Mechanisatie

Nieuws 3414 x bekeken

Deere 6M: nieuwe CommandQuad Plus-transmissie

De vorig jaar geïntroduceerde John Deere 6M-serie beschikt nu over een nieuwe transmissie: de CommandQuad Plus. Het is eigenlijk een opgewaardeerde variant van de bekende CommandQuad waarbij de groepen (automatisch) elektronisch schakelen.

Net als de bekende CommandQuad bestaat de Plus-versie uit 5 groepen en een 4-traps powershift. De bediening is een mix van de knoppen en een pookje met daarop het bekende John Deere-draaiwieltje. De lange hendel – die nog het meest lijkt op een versnellingspook - heeft nog maar één functie: de 'parkeerstand'.

Extra opties

Met de knoppen kies je voor de juiste groep en/of kies je al dan niet de groepsoverschrijdende automatiek. Met het kleine hendeltje schakel je stapsgewijs op of terug (voor/achter), en activeer je de schakelautomatiek (die werkt met de gewenste eindsnelheid die je instelt via het draaiwieltje).

Naast deze nieuwe transmissie beschikken de Fase IV 6M-trekkers over een SCR-katalysator met AdBlue-inspuiting, mechanische cabinevering, en een uitgebreider pakket aan hydrauliekaansluitingen en bedieningen; zoals onder andere een elektrische kruishendel voor voorladerwerk.

De CommandQuad Plus is de meest luxe transmissievariant op de 6M. Daarnaast kun je kiezen voor de PowrQuad Plus en de AutoQuad Plus.

Deze zomer leverbaar

De nieuwe 6M-serie gaat nu in productie en is vanaf deze zomer leverbaar. De serie omvat 8 typen, waarvan 5 met een 4-cilinder motor en 3 met een 6-cilinder. Nieuw is het topmodel 6195 M met maximaal 195 pk. Ten opzichte van een 6R heeft de 6M de oude cabine, geen hydraulische cabinevering, geen command-arm, hij is beperkter qua hydraulische mogelijkheden, en een traploze bak (Autopowr) is niet leverbaar.

Foto

  • De nieuwe zijconsole van de 6M. Feitelijk is deze grotendeels gestoeld op de oude zijconsoles van de voorlopers van de 6R-serie. Links het bedieningspaneel van de nieuwe CommandQuad Plus-transmissie.

    De nieuwe zijconsole van de 6M. Feitelijk is deze grotendeels gestoeld op de oude zijconsoles van de voorlopers van de 6R-serie. Links het bedieningspaneel van de nieuwe CommandQuad Plus-transmissie.

  • De CommandQuad Plus heeft bekende bedieningsorganen, zoals de groepsknoppen (A-B-C, ...), de kleine shifthendel met het draaiwieltje erin, en links de handgasschuif. De grote hendel rechts heeft één functie: de parkeerstand.

    De CommandQuad Plus heeft bekende bedieningsorganen, zoals de groepsknoppen (A-B-C, ...), de kleine shifthendel met het draaiwieltje erin, en links de handgasschuif. De grote hendel rechts heeft één functie: de parkeerstand.

  • De nieuwe M met Fase IV-motor heeft aan boord een SCR-katalysator met AdBlue-inspuiting, herkenbaar aan de verdikte uitlaat. John Deere claimt een extreem laag AdBlue-verbruik van ongeveer 2% ten opzichte van de verstookte diesel.

    De nieuwe M met Fase IV-motor heeft aan boord een SCR-katalysator met AdBlue-inspuiting, herkenbaar aan de verdikte uitlaat. John Deere claimt een extreem laag AdBlue-verbruik van ongeveer 2% ten opzichte van de verstookte diesel.

Of registreer je om te kunnen reageren.