Mechanisatie

Nieuws 1716 x bekeken

Veldhuizen-oprijwagen krijgt dubbellucht-as

De nieuwe dubbellucht-as van Veldhuizen verhoogt het laadvermogen van lage oprijwagens van 18 naar 21 ton. Bovendien wordt het rijgedrag er stabieler op dan met een enkele as.

Bij het transport van bouwmachines zag je in het verleden vaak een semi-diepladeraanhanger achter een 6x6-vrachtwagen. Door de grote afmetingen en het hoge brandstofverbruik, verliezen die meer en meer terrein aan lage oprijwagens met een laadvermogen van maximaal 18 ton. Om dit te verhogen ontwikkelde Veldhuizen een dubbellucht-as voor 17,5 inch-banden.

De nieuwe dubbele as heeft een asafstand van 1,81 meter. Voor een comfortabel rijgedrag is de fuseepen ver naar buiten geplaatst, zodat er tijdens het rijden over oneffenheden weinig krachten ontstaan in de stuurinrichting. De vier banden zijn van de maat 245/70 R17,5. De aslast bedraagt 10 ton; het totaalgewicht is 31,5 ton. Bij een eigen gewicht van 10.300 kilo wordt het laadvermogen dan 21 ton.

Vier uitvoeringen

De oprij-CF 32-90 is leverbaar met een DAF PX7-motor van 200 of 230 kW (273-313 pk) met een versnellingsbak met negen versnellingen, of de nieuwe A/S-tronic met twaalf versnellingen. Voor gebruikers die er een aanhanger achter willen hebben om de volle 50 ton treingewicht te benutten, zijn er ook varianten met 240 of 270 kW (327 of 368 pk) MX 11-motor. Deze hebben standaard de zwaardere A/S-tronic met 12 versnellingen en een volgwagenremsysteem.

Veldhuizen-oprijwagen krijgt dubbellucht-as

De 32-90 heeft een bakmaat van 9,00x2,55 meter en een laadvloerhoogte van 88 cm. Het is leverbaar met standaard oprijgoten van 2,30 meter en een oprijhoek van 12 graden. Er is ook een uitvoering met twee oprijkleppen (uitgevoerd met stootbalk, verlichting en kentekenplaat). Zo kun je ook rijden met lading die uitsteekt.

Een prijzenoverzicht is te vinden op de website van Veldhuizen Wagenbouw in Groenekan (Overijssel). Ook is er de mogelijkheid om een wagen te huren.

Of registreer je om te kunnen reageren.