Mechanisatie

Nieuws 13495 x bekeken

Fendt wordt zelfrijdende sleepslangcombi

Loonwerker Van Diepen werkt sinds dit voorjaar met een bijzondere sleepslangcombinatie. Hij bouwde zijn Fendt-trekker om tot heuse zelfrijdende sleepslangcombinatie.
<em>Foto's: Bob Karsten</em>
Foto's: Bob Karsten

Het Noord-Hollandse loonbedrijf Van Diepen uit Spanbroek wil sleepslangen met weinig gewicht en dit weinige gewicht zo goed mogelijk verdelen. Op de markt was niets te koop dat al hun wensen invult. Bestaande zelfrijders zijn te zwaar, en trekkers hebben een slechte gewichtsverdeling. Dan maar een Fendt 716 ombouwen tot een sleepslangcombinatie die wél voldoet.

Bezoekjes aan andere pioniers deden het verlanglijstje groeien. Het gewicht moest naar voren, het zicht behouden blijven, een buffertank was nodig voor meer capaciteit en de zwenkarm moest meer naar voren. En het moeilijkste bij dit alles, blikt de knutselaar terug: binnen de wettelijke afmetingen bouwen.

Grootste uitdaging bij het bouwen, volgens Van Diepen: binnen de wettelijke afmetingen blijven.
Grootste uitdaging bij het bouwen, volgens Van Diepen: binnen de wettelijke afmetingen blijven.

Volgend seizoen in bedrijf

Het is even wennen achter het stuur. De cabine staat nu iets voor en boven de vooras. Er zit geen motorkap in het zicht, enkel de haspel. De Fendt kreeg drie extra schermen naast de bestaande terminal. Eentje is van de SBG-stuurautomaat met sectieafsluiting. Daarboven een scherm voor camerabeelden. Vanuit de cabine zie je namelijk de achterste elementen en een deel van die aan de zijkanten niet; alleen de uiterste elementen zijn zichtbaar. Vier camera’s geven een totaalbeeld. Aan de B-stijl prijkt een bedieningsscherm dat Kramp specifiek voor deze machine ontwikkelde. Het toont een schematische zelfrijder en hier stelt de chauffeur van alles in - de druk op de elementen, het toerental van de hydropompen en de gewenste dosering.

Kramp ontwikkelde het bedieningsscherm voor de machine. Hier stel je bijvoorbeeld de dosering in, en de druk op de elementen. Links hangt het scherm van SBG, daarboven de camera’s.
Kramp ontwikkelde het bedieningsscherm voor de machine. Hier stel je bijvoorbeeld de dosering in, en de druk op de elementen. Links hangt het scherm van SBG, daarboven de camera’s.

Van Diepen schat dat de sleepslanger ongeveer 13 ton weegt, waarvan 60% op de achteras rust. De verbouwde Fendt zal vanaf volgend seizoen 900 uur per jaar werken. De combinatie kostte - ook geschat - zo’n €180.000. Dat is exclusief de trekker, die al in bezit was.

De slangenhaspel heft. Zo loopt het water makkelijker de slang uit tijdens het oprollen.
De slangenhaspel heft. Zo loopt het water makkelijker de slang uit tijdens het oprollen.

De details over de verbouwing zijn te vinden op pagina 96 en verder van het zomernummer van TREKKER, 334-335. Even snel spieken? Het verhaal staat ook in onze digitale editie.

De bemester is deels tussen de voor-  en achteras gebouwd. Van Diepen bouwde een kiepend frame waar de buffertank en hydropompen op liggen. Zo kan een monteur er nog eens bij.
De bemester is deels tussen de voor- en achteras gebouwd. Van Diepen bouwde een kiepend frame waar de buffertank en hydropompen op liggen. Zo kan een monteur er nog eens bij.
Gerjan van Diepen is mede-eigenaar van het loonbedrijf in Noord-Holland, en trots op de zelfrijdende sleepslangcombinatie. Hij coördineerde het ontwerp en de bouw (door meerdere bedrijven).
Gerjan van Diepen is mede-eigenaar van het loonbedrijf in Noord-Holland, en trots op de zelfrijdende sleepslangcombinatie. Hij coördineerde het ontwerp en de bouw (door meerdere bedrijven).

Of registreer je om te kunnen reageren.