Commentaar

1299 x bekeken 1 reactie

Vrije uitloop als marktstrategie

'Kippen zijn van nature bosbewoners en zoeken graag beschutting onder struiken en bomen.' Supermarktketen Plus verklaart hiermee de overstap van scharreleieren naar eieren van vrije uitloopkippen.

Vanaf volgende week maandag liggen in de schappen alleen nog biologische en uitloopeieren. Als de natuur uitgangspunt wordt voor het winkelschap staat de producent, maar ook consument, nog veel te wachten. Waarschijnlijker gaat het Plus om een marktstrategie. De supermarkt wil zich onderscheiden van vooral concurrent Albert Heijn die met het sterrenvlees goede sier maakt. Want waarom zou de keten de consument niet de keuze laten tussen de diverse soorten eieren?

De pluimveesector heeft absoluut een punt in de kritiek op Plus. Pluimveehouders hebben in de afgelopen jaren juist omwille van dierenwelzijn de overstap naar scharrelproductie gemaakt. De stalinrichting is nog relatief nieuw. De supermarktketen gunt hen wel erg weinig bestaansrecht door nu het scharrelei al af te schrijven.

De vraag echter is of het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE) dit gesprek met Plus-supermarkten moet voeren. Het is een taak van de primaire sector: de NOP en vakbond NVP. Het productschap is geen belangenbehartiger. In de discussie over de schappen kwam dit nadrukkelijk naar voren. Het zou wel erg jammer zijn als deze discussie de aandacht van het werkelijke thema afleidt.

Eén reactie

  • hout&co

    Uiteraard is het niet aan tweede laags besturen om er actie op te ondernemen maar begrijpelijk is het wel.
    't Lijkt mij toe dat PLUS zichzelf een moeilijke stap laat maken door ALLEEN vrije uitloopeieren te verkopen.
    Als de consument dit waardeert is het echter een gat waar nog menigeen in kan stappen.

Of registreer je om te kunnen reageren.