Mechanisatie

Nieuws 3558 x bekeken 2 reacties

Slechte verkoopcijfers zorgen voor scheuren in ATH-concept

John Deere kondigde 2 weken terug al aan de Agrotechniek Holland-beurs te mijden vanwege het tijdstip in oogstmaand september, gisteren voegde Kongskilde zich daarbij.

Net als trekkerfabrikant John Deere kan ook werktuigfabrikant Kongskilde zich niet vinden in een landelijke buitenbeurs in oogstmaand september.

Ook twee aardappelbeurzen in september

Fabrikanten van aardappelrooiers, zoals Grimme, Dewulf/Miedema en AVR, en van aanverwante apparatuur, zoals Bijlsma Hercules, zien al vanaf de start van ATH in 2010 af van deelname. Rond dezelfde tijd worden ook twee aardappelbeurzen georganiseerd: de Aardappeldemodag in Westmaas (Z.-H.) en het West-Europese aardappelfestijn Potato Europe. "Als de ATH niet in september, maar in de winter ergens binnen zou plaatsvinden, was het een ander verhaal geweest", zegt Piet de Jong, accountmanager van Grimme. De ATH past nu niet in de internationale beursagenda.

Binnenbeurs in winter wellicht interessanter

Harry Terpstra, area manager bij Kongskilde, vraagt zich af of het huidige ATH-beursconcept wel houdbaar is. Volgens Terpstra is een binnenbeurs in november of december commercieel veel interessanter. "Mensen die gericht willen investeren, hebben in de wintermaanden tijd voor beursbezoeken. Ook hebben ze dan inzicht in hun financiële investeringsruimte", zegt Terpstra.
Bij een andere opzet van een landelijke mechanisatiebeurs is Kongskilde bereid weer aan te haken. Ook John Deere Nederland zegt het belang in te zien van een landelijke vakbeurs en zegt mee te willen denken in een nieuw beursconcept voor de toekomst.

'Exposantengroep vernieuwt voortdurend'

Willem Bierema, beursmanager van de ATH in Biddinghuizen, betreurt het afhaken van voornoemde fabrikanten, maar benadrukt dat daartegenover staat dat komende editie ook fabrikanten present zijn die nooit eerder op de ATH stonden, zoals Unimog, Linde, Aerts en Horsch. Fabrikant Rabe is terug van weggeweest. "Elke ATH-editie zijn er merken bijgekomen en afgevallen. Dit is een voortdurend vernieuwingsproces van de exposantengroep. Het enige verschil is dat daarover nu persberichten worden verstuurd door de afhakers", reageert Bierema.

Trekkers van verschillende merken op een rij op de ATH 2014. Dit jaar is trekkerfabrikant John Deere niet van de partij.</p>
<p><em>Foto: Koos Groenewold</em>
Trekkers van verschillende merken op een rij op de ATH 2014. Dit jaar is trekkerfabrikant John Deere niet van de partij.

Foto: Koos Groenewold

Verkoopcijfers fabrikanten historisch laag

De beursmanager heeft wel een verklaring voor het feit waarom sommige merken afhaken en andere deze editie met een kleinere stand aanwezig zijn. "Het gaat slecht in de mechanisatiebranche. De verkoop van machines is slecht, vanwege de lage prijzen voor zuivel." Dit trekt volgens Bierema een wissel op de marketingbudgetten en op het enthousiasme van genoemde merken om deel te nemen aan een beurs. "ATH kan de markt niet keren, maar deint erop mee. Zo'n 500 Fedecom-leden zijn nog steeds enthousiast over ATH en nemen wel deel. Zij zien het als een efficiënte manier om live in contact te komen met boeren en loonwerkers."

Fedecom evalueert beursconcept na 2016

De ATH is een tweejaarlijkse landelijke mechanisatiebeurs van brancheorganisatie Fedecom, waarvan vrijwel alle Nederlandse machinefabrikanten en -importeurs lid van zijn, vertelt Bierema. "We veranderen niet zomaar een beursconcept als het een wat minder jaar is qua verkopen. In 2010 koos een meerderheid van de leden voor een buitenbeurs in september, omdat de LandbouwRai in Amsterdam en de Agrovak in Den Bosch te duur waren. Als een meerderheid van de Fedecom-leden beslist dat het beursconcept na deze editie anders moet, gaat dat gebeuren", zegt Bierema.
Op dit moment is binnen Fedecom een stuurgroep bezig te inventariseren hoe de editie in 2018 er uit zou kunnen zien, en welke kosten daaraan verbonden zijn.

Laatste reacties

  • pinkeltje

    Kom je in september op de Werktuigendagen in Oudenaarde dan kun je over de koppen lopen. Het tijdstip is maar betrekkelijk. Wat je te bieden hebt is bepalend.

  • ed12345

    Als merken als John Deere wegblijven zullen er ook bezoekers wegblijven Het is voor de meesten onder ons toch leuk om effe bij jouw merk op de stand binnen te lopen

Of registreer je om te kunnen reageren.