Mechanisatie

Nieuws 1824 x bekeken 3 reacties

Tiger 6 met sterkere, schonere motor

De Tiger 6 is 20 november te zien in het Duitse Sittelsdorf: Ropa presenteert dan de naar eigen zeggen krachtigste bietenrooier ter wereld. Het hart van de gele bietenlichter is een 16.1 liter Volvo tot 565 kW (768 pk). Verder kreeg de Tiger 6 een nieuw design, met hydrauliek die heel voorzichtig omgaat met de bodem.
Het publiek kan de nieuwste Ropa op 20 november bekijken in Sittelsdorf, boven München. Of eind oktober op Beet Europe in Moyvillers, boven Parijs.<em> Foto's: Ropa</em>
Het publiek kan de nieuwste Ropa op 20 november bekijken in Sittelsdorf, boven München. Of eind oktober op Beet Europe in Moyvillers, boven Parijs. Foto's: Ropa

De Tiger 6 is leverbaar met twee motoren. De ‘kleinste’ is een Volvo-zescilinder (TAD1672VE) die de emissienormen van Fase IV haalt met SCR en AdBlue. Maximaal koppel is 3.200 Nm bij 1.260 tpm. Vanaf 1.000 toeren is 3.150 Nm koppel beschikbaar; oogsten doe je bij een economische 1.100 toeren / 3.150 Nm (De Tiger 5 beschikte over 2.840 Nm).

Wie daar nog niet genoeg aan heeft, koopt de 565 kW (768 pk) Volvo TAD1643VE-B, ook een 16,1 liter zescilinder, maar met 3260 Nm maximaal. Hij is 142 pk sterker dan voorganger Tiger 5. Deze krachtbron werkt zónder AdBlue, SCR of EGR.

Snel lossen

Het rijdend lossen van de bunker gaat sneller dan bij voorgaand model. De afvoerband vanuit de bunker is langer en kan door de grote wielen hoger worden getild dan voorheen. In minder dan 50 seconden is een volle bunker van 43 kuub overgeheveld naar de naastrijdende wagen. De comfort-cabine is uitgerust met een glazen touchscreen, WLAN-interface en diverse automatieken om de rooier comfortabel te laten rijden en rooien.

Ropa is vooral trots op het hydraulische system dat de drie-asser stabiel houdt op heuvelachtig terrein. Het reduceert zwalkende bewegingen tot een derde. Op de (meestal) vlakke Nederlandse akkers weegt dit natuurlijk minder zwaar dan in het buitenland.

Aan boord verder de traploze CVR-transmissie tot 40 km/u bij 1.195 tpm. Omschakelen tussen veld en weg gaat per knopdruk. Die knopdruk zet als een heuse ‘transformer’ een gedaanteverwisseling in gang van uitgeklapte bedrijfsstand naar compacte transportstand, en omgekeerd.

De R-Cab kreeg een upgrade: veel (veer)comfort en opbergruimte. De bediening is meer intuïtief.
De R-Cab kreeg een upgrade: veel (veer)comfort en opbergruimte. De bediening is meer intuïtief.

R-Soil Protect

Ropa R-Soil Protect combineert de mogelijkheden die het hydraulisch gestabiliseerde chassis biedt met Michelin CerexBib-bandentechnologie. Hiermee won Ropa een zilveren medaille op de Agritechnica. De bandendruk is slechts 1,4 bar. Als optie leverbaar op de Ropa 6. Bodemverdichting is zo beperkt tot een minimum.

Wie niet kan wachten tot de Duitse presentatie, kan 4 tot 7 oktober al terecht op de Agrosalon in Moskou, waar de machine is bekroond met een gouden medaille voor innovatie en design. Daarna is hij aan het werk tijdens Beet Europe, 26-27 oktober in Moyvillers, Frankrijk. De Ropa Tiger 6 is in 2017 te koop met verschillende rooibekken en werkbreedtes.

In het hart van de Tiger 6 huist een zescilinder 16.1 liter Volvo tot 565 kW (768 pk).
In het hart van de Tiger 6 huist een zescilinder 16.1 liter Volvo tot 565 kW (768 pk).

Laatste reacties

  • Jan-Zonderland

    Het gewicht ook weer met een paar ton toegenomen zeker ? Helemaal op de verkeerde weg

  • pinkeltje

    Op naar de 1.000 pk!

  • mtseshuis

    Kansloos...

Of registreer je om te kunnen reageren.