Mechanisatie

Nieuws 2201 x bekeken

Grimme levert nieuwe generatie Varitron

Grimme vernieuwt de zelfrijdende tweerijige Varitron-aardappelrooiers. De Varitron 270 Platinum heeft wijzigingen in motor, bediening en in rijwerk.
<em>Foto: Grimme</em>
Foto: Grimme

De nieuwe Varitrion beschikt over Grimme's ErgoDrive-bediening. Hier zijn tot 77 functies te programmeren op twee CCI-schermen. Daarbij beschikt de bestuurder over één multifunctionele hendel en nog bediening in de armleuning. Hij kan tot 16 machine-instellingen opslaan op de zelfrijder en later snel terughalen. Handig bij het wisselen van product of chauffeur. ErgoDrive vind je in alle Grimme-zelfrijders voor zowel aardappel- als bietentechniek die voldoen aan dezelfde laatste emissienorm.

De nieuwe Varitron bedien je met behulp van Grimme's ErgoDrive. Deze biedt twee CCI-schermen, één multifunctionele hendel en bediening in de armleuning. Daarbij heb je twee monitoren die zelf naar díe camera schakelen die een mogelijk kritisch moment waarneemt.</p>
<p><em>Foto: Grimme</em>
De nieuwe Varitron bedien je met behulp van Grimme's ErgoDrive. Deze biedt twee CCI-schermen, één multifunctionele hendel en bediening in de armleuning. Daarbij heb je twee monitoren die zelf naar díe camera schakelen die een mogelijk kritisch moment waarneemt.

Foto: Grimme

In de cabine hangen twee monitors voor de camera's. Ze schakelen automatisch naar díe camera die een kritisch moment waarneemt. Zo heeft de chauffeur een eventuele verstopping eerder in de gaten en kan hij nog ingrijpen.

De overlaadbunker heeft een inhoud van 7 ton. De bunkerbodemband draait terug na het lossen waardoor de bunker al rooiend volledig kan worden gevuld. Lossen gaat in 45 seconden, dan klapt de band drievoudig neer. De loshoogte varieert dan van 1,4 meter tot 4,2 meter. De graafmat en de eerste en tweede zeefband kunnen apart van elkaar terugdraaien. Menige verstopping is zo vanuit de cabine te verhelpen.

Nieuwtjes in het rijwerk

Ook zijn er nieuwtjes in het rijwerk. Voor het spannen van de rups had de huidige Varitron nog externe hydrauliekolie nodig. De nieuweling doet dit aan de hand van een kogelkraan en red dus zichzelf hiermee. De achteras kan uitschuiven. Op optionele doorsteekwielen is de machinebreedte 3,5 meter, met 75 centimeter rijafstand. De achteras kan dan 55 centimeter uitschuiven voor meer stabiliteit.

De nieuwe Varitron voldoet aan de Fase IV-emissienorm. Een Mercedes-Benz zescilinder met 7,7 liter inhoud levert 263 kW (354 pk). Volgens Grimme draait hij 1.300 toeren tijdens wegtransport en 1.500 tijdens het rooien.

De overlaadbunker lost in 45 seconden op een hoogte van 1,4 meter tot 4,2 meter. De bunkerbodemmat draait terug na het lossen, waardoor het lossen al rijdend kan gebeuren.</p>
<p><em>Foto: Grimme</em>
De overlaadbunker lost in 45 seconden op een hoogte van 1,4 meter tot 4,2 meter. De bunkerbodemmat draait terug na het lossen, waardoor het lossen al rijdend kan gebeuren.

Foto: Grimme

De Platinum komt er op rupsen, op wielen en als wagenrooier met een 2-tons tussenbunker. In april, mei 2017 start de bouw.

Of registreer je om te kunnen reageren.