Boerenblog

3314 x bekeken 8 reacties

Bestuurders lijden aan stockholmsyndroom

Jumbo komt met een nieuwe kip, de Nieuwe Standaard Kip. Met deze traag groeiende kip wordt de fokkerij weer opgeport.

Jumbo komt met een nieuwe kip, de Nieuwe Standaard Kip. Een ouderwetse,traag groeiende kip van het ras Hubbard. De fokkerij die op sterven na dood is, wordt zo nieuw leven ingeblazen. Deze kip moet de gehele Nederlandse pluimveestapel gaan vervangen. Volgens internetforum Foodlog moeten alle andere supermarkten hijgend achter de Nieuwe Standaard aan.

Marge
Commercieel directeur van de Jumbo-supermarkt is ene Ed van de Weerd, zijn baas heet Frits van Eerd. Samen hebben de kornuiten de Nieuwe Standaard Kip (NSK) bedacht: geen 21 maar 13,5 dieren op de vierkante meter, geen 60 gram groei maar 45 gram, en ook nog eens daglicht. Als familiebedrijf vond Jumbo dat ze een statement moest maken. Alle gangbare kip in de Jumbo-winkels wordt in 2015 vervangen door de NSK.
En nu komt het mooie; Ed en Frits zijn bereid hiervoor marge in te leveren, voor het welzijn van de kip. Ik moest het twee of drie keer lezen, maar toen sprongen de tranen me in de ogen, ik hield het niet langer droog. Een groots gebaar van een super die haar vakken vult met te zoute, te vette en veel te zoete rommel. Ze trekt zich het lot aan van onze kip.

Stunten
Als ik het een beetje nareken kom ik toch al snel op een prijsverschil van een paar euro per kilo kip in de winkel, in het voordeel van de gangbare kip natuurlijk. Jumbo legt de NSK voor maar €1 meer in de schappen, voorlopig. Een supermarkt die haar marge opgeeft? Toch niet. Een super zegt tegen haar leverancier: 'We gaan stunten, er gaat 10 cent af en daar betaal jij er 11 van'. Zo doen die jongens dat, want marge en omzet zijn heilig en gaan boven alles. Ik stel u de retorische vraag: wie gaat uiteindelijk de marges voor Ed en Frits weer goedmaken?
En wat doen onze pluimveevoormannen ondertussen? Ze noemen het een verrassende, zelfs een positieve ontwikkeling. Onze hersendode bestuurders kijken slechts toe en delen complimentjes uit. Volledig in de greep van een kleine groep pluimvee-jihadisten ontwikkelden ze het pluimvee-stockholmsyndroom. Ze identificeren zich met de tegenstander, vinden hem zelfs sympathiek en uiten zich slechts apathisch.

Transparant
Het wordt echt tijd voor een andere aanpak. We gaan met de Hubbard van Jumbo niet terug in de tijd, nee, we gaan verder op ons eigen goede spoor. Meer welzijn en minder antibiotica, en het eind is nog lang niet in zicht, we worden steeds beter. We zijn open en transparant. Al onze producten zijn volledig traceerbaar. En voor de consument die graag eens vlees eet, is er niets gezonder. Duurzamer vlees dan pluimveevlees is er ook niet.
Prima dat de supermarkten de consument de keuze wil geven, laat ze vooral alle soorten kip van de wereld in hun schappen leggen. Maar luisteren naar de consument is iets heel anders dan doen wat Wakker Dier dicteert. Dan is het hakken in het zand en laat Jumbo zijn Hubbards maar in het buitenland kopen.

Laatste reacties

  • zon

    Als de meerderheid van de pluimveehouders deze standaard heeft,na zware investeringen.
    Dan blijkt het goedkoopste toch weer beter voor de consument.
    Nieuwe partijen(buitenlandse)gaan leveren en verdringen de NL producent omdat die opgescheept zitten met de hoge investeringen.
    Hetzelfde is al aan de gang in de legpluimvee.

  • alco1

    Bert. Precies omschreven hoe de vork in de steel zit.
    En de boer staat als laatste schakel met de rug tegen de muur, mede doordat de markt overvoerd wordt en omdat de boeren allemaal met hun expansie drift laten zien dat hun ook alles aangezegd KAN worden.
    Het lijkt wel een beetje op de Zwarte Piet discussie.

  • j.verstraten1

    Het is een spel, gespeeld door belangenbehartigers-retail-WD/dierenbescherming ed.
    Zolang de politiek zich er niet mee bemoeit doet de markt zijn werk. Als de pluimveehouder geen meerwaarde uit zijn NSK kan halen produceert hij de volgende ronde weer traditioneel. Er is ook nog een wereld buiten Jumbo. Haalt de pluimveehouder wel meerwaarde uit zijn hubbard kip is het ook prima. Het wordt pas een probleem als hubbard gedicteerd word door Dijksma. Laat ondertussen de consument zijn ware gezicht maar tonen.

  • jehanvankroaks

    hier ben ik nog wel benieuwd naar ...........
    En wat doen onze pluimveevoormannen ondertussen?

  • pluimpje

    Het is een spel? Dan lijkt het wel veel op russisch roulette! Dan zijn de belangenbehartigers-retail-WD/dierenbescherming de toeschouwers en dan is het de veehouder die het spel speelt! Bert is hierin terecht kritisch! Hoeveel concepten moeten er nog volgen, waarbij de toegevoegde waarde t.o.v. de wereldmarktprijs gereduceerd wordt tot nihil.
    Het wordt tijd dat veehouders zich verenigen en als marktpartij gaan opereren. Concepten worden niet meer geleverd onder wereldmarktprijs + meerwaardetoeslag bepaald door de verenigde veehouders zelf. Er wordt geproduceerd naar marktbehoefte, ofwel pas als het schap met concept (zonder aanbieding) regelmatig leegraakt wordt de produktie opgevoerd. Wil een supermarktketen goedkoper inkopen, dan zoekt de vereniging wel een ander kanaal om de consument die bereid is om meer te betalen te bedienen. Die supermarktketen die koste wat het kost voor goedkoop en eigen marge gaat wordt via de media te kakken gezet! Want de supermarktketen is oh zo bang dat de klant wegblijft, want zonder klant geen marge!
    De boodschap is: Ga zelf voor een goed imago van de veehouderij en ontneem de partijen die geen hart hebben voor de veehouderij de macht. Sterk je met de gedachte dat, zoals het spel nu gespeeld wordt, de onwetende consument uiteindelijk ook de dupe is!

  • 1942 rinse

    Pluimveehouders laat je horen via je organisatie s .T is je brood , en laat je niet langer degraderen door wakker dier,die alleen maar hard schreeuwen om meer donateurs te krijgen zodat er meer beleg op hun boterham gesmeerd kan worden. Nodig die lui uit op jullie vergaderingen, kan leuk worden. En anders maar naar hun kantoor in Amsterdam. Zo kan het niet langer.



  • marco-vdb

    Allemaal snel omschakelen. Dan kan er over een paar jaar ook een mooie hoeveelheid Oekraiense MHP standaardkip naar Nederland, samen met de kooieieren van Avangardo.

  • joannes

    Het zoveelste marketing plan om consumenten te verleiden alléén bij Jumbo kip te kopen! Zo gaat dat tussen de Supermarkten, uniek proberen te zijn met je producten. In die zin behouden ze de controle;de macht! Onder het motto, de flag, dat ze voor Mevr Janssen, hun modelklant de beste producten tegen de laagste prijs verkopen. Ondertussen hebben ze de markt in deze concurentie met elkaar voor Mevr Janssen verdeeld om de Maatschappij te verarmen in assortiment, in keuze, in arbeid, in winkelkeuze, zelfs in banen, want het enigste wat ze aan werkgelegenheid in massa bieden zijn vakkenvul banen voor partime scholierbanen tegen minimumloon of iets daar boven. Er zijn 3 Inkooporganisaties die de Markt verdelen met gezamenlijk 83,2 % en dagelijks producerend Nederland door de wringer kunnen trekken, in het belang van mevr Janssen, die voor een belangrijk deel inmiddels van de staat afhankelijk is, voor haar te besteden centjes. Waarom? omdat de banen en de aanvoerlijnen naar het buitenland verhuizen of door EU uitzendbureaus worden uitgevoerd omdat de wringer bij de volgende ronde nog een tandje scherper wordt gesteld. https://www.dropbox.com/s/w2n21m1dmdx204h/Marktaandelen%20food%202006-2013.xlsx

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.