PluimveeAchtergrond

Ruimte voor differentiatie in Europese pluimveevleesmarkt

De markt voor conceptkippen groeit. Vooral in West-Europa is steeds meer aandacht voor kippen met een ‘plusje’ op gangbaar gehouden kuikens.

De Europese pluimveevleesmarkt wordt steeds meer gekenmerkt door differentiatie. Consumenten vragen aandacht voor zaken als dierenwelzijn en antibioticareductie. De retail speelt hier op in en verruimt haar blik van het gangbare segment richting producten die volgens bovenwettelijke criteria geproduceerd zijn. Tijdens het eerste Hubbard Premium Forum kwamen de belangrijkste producenten hiervan bij elkaar om kennis uit te wisselen en resultaten te delen over het tussensegment, dat de term ‘niche’ inmiddels heeft overstegen.

Vleesconcepten met unique selling points

Wilbert Hilkens, sectormanager bij ABN Amro, keek naar consumentengedrag en wierp een blik richting de toekomst. “Prijs blijft een belangrijke factor wanneer iemand pluimveevlees koopt,” zo stelde hij. “Maar consumenten geven de voorkeur aan vleesconcepten met ‘unique selling points’ als smaak, gebruiksgemak en voordelen voor de gezondheid. Een mooie bijkomstigheid is aandacht voor dierenwelzijn en het milieu tijdens de productie.”

[([002_rb-image-2669767.jpeg]:inzetgroot)]

Verschillende kipconcepten in de supermarkt. Foto: Michel Zoeter

Verschillen in kostprijs

Voor de productie van pluimveevlees in Europa is een verschuiving naar vlees met toegevoegde waarde van groot belang. Met alleen concurreren op de kostprijs redden producenten het niet. LEI-econoom Peter van Horne toonde hoe derde landen al fors lagere productie- en verwerkingskosten hebben. De kostprijs in de Europese Unie ligt ongeveer 30 procent hoger, vergeleken met Brazilië en Argentinië. Vergeleken met Oekraïne en de Verenigde Staten is het verschil circa 20 tot 25 procent. “Op dit moment wordt de Europese markt nog beschermd door quota en importheffingen,” aldus Horne. “Maar gezien de onderhandelingen over verdragen als TTIP, zijn scenario’s met lagere importheffingen en ruimere markttoegang voor derde landen goed denkbaar.” De slechte concurrentiepositie is een bedreiging voor de productie van gangbaar pluimveevlees, aldus Horne.

Extra betalen voor vlees met toegevoegde waarde

Supermarkten verschuiven hun focus echter nu al richting kip van langzamer groeiende rassen, die op een lagere bezetting worden gehouden. Mede onder druk van pressiegroepen die individuele retailers met campagnes dwingen om te schakelen. Zowel kost- als verkoopprijs van deze producten liggen hoger. Paul van Boekholt, business directeur Noord-Europa, Israël en Zuidelijk Afrika bij Hubbard:

“Europese consumenten zijn bereid extra te betalen voor vlees met toegevoegde waarde, zeker wanneer het op een bepaalde manier in de markt gezet wordt.”

“Maar ook in het traaggroeiend assortiment moet aandacht blijven voor de kostprijs. Binnen zijn beperkingen moet ook dit segment super efficiënt zijn. Op het gebied van marketing moeten consumenten constant voorgelicht worden over zowel de kwaliteit van producten als de kosten van de productie.”

Nederland loopt voorop

Naast de ontwikkelingen binnen de retail, helpen ook de ontwikkelingen bij gangbare vleeskuikenrassen bij het vermarkten van kipconcepten. Van Boekholt legt uit: “In 1992 groeide een kuiken 46 dagen voordat hij op gewicht was, tegenover 56 dagen voor een langzamer groeiend ras, en 81 dagen voor biologische kip. Tegenwoordig worden gangbare kuikens maar 35 dagen gehouden, en in 2020 zal dat zelfs naar 32 dagen gaan. Het verschil wordt groter, waardoor er ruimte is voor differentiatie.” Met de Kip van Morgen loopt Nederland op dat gebied voorop.

Beheer
WP Admin