Mechanisatie

Nieuws 16593 x bekeken 18 reacties

Opmerkelijk: elektrische trekker met verlengkabel komt eraan

John Deere toonde onlangs een autonome, elektrische trekker van 400 pk, waarbij de elektriciteit afkomstig is van het elektriciteitsnet, niet van een accupakket. Dat kan dankzij een slimme constructie van een op- en afrollende verlengkabel.

De trekker werd enkele maanden terug aan een select gezelschap getoond in Amerika. Europese John Deere-medewerkers willen en kunnen niks bevestigen, maar stellen wél dat het géén 1 april grap is. De officiële bekendmaking van dit prototype is gepland voor begin 2019.

Dit is John Deeres studieproject: elektrische trekker voor zwaar werk in het veld. De haspel voorop rolt de verlangkabel op en af, vergelijkbaar met de mesthaspelsystemen zoals we die al kennen in de landbouw. Het armpje voorop legt de kabel op gepaste werktuig-werkbreedte afstand neer. - Foto's: John Deere
Dit is John Deeres studieproject: elektrische trekker voor zwaar werk in het veld. De haspel voorop rolt de verlangkabel op en af, vergelijkbaar met de mesthaspelsystemen zoals we die al kennen in de landbouw. Het armpje voorop legt de kabel op gepaste werktuig-werkbreedte afstand neer. - Foto's: John Deere

De details van deze kabeltrekker zijn nog niet publiekelijk vrijgegeven, maar het systeem zou in staat zijn om 300 kW vermogen te leveren: een 150 kW (200 pk) elektromotor is aanwezig voor de wielen en een extra 200 kW (272 pk) elektromotor voor het aandrijven van werktuigen.

Volgens de eerste website die melding van deze trekker maakt, is het John Deeres doel om nog sterker in te zetten op volledig elektrische trekkers. Mits duurzaam de elektriciteit duurzaam is opgewekt, zou dit de snelste weg zijn naar een CO2-neutrale landbouw.

Dat de trekker volledig autonoom is, is niet bijzonder. Er is al jaren bekend dat John Deere achter de schermen werkt aan een robottrekker. Dat de trekker een cabine ontbeert, is wel bijzonder. Het zijn de eerste echte tekenen dat de chauffeur in de nabije toekomst langzaam verdwijnt.

Gestart in 2014

John Deere startte dit ‘kabelproject’ in 2014. In 2017 werd er flink gebouwd, waarna begin 2018 het projectteam de bevindingen presenteerde aan een consortium van universiteiten, overheidsfunctionarissen en participerende bedrijven om te zien of het project verdere financiering voor ontwikkeling moet krijgen.

Deze elektrische trekker is helemaal autonoom, een robottrekker dus. De cabine is definitief weg en dat spaart al veel gewicht en toebehoren uit.
Deze elektrische trekker is helemaal autonoom, een robottrekker dus. De cabine is definitief weg en dat spaart al veel gewicht en toebehoren uit.

“Met de afronding van het project hebben we nu een volledig elektrische, volledig autonome tractor die zonder enige cabine kan draaien”, stelt Philipp Lehmann, ontwikkelaar binnen John Deeres Enterprise Electric Drive Services Group. Deze afdeling houdt zich enkel en alleen bezig met het elektrisch aandrijven van (delen van) machines en wielen.

Lehmann stelt verder: “Het idee is om het vermogen ten opzichte van het eigen gewicht gunstiger te maken en om de machinekosten te verlagen. Om dat te doen, hebben we alle overbodige trekkeronderdelen verwijderd, zoals de cabine, de dieselmotor en alle hulpstukken die bij de motor horen (brandstoftank/filters).

De autonome, elektrische John Deere heeft nog geen naam en wordt naar verwachting begin 2019 in Europa voorgesteld.
De autonome, elektrische John Deere heeft nog geen naam en wordt naar verwachting begin 2019 in Europa voorgesteld.

John Deere zou met de komst van deze trekker al meer vervolgplannen klaar hebben. Zo zou dit concept zich prima lenen om in zogenoemde ‘zwermen’ te werken, waarbij meerdere trekkers op één perceel het werk verrichten.

Deze elektrische, autonome trekker is het zoveelste alternatieve concept op rij.

De voorloper is John Deeres ‘Sesam’ (trekkers met groot accupakket) uit 2015 en de zogenoemde Multifuel-trekker uit 2013. De Sesam rijdt ook voor 100% op elektriciteit, maar de accucapaciteit (108 Kwh) is en blijft beperkt. Met een beetje geluk kan je 4 uur rijden, waarna de trekker 3 uur aan de lader moet. In tegenstelling tot deze nieuwe volledige elektrische versie: deze kan onbeperkt blijven rijden.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Hopelijk is boerderij toch niet in een grap belandt. Hier in Frankrijk met de bovengrondse electriciteitskabels zie je om de paar honderd meter een trafo. 220/380 kun je niet onbeperkt ver vervoeren dus het vervoer van stroom gaat met 20 kvolt ,en de trafo zet die om naar 220v. Heeft die trekker dus een eigen trafo en staat er 20.000 volt op de kabel op de grond?

  • maxisprint

    Lijkt me wel handig, als je graan naar de cooperatie 10 km verderop brengt.
    of bij het transport van suikerbieten rooien
    Ook bij het aardappelen rooien 5 km verderop naar de stortbak
    Maar vooral voor de gewasbescherming van de buitenpercelen die 25 km verderop liggen ...

  • zltocolijn

    Al tachtig jaar geleden waren de Russen hier ook al mee bezig. Zie de propaganda : https://www.youtube.com/watch?v=T7LJwkBoeAQ&feature=youtube_gdata

  • kleine boer

    Vind het nog niet zo gek bedacht bij grote percelen 1 malig kabel leggen zoals aanvoer van water in ondergrondse leiding hier en daar stekker natuurlijk niet voor over de weg maar het is niet overal als in nederland zo klein....

  • Massi

    De trekker gaat 1 miljoen kosten ,100.000 voor de trekker en 900.000 voor het verlengsnoer.

  • wiljo

    Op de landbouw praktijkschool in Emmeloord hadden ze 30 jaar geleden ook al elektrische trekkers aan een verlengsnoer in een loods.
    Het was altijd een stunt om de kabels van de verschillende trekkers in de knoop te krijgen
    Ik begrijp niet wat er nieuw is aan dit concept, Maar loofklappen of aardappelrooien zie ik in de praktijk nog lang niet gebeuren.

  • hooghoes

    Een trekker op waterstof lijkt me wel zo handig .👍

  • gerben5

    Of een draadloze stroomkabel

  • haverboer1

    Gewoon op waterstof laten rijden. Veel makkelijker, technologie bestaat ook al jaren.
    Waterstof zelf maken dmv elektrolyse van de stroom die je van je zonnepanelen hebt.
    Wordt gewoon tegen gewerkt door de grote olie multinationals.
    Evenals de regering. Aan water kunnen ze niets verdienen.
    Net zoals het patent van Bosch betreft een bougie die 50% brandstof bespaard.
    Dat patent heeft Shell gekocht en diep in een la gestopt.
    Zuinigere motoren willen ze helemaal niet.

  • bakker.a.s1

    In de sowjet unie had voor de oorlog ook vergelijkbare trekkers met kabelhaspel

  • mtseshuis

    Kansloos project, de methaan trekker van NH is stuk dichter bij de toekomst... Leg maar eens een verlengkabel van 32 ampere uit, hoe dik moet deze wel niet worden bij percelen van 500 meter lang..

  • Bennie Stevelink

    Gezien het hoge vermogen van de beide motoren wordt vrijwel zeker gebruik gemaakt van hoogspanningsmotoren, vergelijkbaar met een trein. Dan kan met veel lagere ampère en dus dunnere kabel gewerkt worden.

  • farmerbn

    Dus hoogspanningskabel op de grond? Welke overheid en verzekeringsmaatschappij vindt dat goed?

  • Fendtrijder

    Waar is de veiligheid tegenwoordig dat word allemaal vergeten. Water en stroom gaat niet samen.

  • koestal

    gewoon een experiment,maakt wel indruk

  • el

    Het is nog niet klaar voor de praktijk!

  • ed12345

    Electrische voertuigen is al zo vaak geprobeerd o.a. Ford heeft ooit in het (verre) verleden in de electrische auto geloofd Het is tot nu toe nooit een totaal succes geworden Maar wie weet de aanhouder overwint misschien

  • Jan-Zonderland

    Het is niet zo moeilijk als het lijkt: gewoon gaas boven het hele land spannen en dan een stroomafnemer op de trekker. Net zoals de botsauto's op de kermis. Groot voordeel is dan ook nog dat je de weidevogels belet om weg te vliegen.

Laad alle reacties (14)

Of registreer je om te kunnen reageren.