Mechanisatie

Nieuws 3427 x bekeken laatste update:8 jun 2016

Test: Fendt 720 Vario S4

Zusterblad TREKKER testte de Fendt 720 Vario. Vergeleken met zijn directe concurrenten staat hij op vrijwel alle vlakken op nummer 1. En dat geldt zéker ook voor de prijs van deze 200 pk allrounder. Krijg je waar voor je geld?

Of het nu gaat om (trek-)kracht, verbruik, hefvermogen, hydrauliek, toegelaten totaalgewicht of wendbaarheid; bijna nergens hoeft de Fendt een concurrent voor te  laten gaan, blijkt uit de testmetingen. Vanwege emissiefase IV kregen de Deutz-zescilinders naast SCR-techniek ook een passief partikelfilter, maar vooral een groter koelpakket met elektronisch geregelde Vistronic-fan. Deze Fendt 700 Vario maakt korte metten met het vooroordeel dat een traploze bak per definitie meer verliezen heeft. Hij gebruikt minder diesel dan menige schakeltrekker. In de Powermix-test blijkt hij 11 procent zuiniger. Het AdBlue-verbruik is zelfs zeer laag.

Kritiekpuntjes opgelost

Je moet nog altijd handmatig (en niet onder last!) wisselen tussen de werk- en de transportgroep. Voor een hightech-trekker van dit kaliber is het ook apart dat een automatische handrem ontbreekt. Andere minpunten uit de vorige test zijn daarentegen opgelost. Zo heeft nieuwe 700-serie een sterker gebouwde frontaftakas die tot 160 pk kan overbrengen. Er zijn nu vier toerentallen (540, 540E, 1000, 1000E). De achterhef tilt onderin al 7,4 ton, en dat loopt op tot 9,4 ton bovenin.

Meer weten over de testbevindingen? Bekijk de digitale publicatie van TREKKER 333, pagina 10 en verder, of neem een abonnement en lees het op je gemak nog eens na.

Pittige prijs

Het kleeft aan Fendt: de prijs. Zoals gebruikelijk is die hoog. De liefhebber schermt meteen terug met waardevastheid, hoge inruil, daardoor toch kosten per uur of hectare die uit kunnen. Zeker als je het werkgemak en comfort mee beschouwt. Da's voor een deel rekenen, voor een deel gevoel.

In de eenvoudigste Power-uitvoering, met 7 inch scherm en 109 l/min hydrauliekpomp, staat deze Fendt 720 Vario in de boeken voor €181.226. Voor €190.842 koop je de Profi met joystick, 152 l/min hydrauliekpomp met vier flippers voor de bediening van de ventielen, Variotronic-kopakkermanagement, een luxere cabine en meer (werk-)lampen. Topmodel is de ProfiPlus voor iets meer dan twee ton. Deze heeft de 10,4 inch terminal en is voorbereid op gps-stuurautomaat en Vario Active, waarmee je in minder stuuromwentelingen kunt sturen.

Opties: dubbelwerkende hefinrichting in combinatie met een hydraulische topstang (+€1.300), fronthef met hoogteregeling en drukontlasting (+€5.800), de grotere hydrauliekpomp (+€900) , Power Beyond-aansluitingen, de luxe hydrauliekkoppelingen en een vierde en vijfde ventiel (opgeteld €6.100). Tellen we alles op dan kunnen we voor nog een paar mille praktisch elke gloeipit af fabriek omruilen voor een ledlamp. Dan schieten we zomaar richting de €230.000, voor een trekker van 200 pk wel te verstaan!

Foto

  • Fendt slaagde er met deze nieuwe 700 Vario in om een aantal hardnekkige kritiekpunten weg te werken. Belangrijkste die bleven: nog steeds handmatige wissel (en niet onder last) tussen werk- en transportgroep, evenmin een automatische handrem.

    Fendt slaagde er met deze nieuwe 700 Vario in om een aantal hardnekkige kritiekpunten weg te werken. Belangrijkste die bleven: nog steeds handmatige wissel (en niet onder last) tussen werk- en transportgroep, evenmin een automatische handrem.

  • De prijs is pittig, de inruilwaarde vaak ook. Dus of de kostprijs per uur/hectare werkbaar is, is een kwestie van eerlijk rekenen en 'gevoel'.

    De prijs is pittig, de inruilwaarde vaak ook. Dus of de kostprijs per uur/hectare werkbaar is, is een kwestie van eerlijk rekenen en 'gevoel'.

Of registreer je om te kunnen reageren.