Pluimveehouderij

Achtergrond 130 x bekeken

Volwaard scoort

Volwaard haalt hoog marktaandeel.

Het marktaandeel van de Volwaard-kip in de winkels waar Volwaard te koop is, komt in 2007, het eerste jaar na de introductie, waarschijnlijk twee keer zo hoog uit als verwacht.

Dat zegt Ad Kemps, initiatiefnemer van het Volwaard-project. Volgens Kemps gingen de initiatiefnemers bij de introductie van het project in januari 2007 uit van een aandeel van 5 procent in de pluimveevleesomzet van de winkels waar de kip te koop is. Dat wordt waarschijnlijk 10 procent.

De MCD-supermarkt in Aalst (Gld) is zelfs geheel over op Volwaard. Het is de eerste supermarkt die het reguliere kipassortiment geheel heeft omgeruild voor Volwaard.

Volwaard streeft ernaar het aantal kuikenplaatsen te verdubbelen naar 200.000 plaatsen. Daar gaat echter vrij veel tijd overheen. Stallen moeten worden aangepast en er zijn vergunningen nodig. „Het is belangrijk dat vraag en aanbod precies goed op elkaar worden afgestemd. Dat is ook het moeilijkste te managen”, zegt Ad Kemps. Bij overproductie kunnen de pluimveehouders de kosten niet vergoed krijgen en bij onderproductie is er de kans dat afnemers afhaken.

• op agd.nl: Volwaard overtreft verwachtingen
• op agd.nl: Productie Volwaard wordt verdubbeld

Albert Papenburg

Of registreer je om te kunnen reageren.