Mechanisatie

Nieuws 14440 x bekeken 12 reacties

Schultz wil snelheid bij invoering trekkerkenteken

Als het aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) ligt, komt er geen vertraging in de invoering van het trekkerkenteken. VVD en CDA hebben met steun van SGP wijzigingsvoorstellen ingediend, om de invoering van het kenteken te beperken tot de trekkers die sneller gaan dan 40 kilometer per uur.

De minister liet maandag tijdens wetgevingsoverleg met de Tweede Kamer weten die wijzigingen niet te willen volgen, ook omdat de Tweede Kamer zelf in een motie heeft gevraagd de invoering voor het trekkerkenteken uit te breiden tot alle landbouwvoertuigen.

De invoering van het trekkerkenteken is nodig om de Europees verplichte periodieke keuring goed te kunnen uitvoeren. Bij die keuring hoort een registratie, die volgens Schultz het gemakkelijkst en goedkoopst is door te voeren met behulp van een kenteken. Daarnaast moeten voertuigen breder dan 3 meter volgens de EU-regels sowieso van een kenteken worden voorzien.

Alleen 40 kilometer met kenteken

Tegelijk wil ze met het wetsvoorstel ook recht doen aan de wens uit het bedrijfsleven om de maximum snelheid voor landbouwtrekkers te verhogen tot 40 kilometer. De minister wil dat wel, maar dan alleen als die voertuigen ook een kenteken krijgen, onder andere met het oog op de geautomatiseerde snelheidscontroles met flitspalen. Bovendien hebben de wegbeheerders (gemeenten, provincies en waterschappen) daarom gevraagd.

Het wetgevingsoverleg wordt nog extra gecompliceerd door twee wijzigingsvoorstellen van PvdA en VVD, die niets met het trekkerkenteken te maken hebben. Die gaan over de mogelijkheid om bestuurders levenslang de rijbevoegdheid te ontzeggen, als het gaat om notoire drankovertreders en over de mogelijkheid om het voertuig in beslag te nemen.

Geen luchtrem voor bestaande aanhangers

Kamer en minister konden het overleg maandag niet tot een afronding brengen. Maar de minister kon al wel duidelijk twee angels uit het debat nemen: zij bevestigde dat de verplichting voor luchtdrukremmen niet gaat gelden voor huidige, bestaande aanhangers van landbouwvoertuigen. Ze benadrukte ook dat de motorrijtuigenbelasting voor landbouwvoertuigen niet onverhoeds ingevoerd kan worden. Daar zal altijd een Kamermeerderheid mee moeten instemmen.

Schultz wil dat de wetgeving voor het trekkerkenteken op tijd klaar is om aan de EU-regels te kunnen voldoen.

Laatste reacties

  • Schaapje

    Geldklopperij. Niets met veiligheid te maken. Wij rijden maximaal een aantal keer per jaar op de openbare weg. En wel te verstaan over 200 meter. Tja dan ben je echt een wegpiraat.

  • Melkveehouder

    Heeft de rest van Europa dit ook al een kenteken voor traktoren? Of zijn wij weer het braafste kindje in de klas.

  • pinkeltje

    Yes, Nederland is al jarenlang het enige land in Europa waar het landbouwverkeer geen kentekens heeft. Europees gezien is het wat het landbouwverkeer betreft in Nederland vrijheid blijheid. Voor zover er regels zijn wordt daar in de Nederlandse praktijk maar weinig naar omgekeken. In dat opzicht zijn we een echte bananenrepubliek. En dat functioneert in de praktijk eigenlijk best goed.

  • Melkveehouder

    Het enige land in Europa.... Alleen Duitsland en België hebben dit Pinkeltje. En het functioneert idd gewoon goed.

  • Alleen in BE en DE ? Waarom zie ik dan in Servië overal op elke soort van tractor een kentekenplaat! Degene die maar max 25 km/u kunnen, worden hopelijk in NL vrijgesteld, ook die hebben in Servië een plaat. Lelijk voor op oldtimers toch!

  • hooghoes

    En denemarken heeft ook een plaat

  • pinkeltje

    Groot Brittanië, Italië, Spanje, Frankrijk (Carte grise)?

  • rbolding

    De oldtimers die van uit Europa naar Nederland worden gehaald hadden een kenteken in het land van herkomst.

  • A1967

    Ierland

  • pinkeltje

    Tot 1951 hadden trekkers in Nederland ook een kenteken. Dat was in de tijd dat kentekens door de provincie werden geregistreerd. Vanaf 1952 kwamen er landelijke kentekens maar dat heeft voor trekkers niet meer bestaan. Zoals er ooit ook fietsplaatjes waren. Maar het zal nog wel even duren voor ze dat weer in gaan voeren. Boeren zijn een wat makkelijkere prooi.

  • a.t.herwijnen

    Waarom wordt er nooit over de jaarlijkse kosten gepraat. Kentekenplicht hoeft helemaal niet duur te zijn. Maar je kunt er op wachten dat ze dit als melkkoe gaan gebruiken om hun begrotings tekort mee op te vangen

  • Petterboer

    Snel kenteken invoeren, stopt ook een keer de discussie. 10 jaar dicussieren en niks doen is niemand mee gebaat.

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.