Mechanisatie

Nieuws 4405 x bekeken 1 reactie

Sleutelaar neemt JD7810 onder handen

Kristof Brosens kocht in 2008 een John Deere 7810. Mooi, maar met die 8,1 litermotor en 40 km/u-transmissie niet snel, en zéker niet zuinig, zo bedacht hij vooraf. Door zelf nieuwe tandwielen in de tussenbak te zetten, rijdt hij al jaren met weinig toeren. Geeft hij wél gas, dan trekt de trekker door tot 66 km/u.

Met zijn 28 jaar schrikt Brosens er niet voor terug om af en toe een kapotte trekker te kopen en die zelf te herstellen. Zelfs als zo'n trekker in onderdelen ligt. Zo kwam hij in 2008 ook met de John Deere 7810 thuis: in stukken op verschillende pallets. Dat de 7810 uiteen lag, gaf de mogelijkheid om iets uit te proberen. Kristof wilde sneller en zuiniger rijden, en sloeg aan het denken en rekenen. "Zo'n grote 8,1 litermotor zuipt je de oren van je kop als die vol gas 40 loopt. Hij heeft enorm veel koppel onderin, dus het is onzin om zoveel toeren te rijden."

Met een aangepaste overbrenging – dus nieuwe tandwielen – in de tussenbak zou de 7810 harder lopen bij minder motortoeren. "Het hoofddoel was brandstof besparen door met veel minder toeren 40 te kunnen rijden. Maar als het nodig was, wilde ik ook 50 of 60 kunnen rijden in plaats van die 40 km/u."

{foto,2}}

Geheim in de tussenbak

Het geheim van de aanpassing zit hem in de tussenbak tussen transmissie en achteras. Door hier de overbrengingsverhouding te veranderen, loopt de trekker in alle versnellingen harder. "Ik heb alles uitgerekend. Daar kwam uit dat wanneer de trekker 44 zou lopen bij 1.530 toeren, de eerste versnelling nog langzaam genoeg zou zijn."

Op basis van de uitgerekende verhouding liet de sleutelaar 2 nieuwe tandwielen op maat maken. Die zouden 5 tandwielen in de bak vervangen. Ze vielen groter uit en pasten niet in tussenbak. Onze sleutelaar freesde daarom een stuk uit het huis en maakte er een verhoging met afdekplaatje op. Hierbij is ook een oliekanaaltje omgeleid.

Dure Fendts voorbij steken

Sinds de aanpassing in 2008 ging het klokje van 11.200 naar 14.900 uren. Ook met 20 ton mais trekt de trekker vlot door naar de 60. "Op de baan dure Fendts voorbij steken is dan toch lachen."

Lees het complete verhaal in TREKKER 329, het februarinummer van dit blad.

Foto

  • Zo zag de 7810 er bij aankoop uit. Met zoveel werk kun je ook wel in één moeite door de transmissie zuiniger maken.<em> Foto: Matthijs Verhagen</em>

    Zo zag de 7810 er bij aankoop uit. Met zoveel werk kun je ook wel in één moeite door de transmissie zuiniger maken. Foto: Matthijs Verhagen

  • Kristof Brosens in Essen (20 meter over de grens onder Roosendaal) verhuurt de verbeterde John Deere 7810 bij gelegenheid aan het loonbedrijf van zijn broer. Zo komt er wat geld in het laatje voor de sleutelhobby. Zelf is hij monteur bij een mechanisatiebedrijf. <em>Foto's: Peter Roek, Matthijs Verhagen</em>

    Kristof Brosens in Essen (20 meter over de grens onder Roosendaal) verhuurt de verbeterde John Deere 7810 bij gelegenheid aan het loonbedrijf van zijn broer. Zo komt er wat geld in het laatje voor de sleutelhobby. Zelf is hij monteur bij een mechanisatiebedrijf. Foto's: Peter Roek, Matthijs Verhagen

  • De tussenbak is opengefreesd om de grotere tandwielen te kunnen plaatsen, en daarna verhoogd en weer gedicht.

    De tussenbak is opengefreesd om de grotere tandwielen te kunnen plaatsen, en daarna verhoogd en weer gedicht.

  • De chauffeur heeft nu de keuze: karren met 66 km/u, of brandstof besparen bij 40 km/u en minder toeren.

    De chauffeur heeft nu de keuze: karren met 66 km/u, of brandstof besparen bij 40 km/u en minder toeren.

Eén reactie

  • farmerbn

    Kun je die trekker dan nog wel verzekeren? Hij is niet origineel meer en misschien mag je niet eens meer op de weg. Remweg en stabiliteit is veranderd.

Of registreer je om te kunnen reageren.