Pluimveehouderij

Achtergrond 91 x bekeken

Duitser let stipt op eierprijs

Bij de aankoop van eieren telt voor de Duitse consument boven alles de prijs, ook bij discounters, zo is eind vorig jaar maar weer gebleken.

Toen bij de Duitse discounters in de tweede helft van 2007 de kooi-eieren net zo duur werden als scharreleieren, kozen de Duitse consumenten veel vaker voor de eieren uit scharrelproductie.

De prijsstijging bij de kooi-eieren was het gevolg van het feit dat de aanbieders van kooi-eieren de gestegen voerkosten snel konden doorberekenen aan de afnemers, terwijl de aanbieders van scharreleieren vast zaten aan langetermijnafspraken: zij moesten met prijsverhogingen wachten tot de jaarwisseling van 2007 op 2008.

Maar toen veranderde het beeld dan ook snel, zo meldt het Duitse marktbureau ZMP: toen namelijk de prijs van de scharreleieren ook ging stijgen en het verschil met de kooi-eieren weer toenam, ging de voorkeur van de Duitse consument ook in verhoogde mate weer uit naar de goedkopere kooi-eieren...

Albert Papenburg

Of registreer je om te kunnen reageren.