Mechanisatie

Nieuws 4594 x bekeken 1 reactie

Gulden middenweg van Krone-opraapwagen

Het gat tussen de Krone MX-opraapwagen (middenklasse) en de ZX II (tot 400 pk, loonwerkersklasse) is groot. Krone vervangt de huidige ZX die hier tussen zit volgend jaar door een nieuwe RX. Deze heeft trekjes van de grote ZX II, maar is lichter uitgevoerd tot ongeveer 270 pk.
De Krone RX400 GD aan het werk nabij Kassel (D.)<em> Foto's: Bob Karsten</em>
De Krone RX400 GD aan het werk nabij Kassel (D.) Foto's: Bob Karsten

Op het eerste gezicht lijkt de RX-serie op de ZX II die Krone vorig jaar voorstelde. Maar hij heeft geen powerband en hydraulisch aangedreven pick-up. Wél de beweegbare voorwand en de stalen bodem. We bekijken hem nabij het Duitse Kassel: een omgeving met zeer steile en kleine perceeltjes. Sinds halverwege de eerste snee werkt Thomas Thiel met een RX van 40 kuub met doseerwalsen. Hij zegt dat dit voor hem een mooie middenweg is tussen capaciteit en wendbaarheid.

De bediening gaat via de Krone Delta-terminal (foto), maar via Isobus kan ook.
De bediening gaat via de Krone Delta-terminal (foto), maar via Isobus kan ook.

Sensoren

De RX is leverbaar met een beweegbare voorwand en automatische functies. De voorwand staat tijdens het laden neutraal, oftewel iets achterover. Is de wagen achter vol, dan zwenkt de wand automatisch naar voren, en dat geeft zo’n 4,5 kuub extra waterinhoud. Met de VariLoad-laadautomaat heeft de wagen feitelijk twee extra sensoren. Een volumesensor boven op de klep van de voorwand meet de hoogte, een andere sensor onderaan meet de perskracht. De mate van persen stel je in via een percentage op de terminal.

De RX is leverbaar met een beweegbare voorwand en automatische functies. De voorwand staat tijdens het laden neutraal, oftewel iets achterover. Is de wagen achter vol, dan zwenkt de wand automatisch naar voren, en dat geeft zo'n 4,5 kuub extra waterinhoud.

De wagen stuurt zelf de bodemketting met variabele snelheid aan en probeert daarbij steeds diezelfde persing te realiseren. De chauffeur kiest of hij met één van de sensoren werkt, met beide, of zelf handmatig de bodemketting aanstuurt.

Dit diagnosesysteem komt van STW. Hiermee kunnen Krone en de dealer de wagen op afstand uitlezen.
Dit diagnosesysteem komt van STW. Hiermee kunnen Krone en de dealer de wagen op afstand uitlezen.

Uitzwenkbare messenbalk

De RX heeft 46 messen aan boord (theoretische snijlengte 37 mm). De meenemers zijn voorzien van een asymmetrische punt voor een beter snijdend effect. De gehele messenbalk kan naar de zijkant van de wagen zwenken. Hier kun je de messen comfortabel wisselen.

Lees voor alle details het hele verhaal digitaal. Het staat op pagina’s 36-39 in nummer 336.


  • De messenbalk zakt hydraulisch. Je kunt hem vervolgens handmatig naast de wage zwenken, voor gemakkelijke toegang.

    De messenbalk zakt hydraulisch. Je kunt hem vervolgens handmatig naast de wage zwenken, voor gemakkelijke toegang.

  • De meenemers hebben nu een asymmetrische punt, wat volgens Krone de snijdende werking vergroot.

    De meenemers hebben nu een asymmetrische punt, wat volgens Krone de snijdende werking vergroot.

Eén reactie

  • Wv01

    Allemaal te duur speelgoed met deze opbrengstprijzen.

    Staat in geen verhouding meer!! Totaal niet

Of registreer je om te kunnen reageren.