Mechanisatie

Nieuws 1411 x bekeken 2 reacties

Grote Europese ambities van Chinese Arbos

De Chinees-Italiaanse machinefabrikant Arbos, eigendom van het Chinese concern Lovol, heeft grote ambities in Europa. Dat meldt Andreas Bedosti, senior vice president van Arbos, op de Agitechnica.

De omzet in 2016 bedroeg € 65 miljoen, in 2017 denkt Arbos op € 81 miljoen uit te komen. Bedosti verwacht voor 2018 een omzet van € 109 miljoen. In 2020 moet de omzet de € 200 miljoen-grens doorbreken.

“In 2020 is de ambitie bij trekkers een Europees marktaandeel van 3% te hebben, gelijk aan Valtra, Zetor, Belarus en McCormick. In 2022 5%, gelijk aan Kubota en Landini, en in 2027 moet Arbos qua marktaandeel evenaren met John Deere, new Holland en Fendt. Hetzelfde geldt voor werktuigen. Over drie jaar moet Arbos op gelijke voet staan met kleine fabrikanten als Alpego, Mascar en Nordi, over vijf jaar qua marktaandeel met Lemken, Sulky en Masschio en over tien jaar met Kuhn, Amazone en Kverneland. Arbos wil dit bereiken door in korte tijd een full liner te worden in maaigewassen.

De Blaster is een prototype getrokken spuit dat volgend jaar in productie gaat. - Foto: Mark Pasveer
De Blaster is een prototype getrokken spuit dat volgend jaar in productie gaat. - Foto: Mark Pasveer

Portfolio van Lovol

Het Chinese concern Lovol kocht in 2011 de Italiaanse merknaam Arbos, met als doel in Europa een grote rol van betekenis te spelen. In 2015 kocht Lovol de compacttrekkerfabrikant Goldoni en machinefabrikant Mater Macc. In 2015 lanceerde het een landbouwtrekkerserie, in 2016 kwamen de trekkers van Goldoni en de zaaimachines van Mater Macc in het groenwit.

Inmiddels is het portfolio uitgebreid met kunstmeststrooiers en gedragen spuiten. Op de Agritechnica 2017 presenteert Arbos een prototype getrokken spuit en een cultivator, de eerste machine bij Arbos op grondbewerkingsgebied. Ook meldt Bedosti binnen afzienbare tijd een combine te lanceren.

Bekijk ook de foto's van de Agritechnica, van zondag 12 november.

Laatste reacties

  • Versteeg1

    ....

  • koestal

    Zijn maar een paar kleine fabriekjes, maakt nog niet echt indruk, die Arbos trekker komt uit China en er ligt een Kohler dieselmotor in, ook niet echt indrukwekkend. Aangezien veel Europese fabrieken al niet in staat zijn om een fatsoenlijke dieselmotor te ontwikkelen, zelfs Fiat/Iveco/Ford/Case/Steyr/NH waren Cummins nodig om een motor te ontwikkelen, de FPT NEF, die nu zelfs in de Claas trekkers en ook Mccormick ligt. Waarom dan nog een onbekend merk motoren laten bouwen.
    Zullen altijd wel mensen zijn die Chinese producten kopen, maar meestal is dat maar een keer. Heb meer vertrouwen in Kubota, die moet zich met de grotere tractoren-range nog bewijzen, wel een gezonde concurrentie, maar als de prijs niet genoeg met gangbare Europese merken verschilt of een beperkt dealernetwerk zullen ze het ook nog moeilijk krijgen.

Of registreer je om te kunnen reageren.