Pluimveehouderij

Achtergrond 1177 x bekeken

Op naar Europees marktleiderschap

2011 was voor Plukon het jaar van de overname van het Duitse pluimveevleesbedrijf Stolle. Topman Peter Poortinga bouwde in ruim tien jaar Plukon uit tot een toonaangevende speler in Nederland, België en Duitsland. Hij wil verder bouwen aan Plukon en de Europese positie versterken.

Pluimveevleesspecialist Plukon (hoofdvestiging in het Noord-Veluwse Wezep) draait dit jaar een omzet van rond de 825 miljoen euro. Met Stolle erbij komt de omzet uit op ruim 1 miljard. Het bedrijf (exclusief Stolle) behaalde dit jaar een eigen groei van 5 procent en komt uit op een verwerkt volume van 505.000 ton. Topman is sinds 2000 Peter Poortinga. Onder zijn leiding is Plukon fors gegroeid.

Het jaar 2003, het jaar van de vogelpest, was voor Plukon een belangrijk jaar, vertelt Poortinga. De vogelpest was zeer bedreigend voor het Nederlandse bedrijf. Plukon beschikte over slachterijen in Wezep, Boxmeer, Dedemsvaart en Blokker. Verder beschikte het bedrijf over de slachterij in het Duitse Storkow. ”Het was aan die Duitse vestiging te danken dat we er vrij goed doorheen rolden. We konden via dat bedrijf aan onze verplichtingen blijven voldoen.” Voor Poortinga was het toen wel duidelijk dat Plukon met zijn groeistrategie moest zorgen voor een goede spreiding van de bedrijven, zodat de onderneming bij calamiteiten goed kan inspelen op de omstandigheden.

De afgelopen tien jaar rijgde Poortinga met Plukon bedrijven en ontstond een toonaangevende martkleider. In 2005 nam Plukon de Pingo-bedrijven van Nutreco met vestigingen in Goor, Mierlo en Maasmechelen over. In 2008 volgde Flandrex met vestigingen in Ommel en het Belgische Moeskroen. Met de bedrijven in Maasmechelen en Moeskroen verkreeg Plukon toegang tot de Belgische markt. Maasmechelen en Moeskroen zijn tevens een goede springplank naar de Franse markt.

In 2009 kwam Plukon los van de Cebeco Group. Investeringsmaatschappij Gilde Buyout Partners verkreeg 55 procent van de aandelen, Poortinga en zijn team 25 procent, en Agrifirm heeft de resterende 20 procent van de aandelen. Duidelijk werd toen ook de strategie van Plukon: het bedrijf wil een toonaangevende rol spelen in de consolidatie van de Noordwest Europese pluimvee-industrie. Het wil zijn kennis van productie en innovatie en verwerking en logistiek inzetten om zo een sterke positie te verwerven en te kunnen groeien in productie en verwerkingsvolume.

In 2010 nam Plukon het Belgische bedrijf Maiski over. Het bedrijf is gespecialiseerd in verse en gepasteuriseerde kant-en-klaarmaaltijden.

Plukon heeft in een heel vroeg stadium ingezet op de verwerking van kip tot kant-en-klare eindproducten. Het leidde er bijvoorbeeld toe dat in 2006 de slachterijactiviteiten in Wezep werden beëindigd, waardoor de vestiging kon worden omgebouwd tot een verwerkingsbedrijf. Vorig jaar kocht Plukon zelfs een groentenverwerker en integreerde dit in het eigen vleesverwerkingsbedrijf. In Wezep produceert Plukon nu dan ook complete kant-en-klaarmaaltijden.

Duitsland is ook als het gaat om kip en gevogelte een sleutelmarkt binnen de Europese Unie. Het gaat om een grote markt van 85 miljoen inwoners. De laatste jaren is er bovendien de roep om puur Duits product: in Duitsland gebroed, opgefokt, gevoerd, geslacht en verwerkt. ”Wilden we dus verder groeien in Duitsland, dan was een overname van een Duits bedrijf noodzakelijk”, aldus Poortinga.

Plukon bezit al jaren een slachterij in Storkow in de deelstaat Brandenburg in het uiterste oosten van Duitsland. Plukon bedient vanuit deze Duitse vestiging een aantal supermarkten (Kaufmaland, Edeka en Globus) met verse kipproducten.

De zoektocht naar een geschikte Duitse partner bracht Poortinga bij de Familie Stolle. Dit bedrijf is een speler die zich vrijwel volledig richt op de Duitse markt, met een ander productenpalet. ”Plukon en Stolle vullen elkaar vrijwel perfect aan. Er is praktisch geen overlap in afnemers. Stolle is vooral sterk in diepvries en discount vers, terwijl Plukon in Duitsland vooral gericht is op verkoop van verse producten voor de full service supermarkten.”

Met de overname beschikt Plukon over vestigingen die goed verdeeld over Duitsland liggen in de belangrijkste productiegebieden Nedersaksen, Saksen-Anhalt, Mecklenburg-Voor-Pommeren en Brandenburg.

Stolle is in Duitsland de vierde speler. Het komend jaar wordt de productie van de Plukon-bedrijven en Stolle geïntegreerd en op elkaar afgestemd. De worstproductie van Stolle zal waarschijnlijk naar één van de Friki-vestigingen gaan. Plukon wordt met deze overname één van de top 3-spelers in Europa.

De groei-ambities van Plukon zijn echter niet ten einde. Poortinga kijkt nadrukkelijk naar nieuwe mogelijkheden binnen Europa. Vooral Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Oost-Europa zijn markten die zijn belangstelling hebben.

Het is nog niet zo lang geleden dat de grote Franse pluimveeslachters toonaangevend waren binnen Europa. Die tijd is voorbij. Een bedrijf als Doux bijvoorbeeld is de laatste jaren gekrompen. Recent trok het zich terug uit Duitsland. Een belangrijke oorzaak ziet Poortinga in het feit dat de Franse slachterijen te lang hebben ingezet op de productie van hele kip en gesubsidieerde export naar het Midden-Oosten.

Plukon heeft zelf de laatste jaren een logistiek netwerk ontwikkeld, waarmee het heel Frankrijk kan beleveren, maar Poortinga wil zich niet uitlaten over verdere overnames: ”We zijn eerst druk met de integratie van Stolle.”

Europese sector draait redelijk goed
Peter Poortinga is redelijk optimistisch over de positie van de Europese pluimveevleessector op de wereldmarkt. ”Tussen 1999 en 2004 stond de hele Europese sector eigenlijk stil. De sector had zwaar te leiden onder importen van filetproducten uit Brazilië en Thailand. Vanaf 2005 gaat het veel beter. De EU heeft heffingen ingesteld op de importen. Bovendien is de EU uitgebreid met twaalf landen. Dat heeft de markt voor de eigen productie verruimd. Daar komt ook nog bij dat de Braziliaanse concurrentiepositie niet sterker is geworden. Thailand heeft veel geleden onder de vogelpest. Nu zijn er grote overstromingen, wat de productie ook weer een tik heeft toegebracht.”

’Tweede grote marktpartij goede zaak’
In Nederland manifesteert de Britse onderneming Two Sisters Storteboom zich naast Plukon als een belangrijke marktpartij. De onderneming nam in de zomer slachterij Esbro en uitsnijderij Branderhorst over. Plukon-topman Peter Poortinga: ”Het is goed dat er sterke concurrerende marktpartijen zijn. Dat houdt ons ook weer scherp.” Hij juicht bovendien de trend toe dat uitsnijderijen zich steeds meer koppelen aan de slachterijen, waardoor bedrijven ontstaan die het hele verwerkingsproces beheersen. ”Dat versterkt de positie van de slachterijen. Er is een schakel uit de keten gehaald, en dat verbetert de mogelijkheid om een betere prijs voor je product te krijgen bij de retail.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.