Pluimveehouderij

Achtergrond 85 x bekeken

Onzekere keus Duitse eierproducent

De Duitse eierproducten staan medio 2008 voor een onmogelijke keuze, nu op zijn laatst eind 2009 geen leghennen meer in traditionele kooien gehuisvest mogen zijn.

De Duitse eierproducenten moeten daarom nu beslissingen nemen met een zeer grote draagwijdte, maar zonder dat ze werkelijk weten welke van de in de toekomst toegelaten houderijsystemen zich op de markt zullen handhaven, zo verhaalt het Duitse marktbureau ZMP op dinsdag 15 juli 2008.

De grote onbekende: de Duitse detailhandel

De grote onbekende op de Duitse eiermarkt zijn nog niet eens zozeer de consumenten, bij wie zowel scharrel als Freiland en biologisch als Kleingruppenhaltung een kans maken. Nee, de grote onbekende op de Duitse eiermarkt zijn de beslissers in de detailhandel. Voor welke houderijvormen kiezen zij? Voor de grotere Duitse eierproducenten is dat de beslissende vraag. Daar komt bij dat de kansen voor de huisvestingssystemen die de Duitse wetgever toestaat recentelijk zijn verslechterd.

Code 3 (kooihuisvesting) schrikt af

Het probleem: EU-handelsnormen schrijven voor dat eieren uit Kleingruppenhaltung net zoals eieren uit de batterijkooien het cijfer 3 toebedeeld moeten krijgen. Een groot nadeel voor Kleingruppenhaltung, want het cijfer '3'schrikt de centrale inkopers van de detailhandel af. Belangrijke winkelketens die tot nog toe nog hoge aandelen batterijeieren in het assortiment hebben, besloten recentelijk om houderijvorm '3' van het lijstje te gaan schrappen.

Kooi-ei blijft populair op koopmoment

Houderijvorm 3 uit de winkelschappen laten verdwijnen? En dat terwijl er voor zo'n beslissing nu juist helemaal geen aanleiding is op de Duitse eiermarkt. Alle enquête-uitkomsten ten spijt blijkt de verbruiker op het moment van kopen helemaal geen bezwaren tegen batterijeieren, en zal ze dus ook niet tegen de nog niet op de markt gezette eieren uit Kleingruppenhaltung hebben.

Tekenend is dat toen in de tweede helft van vorig jaar de kooi-eieren relatief goedkoop waren vergeleken met scharreleieren, de Duitse consumenten in hoge mate overgingen op scharreleieren in plaats van kooi-eieren. Zodra echter in het nieuwe jaar de prijzen van de scharreleieren stegen, keerden de Duitse consumenten terug naar kooi-eieren.

• Zie ook: Duitser let stipt op eierprijs

Foto

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.