Boerenblog

3896 x bekeken 20 reacties

Pluimveesector zoekt betrouwbare partners

De media beweren maar lukraak dat bofkip niet deugt en dat biokip geweldig is. Van banken en kruideniers moeten we het ook al niet hebben. Maar waarom houden de voerfabrieken zich zo stil?

Op een eerlijke, waarheidsgetrouwe verslaggeving hoeft onze sector niet te rekenen. Op positieve reclame al helemaal niet. Dat wij groot bijdragen aan een duurzame landbouw is niet interessant blijkbaar. Zolang Antoinette Hertsenberg getrouwd blijft met Niko Kofferman, Eerste Kamerlid van de Partij voor de Dieren, kunnen wij alleen rekenen op NOS-reportages zoals die onlangs over pluimveevlees in de ziekenhuizen. Academische ziekenhuizen willen af van de plofkip in hun menu omdat die de gevaarlijke MRSA-bacterie zou kunnen bevatten. Zouden de dames en heren medici zich realiseren dat de biokip, ik veeg alle soorten maar even op een hoop, vele malen meer campylobacter en salmonella bevat dan onze bofkip en dat van onverantwoord antibioticagebruik in de vleeskuikenhouderij allang geen sprake meer is? Ik vermoed dat ze het niet weten. Ze zullen wel weten dat campylobacter een van de voornaamste oorzaken van voedselvergiftiging is. Ik raad u aan om bij een ziekenhuisopname schriftelijk te laten vastleggen dat ingeval u wilsonbekwaam mocht worden, u in geen geval met biokip gevoerd mag worden, te gevaarlijk.

Rabo en CBL: de liefde komt van één kant
Onze Rabobank dan als betrouwbare partner? Bestuursvoorzitter dr. Piet Moerland was er kort geleden ook op. Pinkte hij een traantje weg toen hij vertelde dat hij zich zo verraden voelde door de dopingfraude van zijn wielerploeg? Hij gebruikte grote woorden: afgrijzen, schokkend, vreselijk en ontzet. Met geen pen te beschrijven, zei hij ook. Binnenkort zal de Rabobank veroordeeld worden in de Libor -fraudezaak. Honderden miljoenen krijgen ze aan de broek voor jarenlang vals spelen, met ons geld. Benieuwd wat voor grote woorden dr. Piet Moerland dan gaat gebruiken. Laat de krijtstreeppakken die boete maar aftrekken van hun bonussen, dan is er nog geen armoede.

NVP-voorzitter Gert-Jan Oplaat ziet het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) als een betrouwbare partner, samen op weg met de Kip van Morgen. Ik niet, het is met die kruideniers niet anders dan met onze banken: de liefde komt slechts van één kant, de onze. Zolang er nog een cent aan ons verdiend kan worden blijft de relatie goed. Afscheid nemen is voor die grootgrutters slechts een commerciële overweging, niet meer en niet minder. Het CBL krijgt ook zeker niet de regie over de Kip van Morgen. Die regie houden we zelf en de consument bepaalt, niet de grootgrutters. Wij zijn voor de banken en de supers maar een onderdeeltje van hun omzet, belangrijk maar niet onmisbaar.

Geweldig reclameoffensief voor bofkip beginnen
Onmisbaar zijn we wel voor twee andere partners met veel geld en invloed, de pluimveeslachterij en de voerfabriek. Juist die twee die wel de regie moeten hebben, horen en zien we niet. De eerste omdat ze de hete adem van de supermarkt in de nek voelt, maar waarom de voerfabrieken zich zo stilhouden is een raadsel. Laat die voerwinstmachines eens een geweldig reclameoffensief beginnen voor de bofkip. Op onze kosten, maar dat spreekt voor zich.

Laatste reacties

  • Mels

    Bert. Ik denk dat ze het nog niet nodig vinden. Waarschijnlijk komt er nog geld genoeg in het laatje. Andere optie is angst of lafheid,net hoe je het wil zien,voor de publieke opinie maar ik zou niet weten wat daarvoor de reden zal zijn. Als je niks te verbergen hebt kan je dat toch laten zien?? Los je mooi de onwetendheid van de consument deels op.

  • jan1966

    Het lot van de boer kan de slachthuizen en de voerfabriekanten geen moer schelen, als hier de productie van kip verdwijnt dan verhuizen ze eenvoudig naar het buitenland met hun bedrijven. Ze zijn dan gelijk van het gezeik af van de Nederlandse milieu tabliban.

  • bertes

    mega boeren zijn geen boeren. ze zitten met miljoenen schuld. de belangen zijn groot. en zien dan de biologische bedrijven als bedreiging. (kinderlijk)
    eerst de kleine bedrijven het leven zuur maken, via LTO en de politiek. grote bedrijven krijgen daardoor veel subsidie via Leaseback manieren. het is een manier dat rijke mensen via de bank, tijdelijk eigenaar zijn van het boerenbedrijf. en omdat ze het bedrijf duurzaam gemaakt hebben. mogen deze rijke mensen het bedrijf in een paar jaar afschrijven.(TOT 0,0)dan krijgt de mega boer zijn berijf op papier weer terug. de winst delen ze samen. en zo krijgt de mega boer in een paar jaar tijd ruim een derde van zijn schuld weer terug. eigenlijk van de zotte. het is belasting geld.
    het komt er op neer dat de consument deze grote stallen betaald.
    en de mega boer!!! krijgt nog meer honger naar meer bouwen. de kippen zijn een middel geworden. en de kleine bedrijven geschiedenis.

  • agratax2

    Bert ik kwam gister bij toeval een jong Amsterdams gezin tegen, die net als mijn kinderen het nodig vinden om zoveel mogelijk lokaal en liefst bij de boer te kopen. Het consumeren van verse groene boontjes uit Kenia vinden ze helemaal van de gekke, terug naar seizoen gebonden eten. Ik denk dat we als land en tuinbouw onze oren te luister moeten leggen bij deze mensen en ze niet langer moeten laten hangen richting handel een politiek. De consument is onze klant en die moeten we bedienen op de wijze zo hij denkt dat het goed is en als we zijn bevindingen kunnen versterking in onze richting is de nieuwe consument binnen in de boeren winkel. Waarom moeten we als boeren blijven vast houden aan de oude gewoonten van ons product letterlijk aan de straat zetten en maar zien wat de handel er voor over heeft, als de moderne consument andere ideeën heeft over hij zijn dinertje er uit moet zien meer volgens de seizoenen en met meer nationale gevoelens omkleed.

  • minasblunders1

    Agratax, je praat hier wel over een hele kleine minderheid. Deze is niet representatief voor de 'moderne consument'.

  • alco1

    @Mels en @jan. Voor de slachthuizen en voeder industrie is het al net zo als in de politiek. Zodra je je kop boven het maaiveld uitsteekt, kom je in schootsveld. De waarheid vertellen is vaak niet populair. Net als bij de F-side bij voetbal. De onzin die zij schreeuwen gaat er in als koek.
    Toch zal voor de toekomst de onwetendheid van de consument, zoals Mels zegt, ingevuld moeten worden.
    Het idee van Bert dat voeder fabrieken tezamen een offensief beginnen, is misschien wel een goed idee. Echter wel de vraag: Wat is hun belang en is het geen afschuif systeem van de sector zelf?
    De sector zelf moet actie ondernemen, want daar is een eigen belang.

  • probe14

    Zo is het alco1. Als de voerfabrieken wat moeten doen, waarom dan niet dierenartsen, energieleveranciers, mesthandelaren, vangbedrijven etc etc. Volgens mij een taak voor PVE en de belangenbehartigers NOP/NVP

    Daarnaast is het zoeken naar betrouwbare partners soms ook lastig voor voerfabrieken....

  • joannes

    In het verleden zou toch het Productschap deze taak moeten vervullen, die van PR en reclame! Of... verdedigen van de branch! Zoals met vele beroepen is het in de markt zetten en aan de perceptie over een product werken iets voor specialisten geworden. Het probleem is dat met de jarenlange discussie over de rol van de Productschappen ze het voor dit onderdeel, het vekopen van het pluimveeproduct, hebben laten zitten en hangen. Er is geen organisatie die de PR overneemt behalve de boeren individueel die zich bedreigt voelen. Maar deze boeren beginnen bij 0 met weinig ervaring en vanuit een achterstand. Het wordt tijd dat ze zich verenigen en specialisme gaan inhuren. WD heeft het goed voor elkaar, want iedere keer wanneer je een webpagina over dieren openslaat hangt er een advertentie van hun in.

  • Mels

    Probleem is dat alle belangenbehartigers,in welke sector ook,genoodzaakt zijn om handjeklap politiek te bedrijven. Jij wat hier wij wat daar. Daar schuilt het gevaar in het bereiken van de juiste doelgroepen in politiek en media. Politici zijn verplichte leugenaars om iets te bereiken. Zo ook met Lto en productschappen. Wij als sectoren zelf zijn daar niet van gediend en lopen tegen een muur op als we een prokip campagne zouden willen opstarten.

  • gerjan slingenbergh

    Vogel zou zich is af moeten vragen aan wie hij de mestkuikens verkoopt. In elk geval niet aan de consument. Daar moet hij zich ook niet op richten. Dat doen supermarkten wel en die kopen zo goedkoop mogelijk in.

  • alco1

    Het is altijd hetzelfde liedje. Iemand die verantwoordelijkheid op zich neemt, of dat nou in de voetballerij is of in de voedingssector, je kunt aangevallen worden. Niksnutten doen niets waarop je hen aanspreken.
    Het LTO is niet voor niets overal een zeer geziene gesprekspartner.

  • alco1

    @ agratax. Het is juist doordat er geen tegengas gegeven wordt voor allerlei veelal leugens, waardoor de consument zijn wensen bekend maakt, waaraan je dan wel moet voldoen. Er moet dus wel opgetreden worden anders wordt de wensen steeds gekker en gekkerder.

  • Rogierdekip

    Beste vogel,
    Je zou je eens moeten afvragen waarom die kippenslachters en voerboeren zich niet openlijk bemoeien met dat hele gedoe over die plof/bofkip ?

  • politiek

    Beste Rogierdekip
    Uiteraard kan ik me vergissen maar dat valt me ook op .
    Zolang de industrie maar draait zal het die ,,industrie ,, een zorg zijn. Plofkip of Bofkip of Rabokip. Ze komen allen aan de slachtlijn en ze eten allen voer. Als het er maar veel zijn dan is het allemaal best. Mogelijk dat er uiteraard enkele reageerders ook in opdracht van die ,,industrie,, reageren wat ik niet geheel uitsluit.
    Dan zijn het het dus niet de boeren die reageren maar doodgewoon weer de ,,industrie,, zelf. !

  • Mels

    Applaus voor politiek,je kan reageren zonder de hormonen en antibiotica mafia erbij te halen,Jack what happend,Lost your mind?

  • Flyinghollander

    Jack, hoe verders? Mels je hebt hem ontmoet?

  • Rogierdekip

    Beste poliek,
    Ik ben geen vertegenwoordiger van de industrie, maar ben wel bekend met hun denkwijze. Daarom denk ik ook te weten waarom deze zich niet bemoeien met de discussie rond de bof/plofkip. Deze organisaties zijn al lang bekend met het fenomeen dat niet de producent bepaalt wat er geproduceerd wordt maar dat retailers dat doen en in de dicussie rond de plof kip kun je allen maar de conclusie trekken dat een aantal maatschappelijke organisaties er in geslaagd zijn om hun wil op te leggen aan deze retailers, die dit op hun beurt weer doorschuiven naar de producent om er maar aan te voldoen. En dan kan dhr. Vogel wel vinden dat zijn kip op een acceptabele manier is geproduceerd, maar daar is degene die uiteindelijk de hele sector regisseert helemaalniet in geïnteresseerd.

  • Mels

    Flyinghollander,helaas kan ik niet meer zggen dan dit,ontmoet heb ik em niet maar aldoor afsnarken kan niet soms verdient zelfs hij een compliment.
    Op deze site is de identiteit van politiek idd naar voren gekomen en ik vind niet dat die zomaar gegeven dient te worden komt het dan komt het maar niet zo even.

  • Flyinghollander

    Mels, inderdaad maar ik weet het al. Nee niet alles, maar constant het zelde verhaaltje... word je ook meur van.

  • alco1

    Flyinghollander. Lees op de varkens site. 'MPA monsters niet met opzet vernietigd'
    En een paar weken geleden stond er een uitgebreid verslag in het Agra. Dagblad met echte namen en de alias naam 'politiek'

Laad alle reacties (16)

Of registreer je om te kunnen reageren.