Pluimveehouderij

Achtergrond 1491 x bekeken

Meyn: basis in EU, groei erbuiten

Meyn Food Processing Technology is wereldmarktleider in slachtlijnen voor pluimvee. Het bedrijf uit Oostzaan merkt vrijwel niks van de crisis door een toenemende vraag naar kippenvlees. Een strategisch partnerschap met het Japanse Ishida moet leiden tot verdere groei.

Twee Nederlandse partijen domineren de wereldwijde markt voor pluimveeslachtlijnen: Meyn en de opvolger van Stork, Marel. Het Oostzaanse Meyn is met een jaaromzet van 200 miljoen euro en duizend werknemers in de pluimveehouderij een fractie groter dan de concurrentie uit Boxmeer.

Het bezitten van Meyn machines moet goedkoop zijn en de machines moeten lang meegaan en eenvoudig te bedienen zijn, aldus managing director Roel de Borst. De machines worden wereldwijd verkocht. Meyn heeft grote kantoren in de Amerikaanse staat Georgia, in China, Brazilië en Moskou, maar ziet in de Europese wortels de basis voor groei. “De toenemende eisen die aan boeren in Europa worden gesteld, werken als een katalysator voor de sector”, aldus De Borst.

Om een pluimveeslachterijen een totaalpakket te bieden, ging Meyn in januari 2011 een strategisch partnerschap aan met het Japanse Ishida. De Borst: “De Meyn-machines pakken de slacht op, het panklaar maken, de koeling en het ontbenen. De ‘achterkant’ van het proces, het sorteren en verpakken, kan Ishida oppakken.” Ishida, dat in Nederland kantoor houdt nabij Eindhoven, is het enige bedrijf in zijn soort dat wereldwijd opereert.

Het partnerschap resulteerde in volledig geïntegreerde projecten in onder meer het Russische Tambov en het Poolse Wipasz. Onlangs investeerde de grootste zuivelonderneming in de Golfregio, Almarai, 800 miljoen euro in pluimvee-activiteiten. Als eerste stap laat het Saoedische bedrijf een slachterij bouwen in Hail. De fabriek krijgt een productiecapaciteit van twee keer twaalfduizend stuks pluimvee per dag en zestien weeg- en verpaklijnen. Het illustreert de steeds groter wordende projecten, aldus Paul van der Vegt, directeur productstrategie & innovatie.

“Het aantal afnemers neemt af. In Nederland is een handvol bedrijven actief, zoals Plukon en Two Sisters. Vooral in opkomende economieën zien wij dat stappen worden overgeslagen. Men wil de Full Monty.” De deal in het Midden-Oosten is uitzonderlijk. De meeste business zit in de VS, Brazilië en China.

Nederland en zelfs Europa zijn vervangingsmarkten, aldus De Borst, maar wel belangrijk. “Nergens op deze wereld worden zulke scherpe eisen gesteld door Brussel, de retail en de consument, als in de EU. Als bedrijf is Meyn voortdurend gedwongen te zoeken naar systemen die diervriendelijker zijn, een beter milieuprofiel hebben of nog beter de voedselveiligheid garanderen.

Tegelijkertijd staan marges bij pluimveehouders enigszins onder druk in de EU, waardoor Meyn voortdurend processen moet optimaliseren om niet te duur te worden. De thuisbasis is misschien qua verkopen niet de belangrijkste markt, dat is de VS nu, maar die helpt ons enorm. De wetgeving is hier het verst gevorderd. Als je een product kunt maken voor de Europese markt, dan kun je de hele wereld over met je producten.”

Volgens De Borst merkt Meyn vooralsnog weinig van de economische crisis. “In 2008 moesten wij omgaan met een kredietcrisis. Onze afnemers wilden investeren en zagen een goede vraag naar kip, maar de banken stelden aan hen hogere eisen waardoor deals afketsten. De huidige crisis is toch vooral een monetaire crisis. Het kan een kredietcrisis worden, maar is het nog niet. Op dit moment loopt de orderinname uitstekend. Kip heeft de tijd mee: het vlees is volgens wetenschappers gezonder dan roodvlees en kan duurzamer worden geproduceerd. Een kip heeft veel minder voer nodig dan een varken of koe om tot een kilo vlees te komen. We zien de vraag naar pluimveevlees nog steeds sneller stijgen dan de vraag naar rundvlees en varkensvlees.”

De Vegt ziet de automatisering in de pluimveesector verder toenemen. Zelfs in delen van China, aldus De Vegt, wordt het vinden van arbeid een probleem. “Automatisering is de ‘name of the game’.”

Vraag naar kip neemt toe
De productie van kip en kalkoen is de laatste vijf jaar toegenomen van 69 miljoen ton tot 82 miljoen ton panklaar product. De productie van rund- en kalfsvlees bleef in dezelfde periode gelijk op 57 miljoen ton, terwijl de varkensvleesproductie steeg van 95 tot 103 miljoen ton geslacht gewicht. De stijging van de productie van pluimveevlees is vooral het gevolg van grootschalige investeringen in de landbouw in China, Brazilië en Rusland.
China en Rusland produceren primair voor hun eigen markt, waardoor het handelsvolume de laatste jaren vrijwel gelijk bleef op 9 miljoen ton. In China, India en Vietnam is er nog veel ruimte voor groei. De pluimveevleesconsumptie in China bedraagt per inwoner 9,5 kilo per jaar, in India 2,3 kilo per jaar en in Vietnam 7,5 kilo per jaar. In de EU ligt het gemiddelde op 18 kilo en in de VS zelfs op 44,5 kilo pluimveevlees per jaar.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.