Mechanisatie

Nieuws 4918 x bekeken

Proefrit: kan Kubota op tegen Valtra?

Loonwerker Arjan Sturris in Laren (Gld.) kent alle ins en outs van Valtra-trekkers. Voor de verandering maakte hij een proefrit met een Kubota M7171 Premium KVT.

Na 35 uur proberen prijst Sturris de hef en het brandstofverbruik van de Kubota. Niet zo handig vindt hij de instellingen die dieper in digitale menu's zitten. Ze zijn niet zo makkelijk aan knoppen af te lezen, zoals bij Valtra. Sturris rijdt al vanaf 1968 Valtra, of voorgangers Valmet of Volvo.

Bij zwaar kilverwerk liet de transmissie de trekker op een gegeven moment stilstaan. Volgens Kubota is dit een kwestie van instellen; de trekker kan dit werk wel aan. Foto: Arend Jan Blomsma, Sturris
Bij zwaar kilverwerk liet de transmissie de trekker op een gegeven moment stilstaan. Volgens Kubota is dit een kwestie van instellen; de trekker kan dit werk wel aan. Foto: Arend Jan Blomsma, Sturris

Onderaanspanning aan de lichte kant

De onderaanspanning lijkt me wel wat aan de lichte kant, merkt Sturris op als hij de trekker bekijkt. "In het transport rijd je toch met 20  ton zand, dan komen er grote krachten vrij. Op ons bedrijf werken we met twee triplemaaiers. Een terugrij-inrichting is belangrijk voor ons. Dat geldt ook voor de rijafhankelijke aftakas. We hebben een dumper en een paar silagewagens met aangedreven assen. Daarmee komen we, ook met relatief lichte trekkers, heel gemakkelijk de kuil op. Dat kan lang niet iedereen leveren."

De hef heeft weinig moeite met de zware, lange machine. Foto: Arend Jan Blomsma, Sturris
De hef heeft weinig moeite met de zware, lange machine. Foto: Arend Jan Blomsma, Sturris

Prima beeldscherm, vlotte transmissie

De Kubota blijkt wel heel fel. De trekker heeft een mooi groot beeldscherm, waarop alle instellingen goed zijn uit te voeren. De transmissie pakt lekker vlot op, vindt Sturris. Bij het werken met de spit-zaaicombinatie valt het hem op dat de hef weinig moeite heeft met de zware, lange machine. "Maar je merkt wel dat je met een niet al te zware trekker werkt. We hadden 500 tot 700 kilo meer in de neus hangen om hem voor aan de grond te houden. Het is ook niet eerlijk om de trekker te vergelijken met een zescilinder. Je moet dat eerder doen met de zwaarste viercilinder."

Lees meer over de praktijkervaringen van loonwerker Arjan Sturris in TREKKER nr. 333

Of registreer je om te kunnen reageren.