Pluimveehouderij

Achtergrond 3579 x bekeken 2 reacties

MHP: 'Nederland is de poort naar Europa'

Het Oekraïense bedrijf Myronivsky Hliboproduct (MHP) weet de gemoederen in de Nederlandse vleeskuikenhouderij bezig te houden. Een bedrijf dat afgelopen jaar qua omvang de helft van de Nederlandse pluimveevleesproductie evenaarde timmert op het gebied van export aan de weg. Qua kostprijs zit het ver onder Nederland. Nu opent MHP haar eerste buitenlandse vestiging: in Veenendaal (U.), mede gefinancierd door Nederlandse en Europese banken.

MHP is Oekraïnes grootste pluimveevleesproducent en een grote speler binnen de agribusiness in Oekraïne. De pluimveevleesproductie is bijna volledig geïntegreerd: graan komt van eigen land, het bedrijf beschikt over eigen broederijen, slachterijen en verwerkingslocaties. Directeur en oprichter is Yuriy Kosyuk (volgens het Amerikaanse Forbes de op vier na rijkste man in Oekraïne en goed voor ruim €1 miljard) die zijn carrière begon met handel op de beurs en de import van gas. De integratie is beursgenoteerd aan de London Stock Exchange.

Bedrijf startte 18 jaar geleden

"Ons belangrijkste doel is de Oekraïense markt", zegt Anastasiya Sobotyuk, directeur investor relations en internationale communicatie bij MHP. Die is volgens haar drastisch veranderd door de komst van MHP. Toen het bedrijf 18 jaar geleden startte, was het het eerste dat op grote schaal vers pluimveevlees ging produceren. Inmiddels is de productie de afgelopen jaren opgeschaald en daarmee ook de export. Afgelopen jaar exporteerde MHP 132.080 ton pluimveevlees, waarvan 27.285 ton naar Europa. Andere belangrijke bestemmingen zijn het Midden-Oosten, Noord-Afrika en voormalige Sovjet-staten in de regio. "In Oekraïne heeft MHP een marktaandeel van rond de 60%", zegt Sobotyuk. Nu opent MHP haar eerste buitenlandse vestiging: in het Nederlandse Veenendaal, waarvoor het bedrijf is geregistreerd in Nederland.

Anastasiya Sobotyuk, directeur investor relations en internationale communicatie bij MHP.<em><br />Foto: Kirsten Graumans</em>
Anastasiya Sobotyuk, directeur investor relations en internationale communicatie bij MHP.
Foto: Kirsten Graumans

Waarom een vestiging in Nederland?

"2015 toonde ons dat we onze export en verkopen nauwkeuriger moesten beheren. Dit jaar openen we joint ventures in verschillende delen van de wereld. We starten in Nederland met de uitsnijderij in Veenendaal, in samenwerking met Jan Zandbergen (een Nederlands handelsbedrijf, red.). Daarnaast openen we in 2016 distributiecentra in Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten en Egypte. In Nederland gaat het om een faciliteit met twee productielijnen voor het verwerken van pluimveevlees. Hiermee willen we de service voor onze belangrijke afnemers verbeteren. De Nederlandse vestiging is nu nog in testmodus. In één tot twee jaar zal deze op de volledige capaciteit kunnen draaien. Dat is 8.000 ton verwerkt pluimveevlees op jaarbasis."

Wat voor product gaan jullie in Veenendaal produceren?

"MHP's productiebedrijven zitten alleen in Oekraïne. We slachten in Oekraïne en exporteren de borstkappen naar Nederland, die daar zullen worden ontbeend, verwerkt tot allerlei verschillende producten en verpakt. Onze partner Jan Zandbergen zal deze producten, vers of diepgevroren, vervolgens afzetten naar Europese landen. De belangrijkste klanten zijn foodservicebedrijven en horeca."

Waar komt de kip vandaan die in Veenendaal verwerkt zal worden?

"Dat kan een mix zijn van Oekraïense en in de Europese Unie geproduceerde kip. In welke verhouding is lastig te zeggen, we zijn nog aan het opstarten. We produceren nu in Veenendaal maandelijks nog maar 150 ton pluimveevlees."

'We gebruiken Nederlandse apparatuur en zijn mede gefinancierd door Nederlandse banken'.

Waarom juist in Nederland een vestiging?

"Het is logisch voor ons, gezien onze historische samenwerking met Nederlanders. We gebruiken Nederlandse apparatuur en zijn mede gefinancierd door Nederlandse banken. Misschien wel 80 procent van de apparatuur bij MHP is van Nederlandse makelij. Nederland is een handelsnatie, dat is goed voor ons. En Nederland is, historisch gezien, de poort naar de Europese Unie. Het is logisch om van daaruit met de hele Europese Unie te handelen. Daarom zullen we het product in Nederland verwerken, dat vervolgens in de hele EU verkocht zal worden. Sinds 2013 hebben we bovendien een samenwerking met Jan Zandbergen.

De Europese Unie is maar één partner. We willen ons niet concentreren op één markt. We begonnen met export in 2008. Onze belangrijkste afnemers waren Rusland, Kazachstan en de CIS-landen (voormalige Sovjet-staten als Oezbekistan en Kirgizië, red.). Na enkele jaren begon Rusland met 'trade wars'. Ze stopten de import voor een paar maanden en begonnen dan weer. Wij begrepen dat we ons niet konden concentreren op één markt. Onze kipproductie groeit elk jaar. We produceren wat de markt vraagt. Europa produceert jaarlijks 13 miljoen pluimveevlees en importeert 0,8 miljoen ton. Het meeste komt uit Brazilië en Thailand, diepgevroren kip. Wij zitten dichtbij en kunnen jullie vers pluimveevlees verkopen."

Dat baart Nederlandse pluimveehouders zorgen.

"Ze moeten zich geen zorgen maken. Zij exporteren wat naar Oekraïne, wij exporteren wat naar de Europese Unie. Dat is hoe de markt werkt. MHP importeert nu broedeieren uit Duitsland, Hongarije. Een nieuwe locatie in Oekraïene voor de vermeerdering is in handen van rebellen. Onze klanten hier in de Europese Unie zijn foodservice-bedrijven en horeca, niet de retail."

Vinnytsia poultry complex, een van de grootste productielocaties van MHP in Oekraïne.<br /><em>Foto: MHP</em>
Vinnytsia poultry complex, een van de grootste productielocaties van MHP in Oekraïne.
Foto: MHP

Het pluimveevlees dat in Nederland verwerkt wordt en daarna in andere landen wordt afgezet, wordt dat onder Nederlands label verkocht?

"Dat hangt af van de eisen van de afnemer. We hebben verschillende afnemers in verschillende landen. Die hebben verschillende eisen voor labeling. De één vereist een label met het land van herkomst van de kip, de ander een label van waar het product verwerkt is. In Oekraïne is KFC bijvoorbeeld een belangrijke afnemer. Die vereist een label met land van het herkomst van de kip."

Er is gesuggereerd dat jullie met een Nederlandse locatie ook buiten het heffingsvrije quotum dat voor de import van pluimveevlees uit Oekraïne geldt kunnen importeren.

"We kunnen meer exporteren dan onder het quotum valt, maar dan moeten we heffingen betalen als de kip geproduceerd is in Oekraïne. We kunnen niet het volume binnen het heffingsvrije quotum vergroten. Als we de export willen vergroten, moeten we importheffingen betalen."

Is MHP het enige Oekraïense bedrijf dat gebruik maakt van de heffingsvrije quota voor pluimveevlees?

"Op dit moment is er één ander bedrijf dat hier gebruik van maakt: Agromars. Eén locatie van hen is gecertificeerd. Niet veel bedrijven kunnen groeien in Oekraïne. Ze moeten alles zelf financieren. Als bedrijven niet transparant genoeg zijn kunnen ze niet werken met internationale financiële instituten. Dat is waarom vestigingen niet zo modern zijn. Het is lastig om een EU-certificaat te krijgen. MHP heeft vier vestigingen die gecertificeerd zijn voor export naar de EU, van het totaal van 15 bedrijven."

'We gebruiken antibiotica alleen preventief tegen mycoplasma's'.

Hoe zit het met de standaarden die MHP hanteert?

"Ik begrijp dat er gewoonlijk ruimte is voor verbetering. De Gezondheidsdienst voor Dieren, Nederlandse dierenartsen, zullen toezicht op ons houden nu we de Europese markt betreden. De regels verschillen van land tot land. We zijn er klaar voor daar aan te voldoen. De GD traint onze medewerkers, bezoekt onze bedrijven. Het idee is dat deze supervisie ons toegevoegde waarde geeft. Als je het over dierenwelzijn hebt, gebruiken we bijvoorbeeld strooisel van zonnebloempitschillen en stro. De bezetting in onze stallen is in lijn met de vereisten voor GlobalGap: 38 tot 39 kilogram per vierkante meter. We komen dicht bij de standaarden hier (in Nederland, red.). We hebben natuurlijke verlichting in de stallen, met minimaal 6 uur donker per dag. Het antibioticagebruik is beperkt, in overleg met onze dierenartsen. We gebruiken antibiotica alleen preventief tegen mycoplasma's. We voegen ons naar EU en GlobalGap-regels."

Hoe ziet de nabije toekomst voor MHP eruit?

"In de meest nabije toekomst, 2016, produceren we 600.000 ton aan pluimveevlees, waarvan 25 procent bestemd is voor export. Dat is zo'n 160.000 à 170.000 ton. Daarvan gaat 20 procent naar de Europese Unie. We produceren verschillende producten, afhankelijk van waar de markt om vraagt. Noord-Afrikaanse landen bijvoorbeeld, geven de voorkeur aan kleine, diepgevroren kip. Over vijf jaar ligt onze productie ruwweg rond de 730.000 ton. Volgend jaar starten we met de bouw van een nieuwe locatie. Dan is zo'n 60% bestemd voor de thuismarkt en 40% voor export, waarvan misschien 30 tot 40% voor de Europese Unie."

"De Gezondheidsdienst voor Dieren, Nederlandse dierenartsen, zullen toezicht op ons houden nu we de Europese markt betreden", aldus Anastasiya Sobotyuk van MHP.</p>
<p><em>Foto: MHP</em>
"De Gezondheidsdienst voor Dieren, Nederlandse dierenartsen, zullen toezicht op ons houden nu we de Europese markt betreden", aldus Anastasiya Sobotyuk van MHP.

Foto: MHP

In Nederland is er een sterke opkomst van vleeskuikenconcepten. Willen jullie daar ook voor produceren?

"We produceren wat de markt vraagt. Op dit moment vraagt de markt voornamelijk reguliere kip. Maar we zijn klaar voor verandering. We kijken wat de markt doet. Dit is een business. Als je niet produceert waar de markt om vraagt, moet je veranderen. En we zijn er klaar voor om te veranderen."

Laatste reacties

  • mazzel1

    Preventief antibiotica tegen mycoplasma's. Dus niet in Nederland verkopen. Waar gaan ze er dan wel mee naar toe?
    Daglicht in de stallen. Op de foto's van de stallen op de website zal toch al dat licht via de ventilatieventielen moeten komen dunkt mij. Wel erg creatief bedacht!

  • Tom J.

    Natuurlijke verlichting is niet hetzelfde als daglicht..

Of registreer je om te kunnen reageren.