Boerenblog

7798 x bekeken 29 reacties

Wakker Dier komt niet opdagen

Een KRO-verslaggever heeft bij mij kippen gezien in lichte, droge stallen. Ieder Wakker Diertje had dit ook kunnen zien, als ze de moeite hadden genomen te komen.

Op  24 januari  2013 is de KRO (Goedemorgen Nederland) bij ons op bezoek geweest in Wielen.  Verslaggever Harm van Atteveld heeft mij een paar indringende vragen gesteld en over was het. My four minutes of glory. Ondanks onze uitnodigingen en aandringen van de KRO is Wakker Dier niet komen opdagen. Waarom wilden de Wakkere Diertjes niet komen? Je gelooft het niet, maar echt, omdat ik in mijn Boerderij-blogs radicale dingen zou hebben gezegd over Wakker Dier. Dat is door het plofkipcampagne-team van Wakker Dier zo verwoord. Lachwekkend, de mensen die hun uiterste best doen om onze sector onderuit te halen, met list en bedrog, voelen zich op hun teentjes getrapt. De organisatie die geen middel schuwt om haar gelijk te krijgen voelt zich beledigd.

Mijn boodschap was: Wakker Dier liegt
Het was donderdagmorgen niet mijn beste optreden ooit. De verslaggever probeerde me toch in die vier minuten een richting op te duwen die ik niet op wilde. Wat kan je doen in een paar minuten? Mijn boodschap was: Wakker Dier liegt, bedriegt en verdraait de waarheid in hun STER-spotjes. De KRO-verslaggever heeft kippen gezien in lichte, droge stallen, die gewoon de ruimte hadden, normaal liepen, zonder ontstekingen aan poten en voetzolen, zonder medicijnen. Ieder Wakker Diertje had dit ook kunnen zien, als ze de moeite hadden genomen om te komen.

De kip uit het mandje gepraat
Veel beter op dreef was Sjoerd van de Wouw, plofkipcampagneleider van Wakker Dier, zondagmorgen voor eigen publiek van Vroege Vogels (VARA). Hij werd geïnterviewd in een supermarkt. Een argeloze consument werd de kip uit het mandje gepraat en belerend bestookt met ingestudeerde leugens. Je hoorde die klant denken, ‘dan maar kipfilet’, maar dat mocht ook niet van Sjoerd. Het liefst wilde onze Sjoerd het mandje wel even vullen met bruine bonen en onbespoten kikkererwten. Zou hij wel weten dat in honderden producten kip wordt verwerkt? 100 procent plofkip. Als de varkens en de koeien ook nog aan de beurt komen is Albert Heijn straks niet meer dan een grote groenteboer.

Tijd voor een tegenactie
Waarom doet onze vleeskuikensector niets? Nu is de tijd rijp om een tegenactie te beginnen. Iedere zichzelf respecterende club heeft duurzaamheid in het vaandel staan. En juist duurzaamheid hebben wij in handen. Kip, het duurzaamste stukje vlees!

Laatste reacties

  • joannes

    Gefeliciteerd! Een mooi begin van......de duurzame toekomst!É

  • alco1

    Bert, dit is de juiste manier om de leugens aan het publiek voor te leggen.
    Sector, pak dit initiatief op.

  • geen boer

    prima gedaan, en inderdaad is Vroege Vogels op zondagochtend dikwijls tenenkrommend. Gratis zendtijd voor allerlei pressiegroepen.

  • agratax2

    Uit bovenstaand stuk blijkt dat Wie de media heeft, de aandacht en de macht heeft. Helaas hebben de boeren geen publieke media tot hun beschikking. Hoe goed Boerderij en Nieuwe Oogst ook zijn, ze worden alleen verspreid onder de boeren ik zie deze bladen nooit in de kiosk liggen. Rond 2000 lag het Franse Boeren blad nog in de schappen bij de supermarkt in Nederland geen Boerderij of Veldpost in het schap. Zo missen we de burger als lezer en krijgt die alleen de info van de zgn. beschermers van het menselijk en dierlijk leven. Al onze inspanning m.b.t. kom in de stal / kas ten spijt winnen deze beroeps misleiders de slag.

  • Mozes

    Dat de KRO lang niet zo antie boer is dan de VARA was al bekent. Laats was het ook het programma Brandpunt van de KRO waar Louise Fresco haar verhaal mocht doen. Desondanks blijft het wel een probleem om iets anders in de media te krijgen dan het ééndimentionale verhaaltje van dieractivisten.

  • Mozes

    Het belangrijkste probleem ligt echter bij de politiek. Zij laten zich sturen door de publiekeopinie die op zijn beurt weer gestuurd wordt door actiegroepen en media. Tegelijk is de boer in zijn bestaan volledig afhankelijk van de markt die bepaalt wordt door het koopgedrag van de consument. De markt en koopgedrag enerzijds en de publieke opinie anderzijds zijn volledig gespleten. Zo zit de boer klem tussen het koopgedrag en de markt aan de ene kant en de actiegroepen, media en politiek aan de andere kant.
    Het probleem is het electorale opportunisme van de politiek en het gemak waarmee ze de werkelijkheid van de markt ontkennen en de boer verraden.

  • kiepeboer

    Het wordt steeds gekker, vorige week was de plofkip een onderwerp in het jeugdjournaal. Een jonge jongen uit delft had een spreekbeurt gegeven over de plofkip, zijn tip 'eet minder dagen kip en met het geld dat je dan bespaart kun je op de dagen dat je wel kip eet het duurdere stukje nemen', verrekte wijsneus.Ik wist niet dat alle spreekbeurten van de kinderen voortaan op het jeugdjournaal worden uitgezonden. Wakker dier zal wel zendtijd bij het jeugdjournaal gekocht hebben, om alvast alle jonge kinderen te indoctruneren met hun leugens.

  • schoenmakers1

    wordt het niet eens tijd dat onze belangenbehartigers opstaan en hier iets mee gaan doen en dit niet over laten aan de boeren zelf

  • boerderij12

    complimenten voor bert vogel

  • jordi 1455

    Eigenlijk moet landbouw ook gedoceerd worden op school met een door boeren goedgekeurde methode. Mensen geloven de onzin van WD omdat ze niet weten hoe het in de landbouw gaat, er zijn kinderen die serieus denken dat melk en vlees uit de supermarkt komen. WD maakt gretig misbruik van de onwetendheid over de landbouw in de steden.

  • joannes

    Kiepeboer, WD en PvdD en vooral de Media, waar de Politiek van profiteert als ze mee surfen op de aandachtgolf, krijgen alleen die kostbare consumenten/kiezers aandacht wanneer ze iets nieuws, verrassends, grensverleggend, spectaculair, soms schokkend, enz,enz,... te melden hebben. Nu dan; WD en PvdD hebben het hun beroep gemaakt om de voorpagina te halen met deze technieken en krijgen dan ook het leeuwendeel van die consumenten aandacht via de Media en inmiddels de Politieke partijen. Normaal, gewoon, dagelijks, fatsoenlijk, enz,enz, ....zijn geen nieuws. Dus willen boeren weer meedoen in de aandacht race van de consument zullen ze die nieuwe technieken moeten leren, want de Media en de Politiek zijn, heden te dagen, met hun advertenties, respectivelijk populariteits polls, te afhankelijk van het spectakel om het te negeren. Met zijn provocatie heeft Bert nu aandacht gekregen en hopenlijk zullen er meer volgen, met......in dit geval positieve Agro media aandacht!

  • j.verstraten1

    Bert, je gaf het zelf al toe, niet je beste optreden ooit. Hét probleem is dat een slachter niet zijn eigen vlees kan keuren. Oftewel als wij vanuit de sector tegengas geven zijn we niet geloofwaardig, we hebben de schijn van eigenbelang tegen. Dit terwijl Wakker Dier natuurlijk geen haar beter is en op basis van haar imago van onafhankelijkheid, het opkomen voor zwakkeren ( dieren in dit geval) het zich kan permitteren om excessen uit te vergroten. Zij hebben echter ook eigenbelang, nl. het bestaansrecht van organisatie. Onze belangenbehartigers hebben weinig mogelijkheden om tegengas te geven. Er is altijd wel een boer of een kip te vinden die er voor zorgt dat een belangenbehartiger zijn geloofwaardigheid verliest. Transparant zijn, en hopen dat eerlijk toch het langst duurt is 1 optie. Komt tijd komt raad? Of gewoon mee liften met wakker dier en beter leven kippen produceren. Ook goed voor de prijzen want dan komen er veel minder kg kip.

  • Hogman1

    IK zit nou nog steeds te wachten wanneer wakkerdier haar eerste kippenstal in bedrijf neemt .
    Kunnen ze hun gelijk halen en ons overtuigen door heel transparant te zijn over zowel welzijn als financien.
    Bedrijfsvoering live op het internet en uitdraaien van Rendac natuurlijk ook openbaar.

  • Mozes

    joannes, jou uitleg voor de reden van de media aandacht lijkt mij zeer juist.
    Hebben Veerman en Louise Fresco doormiddel van ongenuanceerde uitspraken niet hetzelfde gedaan? Nieuwswaarde creëren wat in de media aandacht krijgt.

    Hogman 1, wakkerdier zal geen kippenstal in gebruik nemen omdat ze niet geïnteresseerd zijn in diervriendelijke veehouderij. In de verborgen agenda streven ze naar een geheel vegetarisch Nederland.

  • jordi 1455

    Mozes

    dat zou nooit lukken gelukkig. Waarom zou je gras gaan eten terwijl je een lekker biefstukje of een lekker stuk verse worst kan eten. Bij de WD gasten zitten gewoon meerdere steekjes los.

  • Hogman1

    Mozes,
    Dan wordt het tijd dat men ze daarop gaat aanspreken en als het zo is wat jij en bijna elke veehouder veronderstelt moeten ze vanzelf toegeven dat ze een vegetarisch Nederland willen.
    Gevolg is dat er dan een heel ander soort boodschap naar de consument gaat.
    Namelijk wel of geen vlees.
    En dan wordt het moeilijk voor WD

  • Sylke

    waarom probeert onze sector niet reclametijd in te kopen bij de STER om het tegendeel te bewijzen, of nodig meer actualiteitenmedia uit in de stal en bewijs het tegendeel!!

  • deboed.advies@hotmail.com

    als je gebruik wil maken van de media zul je zentijd moeten kopen bij rtl zoals ook unilever doet op zondag middag ,er zijn ook diverse dagbladen als er maar nieuws gebracht word met een aandacht trekkende de koptekst met harde eerlijke uitleg en geen softe tekst er moet wel iets gebeuren anders maakt straks 10% van de bevolking uit wat de andere 90% mag eten

  • joannes

    @Mozes er zit verschil in lawaai maken en lawaai maken! Veerman en Fresco proberen met krachtige uitspraken een inmiddels verdachte veronderstelling te weerleggen. Ze zullen mogeñijk een paar consumenten aan het twijffelen brengen met hun deskundigheid en autoriteit, maar het leeuwen deel van het publiek, wat inmiddels met de verkeerde informatie op het verkeerde been is gezet, zal je met iets nieuws, iets schokkends positief over het onderwerp moeten verrassen voor een ommezwaai. Wanneer de politiek weer met Agro projecten in het nieuws wil komen om in de Stadt stemmen te verdienen hebben we de juiste verrassing op de voorpagina die WD en PvdD de wind uit de zeilen neemt.

  • jordi 1455

    gewoon een brief in sturen naar kranten.

  • verstappen.joep

    Even het boek Eco Nostra lezen, dan vallen de oogkleppen wel af en kun je lezen hoe eea in elkaar zit.
    Succes.

  • f2hpiet1942@hetnet.nl

    Eindelijk iemand die de kip de juiste bel aanbindt,
    Waar blijft de sector, die zich door een paar Wakkerdier activisten in de hoek laat zetten ? Kom op pluimveehouders, zet Wakker Dier in de hoek,kom er zelf uit. Voor mij onbegrijpelijk, dat de georganiseerde pluimveehouderij zo weinig tegengas geeft, ondanks dat de beweringen van Wakker Dier zo gemakkelijk onderuit te halen zijn. Het gaat om een eerlijk spel en om de boterham !!!!!!

  • Leo van Malsen

    Het bewijs van hetgeen ik al langer zeg. Ga de discussie aan, zoek het grotere publiek en schoffel hun scheve argumenten onder. Ze kunnen uiteindelijk alleen maar verliezen, maar daar zijn nog veel meer van dit soort initiatieven voor nodig.

    TOP!

  • veldhuize001

    Ik heb het al eerder gezegd ze komen niet want dan moeten ze hun standpunt bij stellen en dat willen ze niet. en niet alleen in de stad weten ze niets van de landbouw maar soms ook op het platteland. Mijn jongste zoon zat op de vervolg school in het westerkwartier waar toen nog veel boeren zaten er werd gevraagd of de kinderen wisten waar de melk vandaan kwam er waren maar twee die het wisten en dat is nu bijna twintig jaar geleden.

  • nedviand1

    Historie heeft bewezen dat het extremisme van de anti's liever moorden dan feiten van BOF-kippen onder ogen zien!

    Pieter J. den Ouden+

  • voshaar3

    Prima aktie! Alleen wel weer duidelijk waar wakker dier mee bezig is. Ik heb al een paar keer via twitter gereageerd op tweets van WD. Dat vonden ze niet zo leuk, want nu heb ik geen toegang meer op de twitter van WD. Lekker makkelijk, ze willen gewoon geen commentaar op hun acties.
    Ze geven zelfs geen reactie als je ze een vraag stelt!!!

  • jordi 1455

    ik heb het zelfde probleempje meteen met rechtszaken dreigen en als je je ze uitnodigt om eens een keer achter de schermen te laten kijken wijzen ze het nog af ook. je komt op die pagina's de gekste reacties tegen zoals iemand beweerde dat een stier agressief wordt omdat hij bang is maar een veehouder weet dat hormonen de oorzaak is.

  • tjeu24

    de enige die radicale dingen over onze sector roept is het wakker dier wel ik vind ook dat het tijd wordt dat we de vuist op tafel slaan en laten zien wie we nu eigelijk zijn ik zou zeggen met z'n allen naar den haag

  • jordi 1455

    we laten gewoon een stier los dan wil ik wel eens zien hoe ver de dierenliefde van die wakker diertjes gaat.

Laad alle reacties (25)

Of registreer je om te kunnen reageren.