Mechanisatie

Nieuws 1630 x bekeken

Zo werkt de Grimme VarioDrive

Grimme toonde op de Agritechnica de traploze VarioDrive-aandrijving voor getrokken aardappelrooiers. Deze combineert een mechanische en een hydraulische aandrijving, en in het bijzonder de voordelen van beide systemen. Belangrijkste doel: de rooier ter plaatse aan kunnen passen aan de omstandigheden.

Bij aanschaf van een getrokken aardappelrooier maak je doorgaans de keuze voor óf een mechanische, óf een deels hydraulisch aangedreven machine. Grimme voegt daar een derde keuze aan toe: de VarioDrive-aandrijving. Het systeem is gedurende twee seizoenen ontwikkeld en getest en was afgelopen Agritechnica voor het eerst publiek te zien. Komend rooiseizoen benut Grimme voor verdere duurtesten; de introductie staat gepland voor 2017.

Derde weg

Mechanische aandrijving is goedkoper in aanschaf en heeft een laag vermogensverlies in de aandrijflijn. Dit werkt positief door in het brandstofverbruik van de trekker. Maar wil je de snelheid van de matten en zeefbanden aanpassen dan moet je afstappen en een koppelas onder de machine omsteken. Bij een hydraulisch aangedreven rooier kan de chauffeur vanuit de cabine de snelheid van de matten en zeefbanden traploos aanpassen: tijdswinst en extra gebruiksgemak.

Met VarioDrive denkt Grimme het beste van beide te combineren. Lees in de rubriek 'Zo werkt ...' van zusterblad TREKKER hoe de fabrikant dat aanpakt, zie pagina's 61-63 van nummer 333. Dat kan via een abonnement, dan heb je elke maand verse mechanisatie-info bij de hand. Of lees dit verhaal digitaal.

Foto

  • De VarioDrive kan bijvoorbeeld gemonteerd zijn bij de tandwielkast links onder de bunker. In dat geval is sprake van een centrale VarioDrive die twee zeefbanden aandrijft.<br /><em>Foto's: Grimme</em>

    De VarioDrive kan bijvoorbeeld gemonteerd zijn bij de tandwielkast links onder de bunker. In dat geval is sprake van een centrale VarioDrive die twee zeefbanden aandrijft.
    Foto's: Grimme

  • Deze 'traditionele' tandwielkast voor de aandrijving van de graafmat en/of één of meerdere zeefbanden op mechanisch aangedreven rooiers wordt vervangen (zie volgende foto) door een VarioDrive-tandwielkast.</p>
<p> 

    Deze 'traditionele' tandwielkast voor de aandrijving van de graafmat en/of één of meerdere zeefbanden op mechanisch aangedreven rooiers wordt vervangen (zie volgende foto) door een VarioDrive-tandwielkast.

     

  • De VarioDrive-tandwielkast bevat een planetair tandwielstelsel en een hydromotor (opengewerkt op volgende foto). Hij is slechts marginaal groter dan de normale tandwielkast. Inbouwruimte is er, op deze positie althans, voldoende.

    De VarioDrive-tandwielkast bevat een planetair tandwielstelsel en een hydromotor (opengewerkt op volgende foto). Hij is slechts marginaal groter dan de normale tandwielkast. Inbouwruimte is er, op deze positie althans, voldoende.

  • 1: aftakas</p>
<p>2: hydromotor</p>
<p>3: aandrijving zeefband</p>
<p>Het hart van de VarioDrive is dit planetaire tandwielstelsel. De hydromotor (2) versnelt of vertraagt de mechanische aandrijving (1), waarmee je de snelheid van de graafmat en/of de zeefbanden (3) traploos regelt.

    1: aftakas

    2: hydromotor

    3: aandrijving zeefband

    Het hart van de VarioDrive is dit planetaire tandwielstelsel. De hydromotor (2) versnelt of vertraagt de mechanische aandrijving (1), waarmee je de snelheid van de graafmat en/of de zeefbanden (3) traploos regelt.

Of registreer je om te kunnen reageren.