Mechanisatie

Nieuws 3884 x bekeken 2 reacties

Trouwe Trekker: Inter 644 loopt élke dag

In de rubriek Trouwe Trekker dit keer de Inter 944 van melkveehouder Chris Kemink in Eibergen. Hij gebruikt zijn International, die een kleine 14.000 uren op de teller heeft, nog letterlijk élke dag van het jaar.
Chris Kemink bij zijn trouwe Inter 644. <em>Foto's: Matthijs Verhagen</em>
Chris Kemink bij zijn trouwe Inter 644. Foto's: Matthijs Verhagen

Van alle Inters op het bedrijf loopt het kleine oudje de meeste uren. Kemink geniet ervan om het maximale uit het trekkertje te halen, maar is er tegelijkertijd superzuinig op. In 1977 kocht zijn vader een nieuwe International 633. Toen de dealer die afleverde, had hij echter zijn bedenkingen: de driecilinder zou toch nét aan de lichte kant zijn. Na er een nachtje over geslapen te hebben, is de order de volgende dag omgezet in een veel zwaarder gebouwde 644. Wel 3.000 gulden duurder, maar dan kun je ook echt vooruit.

En gelijk kreeg hij: zoon Chris werkt nog dagelijks met zo'n 644. Niet dezelfde als in de beginjaren overigens. “Daar zat een lawaaierige Comfort 2000-cabine met te lichte deurscharnieren op. Dat was niks. In 1987, toen de XL-cabines kwamen, ruilde mijn vader die weer in voor een 745 XL.”

De originele hefstangen knapten af en zijn vervangen door zwaardere van een 45-serie. De 644 is compleet opgebouwd zodat hij met alle machines overweg kan.
De originele hefstangen knapten af en zijn vervangen door zwaardere van een 45-serie. De 644 is compleet opgebouwd zodat hij met alle machines overweg kan.

Op de achterwielen

In 1993 kwam er weer een (gebruikte) 644 op het bedrijf die flink aan de bak moest met een zware Strautmann-uitkuilbak, inmiddels vervangen door een 2,3 kuubs Trioliet. Het voeren kost zo'n 1,5 uur per dag, en de 644 rijdt ondanks de extra frontgewichten regelmatig op zijn achterwielen over het erf. Kemink: “Bijna ongelooflijk maar het blijft gewoon heel. Dat hoef je met moderne trekkers van 60 pk niet te proberen.”

Lees alles over de ervaringen van de Achterhoeker op pagina 90 van de digitale TREKKER 334-335.


  • Met een vleugelmoer op de brandstofpomp geeft Kemink supersnel een paar pk meer, of juist een paar minder. Dat scheelt weer in de diesel.

    Met een vleugelmoer op de brandstofpomp geeft Kemink supersnel een paar pk meer, of juist een paar minder. Dat scheelt weer in de diesel.

  • Het zonnedak is mooi, maar versterkt het geluid. Een zak watten onder het dashboard biedt uitkomst... Kemink draait er propjes van en steekt die in zijn oren.

    Het zonnedak is mooi, maar versterkt het geluid. Een zak watten onder het dashboard biedt uitkomst... Kemink draait er propjes van en steekt die in zijn oren.

Foto

  • 23.900 uur? Nee hoor, Kemink zet voor de gein hoog in om Ford- en Fendt-rijders uit de buurt te plagen. Humor - dat levert mooie discussies op.

    23.900 uur? Nee hoor, Kemink zet voor de gein hoog in om Ford- en Fendt-rijders uit de buurt te plagen. Humor - dat levert mooie discussies op.

Laatste reacties

  • ........

    ik maar denken dat je de schroef rechtsboven moest hebben...

  • vink

    Ze beinvloeden beide slechts het toerental.

Of registreer je om te kunnen reageren.