PluimveeOpinie

Reclame Code Commissie voor kar actiegroep

Albert Heijn mag naar het oordeel van de Reclame Code Commissie zijn Hollandse Kip niet ‘100 procent verantwoord’ noemen.

De grootgrutter verstrekt met de mededelingen ‘verantwoorde kip’ en ‘goede leefomstandigheden’ onjuiste informatie, vindt de commissie. Deze kwalificaties zijn ‘misleidend en daardoor oneerlijk’.

De Reclame Code Commissie oordeelt over een klacht van Wakker Dier. De actiegroep vindt dat de leefomstandigheden van dieren onder het concept Kip van Morgen zich nauwelijks onderscheiden van de gangbare kip. Het concept Kip van Morgen is in 2013 overeengekomen tussen supermarktkoepel CBL, pluimveesector en Natuur en Milieu. De dieren hebben iets meer ruimte en groeien trager, maar onvoldoende voor een ster in het Beter Leven-keurmerk. Vooral aan dit laatste tilt de commissie zwaar. De commissie schaart zich achter de kritiek van Wakker Dier. De verbetering van de leefomstandigheden ten opzichte van de reguliere kip is te beperkt.

De Reclame Code Commissie laat zich hiermee voor het karretje van Wakker Dier spannen. Het onafhankelijk Wagenings onderzoek waarin wordt gesteld dat de Hollandse Kip qua welzijnsniveau dichter tegen de scharrelkip aanleunt en ook de steun van de Dierenbescherming voor introductie van het concept worden naar de prullenbak verwezen. Het is bijzonder betreurenswaardig dat de Reclame Code Commissie in een technisch inhoudelijk discussie over dierenwelzijnsnormen partij kiest. Wakker Dier schreeuwt in media weer volop over ‘plofkip’en ‘flopkip in flauwekulsaus’. Dat mag kennelijk wel.

Beheer
WP Admin