Mechanisatie

Nieuws 1769 x bekeken

Boomkweker kijkt naar nieuwe trekker

8,2% van de ondernemers in de Nederlandse boomkwekerij loopt met plannen om te investeren in een nieuwe of tweedehands trekker. New Holland is het favoriete merk in deze sector, met 26,3%.

Dit blijkt uit de jaarlijkse BoomkwekerijScanner van AgriDirect, een enquête onder rond 1.000 kwekers (vanaf 1 hectare). In de hier genoemde resultaten zijn alleen de bedrijven vanaf 2 hectare betrokken.

Meeste investeringslust sinds 2010

Zoals gezegd overweegt 8,2% om te investeren in een nieuwe of tweedehands trekker. Dat is het hoogste percentage sinds 2010. In 2014 ging het om 6,3%.

New Holland heeft het hoogste marktaandeel binnen de Nederlandse boomkwekerij (26,3%). Fendt (19,2%), John Deere (17,1%) en Case IH (16,4%) volgen.


  • Het vertrouwen in de toekomst lijkt bij boomkwekers toe te nemen. De investeringsplannen in trekkers waren de laatste 5 jaar nog niet zo hoog. <em>Grafieken: AgriDirect</em>

    Het vertrouwen in de toekomst lijkt bij boomkwekers toe te nemen. De investeringsplannen in trekkers waren de laatste 5 jaar nog niet zo hoog. Grafieken: AgriDirect

  • Boomkwekers gaan voor New Holland: ruim een kwart ziet dit merk het best zitten. Fendt, John Deere en Case IH zijn ook populair.

    Boomkwekers gaan voor New Holland: ruim een kwart ziet dit merk het best zitten. Fendt, John Deere en Case IH zijn ook populair.

Of registreer je om te kunnen reageren.