Pluimveehouderij

Achtergrond 398 x bekeken

'Gerichte informatie naar burgers wordt steeds belangrijker'

Welmer van der Veen (25) ziet toekomst in eierproductie met het volièresysteem. Hij heeft plannen om een derde stal bij te bouwen en vindt het belangrijk om mensen te informeren over de sector.

Welmer van der Veen is samen met zijn ouders eigenaar van het leghennenbedrijf in Bergentheim, Overijssel. Opvallend zijn de zestig vleeskoeien die ook op het erf staan. ”Vroeger hadden we naast de kippen ook melkkoeien, maar we hebben het melkquotum verkocht. We wilde ons specialiseren in de leghennen, maar omdat we toch al de koeienstal toch hadden en het grasland benutten voor de uitloophennen, hebben we besloten om Blonde d’Aquitaine-koeien naast de kippen te houden. Dat is minder werk dan de melkkoeien en geeft het bedrijf net wat extra’s”, legt Van der Veen uit.

”Tijdens mijn studie aan de landbouwschool in Hardenberg heb ik een aantal stages gedaan op legbedrijven, en dat beviel heel goed”. Welmer zit voorlopig nog in een vof met zijn ouders, waarbij hij gedeelde verantwoordelijkheid heeft over het bedrijf. Daarnaast werkt hij sinds vier jaar ook bij een pluimveebedrijf iets verderop, om een regelmatig inkomen te krijgen en ervaring op te doen.

De leghennensector heeft volgens Van der Veen zeker toekomst, maar er zijn wel een aantal verbeterpunten. ”Ik vind de meerprijs voor bepaalde eieren te marginaal. Wij werken met volièresystemen met uitloop. De meerprijs die we krijgen compenseert maar net de extra investeringen die we moeten doen. Voornamelijk het verschil in prijs voor scharrel- en kooieieren vind ik te klein”, zegt Van der Veen. Toch wil het bedrijf uitbreiden. De vergunningen zijn al aangevraagd.

”We hebben plaats om een derde volièrestal te bouwen, die ruimte geeft aan 30.000 hennen. We verplaatsen dan ook het eierpakstation, want dat wordt wat krap op de huidige locatie.” Het bedrijf bestaat nu uit twee stallen (16.000 en 23.000 hennen) met een volièresyteem. ”Ik vind het een prachtig huisvestingsysteem. Het geeft betere benutting van het staloppervlak en werkt prettig. De stallen die we nu hebben, dateren uit 2002 en 2006. De volièresystemen worden steeds beter, dus in de nieuwe stal komt een top -of-the-bill-systeem dat waarschijnlijk nog prettiger werkt.”

”Ik ga niet heel anders boeren dan mijn ouders, maar ik merk wel dat de jonge generatie veehouders het allemaal wat makkelijker wil. Het ouderwetse klooien is wel voorbij. Daarnaast is de maatschappij veranderd, daar moet je als boer op inspringen”, vindt Van der Veen. ”Omwonenden moeten meer weten over wat er op het bedrijf gebeurt. Daarom verkopen we eieren aan huis. Er is zomers veel aanloop van fietsers. Veel mensen willen een kijkje nemen in de stal of stellen ons vragen.”

”Ik vind het leuk om mensen te informeren. Vaak hebben ze een duidelijke mening, maar weten vrij weinig over wat we doen. Onze kippen lopen buiten, dus denken veel mensen al snel dat het biologische kippen zijn. Ik denk dat als consumenten meer weten over het verschil tussen kooi-, scharrel-, vrije-uitloop- en biologische eieren dat ze eerder bereidt zijn voor sommige eieren meer te betalen. Die kant moeten we op om de verschillende manieren van kippen houden een bestaansrecht te geven.”

Van der Veen gelooft in gerichte informatie naar de consument. De fietsers die de eieren bij het bedrijf van Welmer kopen, krijgen een Blij met een Ei-folder mee. Ik denk dat het goed is om met internet ook mensen te informeren, ik heb er helaas niet heel veel tijd voor. Ik zou het wel willen oppakken in de toekomst. We hadden eerst ook een website over ons bedrijf. Die moeten we maar weer eens oppoetsen.”

Naast uitbreiden kan omschakelen naar biologisch een optie voor de toekomst zijn. ”Maar dan wordt er een groter beroep gedaan op je ondernemerschap. Als er wat is, zijn er minder middelen die je kan inzetten. Ik zou er wel achterstaan als de mensen bereid zijn er echt meer voor te willen betalen.” Tot die tijd heeft Van der Veen het prima naar zijn zin op het bedrijf. ”We denken er wel aan om ons verder te onderscheiden en de omwonenden meer bij het bedrijf te betrekken. We denken na over een boerderijwinkel. Je kunt niet in de toekomst lijken, maar de vastigheid die een winkel kan bieden, is misschien wel verstandig.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.