PluimveeAchtergrond

Legpluimveewereld draait maar door

“Het stomste dat je kunt doen in onze sector, is als het slecht gaat kippen aanhouden en door blijven produceren. Want de kopers van die goedkope eieren slaan ze op of maken er poeder van.” Met deze woorden hield Servé Hermans, managing director van fokkerijorganisatie ISA, onderdeel van fokbedrijf Hendrix Genetics, de deelnemers aan het pluimveesymposium Hogere Pluimvee Gezondheid op 20 mei een spiegel voor.

Dit gebeurde tijdens het avondprogramma ‘De pluimveewereld draait door’ onder leiding van PvdA-coryfee Felix Rottenberg. Volgens Hermans moet de legpluimveesector veranderen à la automarkt, die produceert op vraag. “Wij maken eieren en als er een paar procent te veel zijn, verpesten die de hele markt. Bij de kassa van de supermarkt wordt het ei geld. Die informatie is bepalend voor de sector. We moeten niet voor de vrije markt produceren, maar voor een kassa. Die is leidend voor de productie van het ei, voor opzetten en ruimen van kippen.”

Al eerder gezegd

De boodschap van Hermans was niet nieuw. Hij zei het eerder, op de lage-landendag tijdens VIV vorig jaar mei en tijdens twee studieavonden van AgruniekRijnvallei vorig jaar november. Hij bepleitte toen dat legpluimveehouders bij slechte eierprijzen hun kippen eerder zouden laten slachten. Als remedie tegen lage eierprijzen. Minder eieren produceren, dus minder kippen houden.

Een mooi pleidooi, waaraan legpluimveehouders tot nu toe geen gehoor hadden gegeven. Want de legpluimveewereld draaide volop door. Omdat pluimveehouders er geen vertrouwen in hebben dat ze allemaal wat minder gaan produceren, zo verweerde Hennie de Haan, sinds dit jaar NVP-voorzitter, en deelnemer aan het forum.

Dick Veerman, van foodlog.nl, het derde forumlid, zag uitkomst in het creëren van merken voor eieren. “Maak een sterk merk, dat merk zal naar mate het groter wordt de sector reorganiseren.” Hermans ziet niet zo veel in merkeieren. ,,Misschien voor een lokale supermarkt, die wellicht tien winkels heeft en die je dan in z’n geheel met je merk kunt beleveren.”

De Isa-topman denkt meer aan een supermarktketen die een overeenkomst heeft met een groep van pakweg honderd legpluimveehouders. ,,De kassa bepaalt de productie. In de keten kun je afspreken dat er bijvoorbeeld drie bedrijven stil liggen.” Om zo productie af te stemmen op de vraag en tegen acceptabele prijs te produceren.

Mes op de keel

In de zaal vroeg een pluimveehouder zich af of er wel sprake is van overproductie. “Zo lang pluimveehouders 5,5 cent krijgen voor een ei dat in de supermarkt 15 cent kost, dan is er geen overschot aan eieren.” Hermans stelde voor de de mmmEggies, eerder die avond winnaressen van de innovatieprijs voor hun promotie van het Nederlandse ei, mee gingen met eierhandelaren bij hun onderhandelingen met de inkopers van de retail. “En als de eierhandel eieren onder de 6,5 cent aanbieden, direct het mes op de keel.”

Beheer
WP Admin