Pluimveehouderij

Achtergrond 134 x bekeken

Consumenten kopen meer eieren

Consumenten kochten in de eerste negen maanden van dit jaar 3,1 procent meer eieren dan in dezelfde periode van 2007. Hun uitgaven aan die eieren stegen met 14,1 procent. Eieren zijn dit jaar dus relatief duur ten opzichte van 2007. Dat blijkt uit gegevens van het marktonderzoeksbureau GfK, waarvan het Productschap Pluimvee en Eieren eens per twee jaar de gegevens aankoopt.
De huishoudelijke aankopen van kooi-eieren daalden dit jaar tot en met september met 20,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2007. De uitgavan daaraan daalden met 13,0 procent. Dat is niet verwonderlijk, omdat de consumenten de meeste eieren in supermarkten aankoopt. Het aandeel van de supermarkten steeg in de afgelopen twee jaar met ruim 2 procentpunt naar bijna 88 procent. Supermarkten zijn de afgelopen jaren compleet overgeschakeld op de verkoop van eirren uit een alternatieve huisvesting.
De aankopen van vrije uitloop- ofwel Freiland-eieren stegen het meest (+46,8 procent) in de afgelopen twee jaar. De bestedingen aan dat soort eieren namen toe met 59,2 procent. De verkoop van Eko-eieren steeg ook fors (+28,1 procent in volume en +36,7 procent in geld). De afzet van scharreleieren steeg met 4,0 procent en de uitgaven daaraan met 14,1 procent.

Of registreer je om te kunnen reageren.