Mechanisatie

Nieuws 2275 x bekeken

Lichte Vredo VT4556 met NIRS

Vredo vernieuwt de lichte zelfrijder uit het assortiment. VT4556 gaat 'ie heten, en hij volgt de VT4546 op. De Trac is op veel punten vernieuwd, zoals motor, transmissie, software en bouw. Vredo stapt met dit nieuwe model in de NIRS-technologie.
De lichte Vredo VT4556 volgt de VT4546 op. De Trac is op veel punten vernieuwd, zoals motor, transmissie, software en bouw. <br /><em>Foto's: Vredo</em>
De lichte Vredo VT4556 volgt de VT4546 op. De Trac is op veel punten vernieuwd, zoals motor, transmissie, software en bouw.
Foto's: Vredo

De Trac analyseert de mest al rijdend, en doseert dan aan de hand van de resultaten de juiste hoeveelheid nutriënten. Deze technologie is afkomstig van John Deere. Claas leverde de Vista-cabine voor de Trac. Deze is voorzien van een kleuren-touchscreenterminal waarop alle functies van het basisvoertuig en de mesttankopbouw te vinden zijn.

De Trac is vanaf nu leverbaar met een Tebbe-breedstrooier of met een wisselopbouw. Vredo zegt een gewichtsverdeling van 50-50 te hebben bereikt (zowel vol als leeg) door de cabine en brandstoftanks naar voren te plaatsen.
De Trac is vanaf nu leverbaar met een Tebbe-breedstrooier of met een wisselopbouw. Vredo zegt een gewichtsverdeling van 50-50 te hebben bereikt (zowel vol als leeg) door de cabine en brandstoftanks naar voren te plaatsen.

De VT is uitgerust met een nieuwe motor, namelijk een Scania 13 liter zescilinder dieselmotor. Deze voldoet aan de Fase IV-emissienorm en levert 450 pk. De motor levert 14 procent meer koppel bij een 18 procent lager toerental vergeleken met het voorgaande model, laat de fabrikant weten. Deze pk’s komen tevoorschijn via een nieuwe transmissie van Danfoss. In tegenstelling tot het vorige model is deze hydrostaat volledig elektronisch geregeld, met cruisecontrol, grenslastregeling en automotive rijden op het rijpedaal.

Ook breedstrooier of wisselopbouw

Vredo verbeterde de gewichtsverdeling door de cabine en de brandstoftanks meer naar voren te plaatsen. Volgens de fabrikant levert dit zowel vol als leeg een fifty-fifty gewichtsverdeling op. De VT is geschikt gemaakt voor de nieuwe Michelin 1000/55 R32 IF Ultraflex-banden. Naast een mesttankopbouw levert Vredo nu ook een Tebbe-breedstrooier en optioneel een wisselopbouw.

De prijs zal ongeveer gelijk blijven ten opzicht van het huidige model. Een basisuitvoering zit tussen €400.000 en €430.000. Vredo stelt de nieuwe Trac officieel voor op de komende Agro Techniek Holland in Biddinghuizen. De bouw start zeer binnenkort; de eerste modellen zijn in september of oktober al leverbaar.

Ook Vredo stapt nu in de NIRS-technologie. Hiermee analyseert de Trac de mest tijdens het laden en uitrijden, en hij bemest op basis van die gegevens. Deze techniek is afkomstig van John Deere.
Ook Vredo stapt nu in de NIRS-technologie. Hiermee analyseert de Trac de mest tijdens het laden en uitrijden, en hij bemest op basis van die gegevens. Deze techniek is afkomstig van John Deere.

Of registreer je om te kunnen reageren.