Pluimveehouderij

Achtergrond 295 x bekeken

Nederlanders doen goede zaken in Rusland

Nederlandse pluimveeondernemingen weten wat zaken doen is. Dutch Poultry Centre (DPC) heeft een boek uitgegeven met succesverhalen in Rusland.

foto’s: DPC, tekst: Wiebe van der Sluis

’Dutch Approach’ is de titel van een klein boekwerkje met succesverhalen over zakendoen van Nederlandse pluimveeondernemingen in Rusland dat Dutch Poultry Centre (DPC) heeft uitgegeven. Het eerste exemplaar werd door DPC-vertegenwoordiger Andries de Vries overhandigd aan mevrouw Galina Alekseevna Bobieljova, de voorzitster van de Russische pluimveefederatie Rosptitsesoyuz. Dit gebeurde op 17 mei tijdens een seminar op de openingsdag van VIV Russia in Moskou.

NL-bijdrage aan Russische pluimveesector

Het seminar was een initiatief van Landbouwraad Suzanne van Tilburg, die als vertegenwoordigster van het ministerie van EL&I het Russische landbouwministerie wist te interesseren voor een stevig voorlichtingsprogramma. In aanwezigheid van Sergey Veleriyevich Korolov, vice-minister van Landbouw van de Russische Federatie, vertelden diverse vertegenwoordigers van de Nederlandse veehouderij over hoe zij Russische ondernemingen naar een hoger plan hebben kunnen helpen.
Een belangrijk deel van het programma was gericht op de ontwikkelingen in de pluimveehouderij. Door de inbreng van DPC brachten Serve Hermans van Hendrix Genetics en Pieter Kühne van Intervet de kracht van de Nederlandse pluimveehouderij voor het voetlicht. Beiden gingen in op de wijze waarop de Nederlandse pluimveeindustrie een bijdrage heeft geleverd en verder kan leveren aan de ontwikkeling van de Russische pluimveesector. Zij benadrukten het belang van continue innovatie en investering in kennis en vakmanschap.

‘Laten we maar eens trots zijn’

Landbouwraad Suzanne van Tilburg beschouwde de bijeenkomst zeer geslaagd en een voorbeeld van een stevige samenwerking tussen overheid, onderzoek en bedrijfsleven. ,,Dit stevige netwerk, wat ook de kern is van het boekje ’Dutch Approach’, is nationaal gevormd en wordt internationaal verkocht. Die gebundelde aanpak is precies wat de Russen nodig hebben om hun eigen pluimveesector verder te ontwikkelen. Het toont aan dat creativiteit, innovatie en – vooral belangrijk voor de langetermijnperspectieven – het maken van strategische plannen hun vruchten afwerpen. De succesverhalen in de bundel illustreren dit duidelijk en van deze ’best practices’ kan eenieder – ook de rest van de Nederlandse agribusiness – nog veel leren.” Hoe on-Hollands als het ook is, zegt Van Tilburg: “Laten we maar eens trots zijn op wat we hier in Rusland laten zien.”

Foto

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.