Mechanisatie

Nieuws 1138 x bekeken laatste update:26 jul 2016

Eén bar in vier tellen

Bram Lorier uit Arnemuiden (Zeeland) bedacht en bouwde een bandendrukwisselsysteem dat de spanning in de band met één bar verhoogt in slechts vier seconden. Hij gebruikt een luchtketel in de velg en de luchtremmen van de trekker. Lorier spreekt van een ‘Airbag-band’.

Dat een bandendrukwisselsysteem voordelen biedt is geen nieuws meer. Maar in de praktijk wordt het systeem niet altijd gebruikt, simpelweg omdat het te lang duurt voordat de banden op druk zijn. Bram Lorier volgde de ontwikkelingen op dit gebied en concludeerde dat er een eenvoudigere manier moest zijn. Hij nam een 80 liter grote en tot 15 bar gekeurde luchtketel en plaatste deze in de velg. Deze sloot hij met een 8 mm dikke luchtleiding aan op de luchtremmen van de trekker, waarmee hij de lucht in de ketel op 8 à 10 bar brengt. Dan volgt een 30 mm dikke luchtleiding die rechtstreeks in de velg is geboord. Zodra Lorier de kogelkraan opent, stijgt de bandenspanning met 1 bar in ongeveer vier seconden.


  • Op het erf staat een Deutz-Fahr M620 klaar op een 650/65 R38-band om de uitvinding te showen. De 8 mm dikke luchtleiding vanaf de luchtrem en compressor van de Deutz-Fahr vult de 80 liter grote luchtketel in ongeveer tien minuten. <em>Foto's: Bob Karsten</em>

    Op het erf staat een Deutz-Fahr M620 klaar op een 650/65 R38-band om de uitvinding te showen. De 8 mm dikke luchtleiding vanaf de luchtrem en compressor van de Deutz-Fahr vult de 80 liter grote luchtketel in ongeveer tien minuten. Foto's: Bob Karsten

  • Bram Lorier sloot twee drukmeters aan op het systeem. Eén toont de druk in de band en de ander de druk in de luchtketel. De 80 liter lucht in de luchtketel is genoeg om de spanning in de 650/65 R38-band met ongeveer één bar te vergroten.

    Bram Lorier sloot twee drukmeters aan op het systeem. Eén toont de druk in de band en de ander de druk in de luchtketel. De 80 liter lucht in de luchtketel is genoeg om de spanning in de 650/65 R38-band met ongeveer één bar te vergroten.

Airbag-band Deluxe

Bram Lorier spreekt van een ‘boerenmodel’ met handmatig bediende kranen. Plannen voor een luxere uitvoering zijn er al, en het volgende model is zelfs al getekend. Hiervoor laat hij een luchtketel op maat maken die eruit komt te zien als een wielgewicht. De handmatige kogelkranen maken dan plaats voor elektronische bediening vanuit de cabine. Lorier heeft het eerste testmodel werkend gekregen en ziet al veel verdere ontwikkelingen liggen. Maar zover is het nog niet, eerst wil hij de reacties peilen en de octrooiaanvraag afwachten.

Lees het hele verhaal in het extra dikke zomernummer van TREKKER 334, pagina 110. Abonneren kan natuurlijk ook.


  • De sleutelaar liet een zestal gaten boren in de velg. Eén van 30 mm voor de dikke aanvoerleiding van luchtketel naar band, één om de spanning in de band te verlagen, twee overdrukventielen, en twee reservegaten om eventueel verder te experimenteren. Op het bestaande ventiel plaatste hij een drukmeter.

    De sleutelaar liet een zestal gaten boren in de velg. Eén van 30 mm voor de dikke aanvoerleiding van luchtketel naar band, één om de spanning in de band te verlagen, twee overdrukventielen, en twee reservegaten om eventueel verder te experimenteren. Op het bestaande ventiel plaatste hij een drukmeter.

  • Zodra Bram de handbediende kogelkraan opent, suist de 80 liter lucht de band in via de 30 mm dikke luchtleiding. Dit eerste prototype is om te kijken of het werkt. Nu Bram weet dat dat zo is, kan hij verder ontwikkelen. Er liggen al plannen voor een elektronisch en vanuit de cabine te bedienen luchtdrukwisselsysteem.

    Zodra Bram de handbediende kogelkraan opent, suist de 80 liter lucht de band in via de 30 mm dikke luchtleiding. Dit eerste prototype is om te kijken of het werkt. Nu Bram weet dat dat zo is, kan hij verder ontwikkelen. Er liggen al plannen voor een elektronisch en vanuit de cabine te bedienen luchtdrukwisselsysteem.

Of registreer je om te kunnen reageren.