Mechanisatie

Nieuws 7217 x bekeken 2 reactieslaatste update:22 sep 2016

'Geen trekker die niks op de weg én het land kan'

John Deere ziet grenzen aan zware wieltrekkers en hoeft geen fulliner te zijn in hooibouw.

"We willen geen trekkers die niet op de weg mogen en niks kunnen in het land. Aan nieuwe producten moet we wat kunnen toevoegen, anders heeft het geen zin", aldus machinefabrikant John Deere.

John Deere kwam onlangs met een nieuw vlaggenschip; de John Deere 8400R met liefst 400 pk. John Deere is niet de enige met zo’n zware wieltrekker. Fendt kwam eerder met de 1000 serie van 500 pk en ook de diverse andere merken hebben een trekker in dit segment. De 8400 zou 6% meer trekvermogen hebben, vergeleken met voormalig sterkste model 8370R. 91% van het nominale vermogen wordt volgens Deere omgezet in trekkracht. John Deere monteerde daarvoor nieuwe wielnaven en er zijn 970 kilo zware wielgewichten te monteren.

Grenzen aan opvoeren van wieltrekker?

De vraag werpt zich op waar de grens ligt in het opvoeren van de wieltrekker. Vermogen is vrij eenvoudig toe te voegen aan het bestaande concept. Maar wat is het nut van zoveel vermogen als het niet op de grond kan worden overgebracht? John Deere: "De grens is bijna bereikt. We moeten vooral geen trekkers bouwen die op de weg niks mogen en op het land niks kunnen. Dat wil zeggen dat op het veld het vermogen wel overgebracht moet kunnen worden. Op de weg zijn we in Duitsland beperkt tot een maximaal gewicht van 18 ton. Daar moeten we onder blijven. Je kunt dan wel meer pk’s uit het blok halen, maar dat moet dan in het land wel over zijn te brengen. Grotere banden kunnen helpen maar moeten wel weer op de weg passen. Rupsen zoals onder onze 9RX serie doen het dan beter. Sowieso geldt de vuistregel dat je rond de 50 kilo per pk moet blijven. Anders wordt je weer inefficiënt."

'Als wij miljoenen investeren in de productontwikkeling dan moet er wel iets voor terugkomen'.

Fullinerschap is geen hoofddoel

Tijdens de introductie van de 8400 werden ook diverse machines geïntroduceerd, waaronder een perswikkelcombinatie. Veel grote bedrijven worden compleet fullliner op hooibouw-gebied, zoals Claas, Agco en wellicht ook CNH. Bij John Deere blijft het bij maaiers uit de Kuhn-fabriek en persen. De schudders en harken worden gemeden. Marketingmanager van John Deere International Ian Grey: "We willen alleen iets op de markt brengen als we iets kunnen toevoegen aan het product. Dat is bij schudders en harken niet zo. Laat staan een opraapwagen. De markt is ook overvol. Als wij miljoenen investeren in de productontwikkeling dan moet er wel iets voor terugkomen. Aan de Kuhn-maaiers voegt John Deere ook niets toe, behalve de kleurstelling van rood naar groen-geel, maar deze passen heel goed in het gamma dat we hebben met de zelfrijdende zwadmaaiers uit onze fabriek in Ottumwa. Bij de persen uit de Kuhn-fabriek ontwikkelen we wel veel zelf. Daarbij hebben al onze dealers al een merk hooibouwwerktuig in hun gamma. Dat is prima zo. We hebben nu nog geen ambitie om dat te veranderen voor schudders en harken."

Foto

  • Foto: John Deere

    Foto: John Deere

Laatste reacties

Of registreer je om te kunnen reageren.