Mechanisatie

Nieuws 16757 x bekeken 20 reacties

Luchtremmen in 2017 verplicht bij 40 km/u

De eisen aan (vooral) getrokken materieel gaan per 2017 fors omhoog, bij invoering van het trekkerkenteken. Dat blijkt uit een brief van verkeersminister Schultz van Haegen.

Met de invoering van het kenteken voor trekkers en getrokken materieel gaan de eisen voor met name de laatste categorie fors omhoog. De heersende gedachte dat de verhoging van de maximumsnelheid naar 40 km/u slechts een formele legalisering is van de huidige gedoogsituatie, klopt dus niet.

Eisen landbouwmaterieel flink omhoog

Door een aanpassing van de Regeling Voertuigen gaan de technische eisen aan getrokken machines en transportmiddelen flink omhoog. Meest ingrijpende wijziging is dat getrokken machines met een maximaal toegelaten totaalgewicht van meer dan 8 ton voorzien moeten zijn van een tweeleiding-remsysteem. In praktijk komt het erop neer dat op 1-1-2017 luchtremmen verplicht zijn indien je 40 km/u wilt rijden. Voor aanhangers boven de 750 kilo is een bedrijfsrem straks vereist, een tweeleiding-remsysteem geldt voor wagens boven de 8000 kilo. Deze voorgenomen eis geldt volgens de brief niet alleen voor nieuwe machines, maar voor het gehele bestaande machinepark. Dat blijkt uit de brief die minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu vorige week aan de Tweede Kamer stuurde. Schultz: "Als een aanhangwagen uitsluitend is gebouwd voor de Nederlandse markt, is het denkbaar dat die niet aan de nieuwe aangescherpte eisen voldoen" Voor 25 km/u voldeden hydraulische remmen altijd, waardoor kopers van trekkers en machines in ons land vaak hiervoor kozen. Luchtremmen zijn in de regel optioneel en vergen dus een meerinvestering. Een trekker met aanhanger achteraf ombouwen om aan de eisen te voldoen kost afhankelijk van het type en uitvoering al snel €4.000 of meer.

Een trekker met aanhanger achteraf ombouwen kost, afhankelijk van type en uitvoering, al snel €4.000 of meer.

LTO: 'Dit is niet zo met ons besproken'

Genoemde zware aanhangers die met 40 km/u de weg op willen moeten volgens de brief van Schulz verder voldoen aan de 'technische eisen voor aanhangwagens voor snelverkeer en Europese voorschriften'. Dit betekent eisen aan het bandenprofiel en draagvermogen, eisen aan de remvertraging, de wielafscherming, et cetera. Henk Boelrijk van LTO Nederland: "In het wetgevend traject is dit niet zo met ons besproken. Ook niet met de andere partijen. Ik zie het als informatie en voorsorteren op. Mocht dit inderdaad zo zijn, dan zouden we pleiten om te beginnen bij de nieuwe machines en een lange overgangstermijn voor de bestaande machines te hanteren."

Henk Boelrijk, LTO Nederland: 'In het wetgevend traject is dit niet zo met ons besproken. Ook niet met de andere partijen. Ik zie het als informatie en voorsorteren óp.'

Laatste reacties

  • ...............

    Geef maar toe, de LTO heeft weer zitten slapen. Weer een nieuwe kapstok om van alles aan op te hangen.

  • pinkeltje

    Ben nog steeds benieuwd waar de wijsheid vandaan komt dat hydraulische remmen niet de benodigde remvertraging opleveren? De raceauto van meneer Verstappen is bij mijn weten ook hydraulisch geremd. Zoals iedere trekker dat op uitzonderingen na ook is. Lucht is een prima systeem en heeft een voordeel dat je geen geknoei hebt door lekkage. Maar dat is het dan ook wel zo'n beetje.

  • Wv01


    hoppa, het volgende gezeik!! Waar gaan we het allemaal van betalen????

  • new kids

    Goeie zaak, hydraulisch remmen is met de hoge snelheden van 55 km/uur (beetje tractor gaat zo snel) gewoon niet veilig genoeg.
    Wij kunnen al jarenlang kiezen voor luchtremmen, op een nieuwe machine is dat best te doen.
    Wie bestelt er nu nog een tractor zonder luchtremmen? Nee toch.

  • j.verstraten1

    zorg voor een groot perceel zodat ze ook echt de ruimte hebben, dat scheelt al veel. Is de snelheid eruit vóórdat ze bij de draad zijn en lopen ze minder op elkaar.

  • wmeulemanjr1

    Eindelijk de lto weer in de verdediging

  • vogel

    Met 40 km moet je voldoen aan eisen snelverkeer maar wel een afgeknotte driehoek bevestigd hebben voor langzaam verkeer.

  • kuiken007

    zal cumela wel weer even via de achterdeur hebben geregeld!!!!

  • landboer

    Je zou t haast denken kuiken007!
    Dat is een veel betere belangenbehartiger dan LTO al zullen alle loonwerkers hier ook niet blij mee zijn.
    new kids bij nieuwe aanschaf EN 55 km /uur heb je gelijk maar je gaat toch niet verplicht stellen om alle ouder spul dat krap 40 rijdt om te bouwen en snelverkeerseisen aan te stellen!

  • Feimarze

    Mooi toch? Mogen we vast (niet) op alle provinciale wegen. Dit zijn geen geintjes meer!!

  • deer123

    ik ben bezig om mijn vrachtwagen rijbewijs te halen , een trekker is straks een vrachtwagen !!!!

  • koeboertje

    Als de overheid er ook voor zorgt dat dmv kavelruil al mijn land aan de huiskavel komt te liggen heb ik er geen problemen mee want dan hoef ik de weg niet meer op !

  • new kids

    @landboer.
    Nee dat ben ik wel met je eens.
    Maar wat als iemand een oude aanhanger koopt, luchtremmen heeft vervangen door hydraulisch en propt dat ding ook nog es voller dan vol met kisten met akkerbouwproducten met veel grond. Kortom dik overladen is zeg maar. En de hydrauliekslang raakt op de één of andere manier los of defect. Merk je niks van. Maar die trekker van 120 pk heeft dan niks in te brengen, het wordt een moordmachine.
    Met lucht slaat de zaak op de rem en sta je veilig stil tot je weer lucht op het systeem hebt. Buitenland heeft het al jaren.
    En een schuine helling en je wilt even uit de tractor, hoe doe je dat?
    Veiligheid boven alles, goede zaak.
    Ik moet er zelf ook in investeren maar heb er geen problemen mee. Heb er de laatste jaren al wel op geanticipeerd door nieuwe aanschaf van voertuigen voor lucht te kiezen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

  • mtseshuis

    Luchtremmen zijn een groot drama bij boerenwerk, enkel op de weg kan het geen kwaad. Hebben de nieuwe opraapwagen expres weer zonder luchtremmen besteld, in het grasland is het vragen om problemen. Zelfs met remmen op lege wagen ingesteld heb je telkens 4! afgeschraapte plaggen zode in het land liggen bij even de rem aantikken bij een prop die je in de wagen vliegt. Voor ons geen lucht weer, nergens op, er is geen mooier beter systeem dan hydraulische remmen.
    @new kids: Hou je verstand liever bij het rijden ipv te vertrouwen op je remmen, bent zeker ook zo'n idioot (zijn er veel hoor, bij bijna alle loonwerkers en grote veehouders/akkerbouwers/lelietelers al redelijk standaard) die met 55 overal langs knalt en op het laatste moment remt voor een bocht of kruising? Aan de kant gaan voor tegenliggers is er niet bij (kan ook niet als je niet van plan bent van het gas af te gaan)..

  • mtseshuis

    Zeker degene met luchtremmen op trekker en groot materieel heeft niks op de weg te zoeken, zijn een gevaar voor overig verkeer. Met een vrachtwagen mag je dat niet vergelijken, die hebben een goede wegligging en (de meeste) benul van dat ze zwaar beladen zijn, die trekkerpiloten niet, die knappen iedereen van de weg af met dat overbemeten spul op brede banden en 's avonds altijd alle werklampen aan... Triest dat daar de promotie van luchtremmen weg moet komen..
    We hebben lucht op de trekker om de boel mooi schoon te blazen en daar is de kous mee af luchtremmen hebben op landbouwtrekkers en aanhangers geen enkel voordeel tov hydrauliekremmen, koppie erbij is veel belangrijker...

  • kraats

    zal menig kopschot van platte wagens ook wel verstevigd moeten worden ...

  • WGeverink

    De cursus luchtdruk remmen was ik 25 jaar geleden al anderhalve dag aan kwijt. Alle remsystemen zijn maar zo goed als degene die ze onderhoudt.

  • jan1

    Weer zo'n stuk wanbeleid van de overheid. En LTO en Comula trappen er weer lekker in.
    Als ze met een overgangsregeling zouden komen van hydro naar lucht, zou ik het kunnen begrijpen.

  • farmerbn

    Wordt je ook nog door de VVD genaaid.

  • new kids

    Goed lezen eshuis, en niet zomaar beschuldigingen uitkramen.

Laad alle reacties (16)

Of registreer je om te kunnen reageren.