Opraapwagen met bodemvolgende as beperkt bodemdruk MechanisatieNieuws

Opraapwagen met bodemvolgende as beperkt bodemdruk

L.M.B. Beuving in Ruinen leverde het eerste exemplaar van een bodemvolgende as onder een Strautmann enkelasser Vitesse 185 aan Staatsbosbeheer.

Beuving heeft al eerder vier wielen op een rij onder opraapwagens gebouwd, maar dan op een starre as.

Bodemvolgende constructie

Voor maximale draagkracht wil je zo groot mogelijke banden zonder dat de wagen teveel omhoog komt. Op de buitenkant passen grotere wielen dan onder de wagen en daar heeft Beuving een bodemvolgende constructie voor gemaakt.

Op de buitenkant passen grotere wielen dan onder de wagen en daar heeft Beuving een bodemvolgende constructie voor gemaakt. - Foto: Michel Velderman

Op de buitenkant passen grotere wielen dan onder de wagen en daar heeft Beuving een bodemvolgende constructie voor gemaakt. – Foto: Michel Velderman

De banden, 500/65-15.5 buiten en 400-15.5 onder de wagen, pendelen op een draaipunt dat uit het midden ligt om de gewichtsverdeling aan te passen aan de draagkracht van de banden. Op een holle weg draagt de wagen op de buitenste wielen, op een bolle weg, tot maximaal 15 centimeter hoogteverschil, is het gewicht gelijk verdeeld over alle vier de wielen.

Beheer
WP Admin