hoe goed is goed? En wat Wakker Dier betreft. Die ga je het nooit naar de zin maken. Die blijven zagen aan de poten van de Nederlandse landbouw. Maar zolang de Nederlanders nog tijd hebben om zich met dit soort zaken bezig te houden is het ook nog lang geen crisis. Geen wonder dat er veel buitenlanders zijn die de armoede van die Nederlanders wel eens een poosje willen ondergaan.En er zijn er ook nog heel wat op de wereld die wel wat van die onverantwoorde kippen zouden lusten.

Of registreer je om te kunnen reageren.